خرما / طبع, انواع, خواص و مضرات خرما و شیره خرما و هسته خرما در طب سنتی / خواص خرما برای کودکان، در بارداری و لاغری

خوراکی ها و گیاهان , طب سنتی ۰۲ آذر ۱۴۰۲ بدون دیدگاه

خرما / طبع, انواع, خواص و مضرات خرما و شیره خرما و هسته خرما در طب سنتی / خواص خرما برای کودکان، در بارداری و لاغری

خرما حاوی چندین نوع ویتامین و مواد معدنی بوده و علاوه بر آن دارای فیبر و آنتی اکسیدان بوده و بسیار مغذی است.

خرما دارای خواص زیادی بوده که در این بخش از سایت نایریکا به خواص خرما، مضرات آن، خواص خرما برای کودکان، مصرف خرما در بارداری و ارتباط خرما و لاغری خواهیم پرداخت.

خرما, خواص خرما, خواص خرما برای کودکان, خواص خرما در بارداری, مضرات خرما, خرما و لاغری, فواید خرما, خرما برای لاغری, مضرات خرما برای کودکان

خرما, خواص خرما, خواص خرما برای کودکان, خواص خرما در بارداری, مضرات خرما, خرما و لاغری, خرما و دیابت, خرما برای لاغری, مضرات خرما برای کودکان, انواع خرما, انوع خرما در ایران, آیا خرما چاق می کند, هسته خرما برای چی خوبه, آیا خرما قند خون را بالا می برد, آیا خرما قند دارد, شیره خرما را با چی بخوریم, خوردن خرما در ۳ ماهه اول بارداری, واحد شمارش درخت خرما, کالری یک حبه قند بیشتر است یا یک خرما, طریقه مصرف پودر هسته خرما, خواص خرما برای مردان, کالری یک عدد خرما, خواص هسته خرما, خواص هسته خرما در طب سنتی, خرما زاهدی

برای دسترسی سریع به محتوای این مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

 


طبع شیره خرما در طب سنتی

شیره  خرما طبع گرم و خشکی دارد. با مصرف شیره خرما می‌توانید یک ماده غذایی ارزشمند و مفید برای رفع سردی و رطوبت حاصل از غذاهای روزانه مانند برنج که اکثرا طبع سردی دارند و باعث رطوبت و نفخ در بدن می‌شوند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته توصیه می‌شود افراد با طبع گرم در خوردن شیره خرما، جانب احتیاط را رعایت کنند. شیره خرما به دلیل داشتن طبع گرم در کنار خواص و ویتامین‌های زیاد، بهترین انتخاب برای گرم کردن و تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه‌های سرد سال است.

خاصیت اسیدی یا قلیایی شیره خرما

به دلیل مصرف روزانه مواد غذایی که اکثرا خاصیت اسیدی دارند مانند شکر، مرغ، شیر و…، بدن اسیدی می‌شود و در نتیجه بیماری‌های زیادی مانند رفلاکس معده و بر هم خوردن PH بدن به وجود می‌آید. بدن برای عملکرد صحیح و تامین سلامتی نیاز به تعادل در  PH  دارد. شیره خرما و میوه آن یکی از مواد غذایی مفیدی است که به خاطر داشتن خاصیت قلیایی برای رفع رفلاکس یا برگشت اسید معده و تعادل در PH  بدن، بسیار مناسب است.

جایگاه شیره خرما در طب سنتی

طبع شناسی در طب سنتی، یک اصل مهم و حیاتی به حساب می‌آید؛ توجه به طبع مواد غذایی، رعایت اعتدال و حفظ طبع بدن در میانه، رمز مهمی برای داشتن بدنی سالم است. شیره خرما به دلیل داشتن انواع ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین A، B، C، کلسیم، فسفر، آهن، فیبر و پروتئین در کنار طبع بسیار گرم و خاصیت انرژی‌زایی فراوان، به یکی از مواد غذایی پرکاربرد و مهم در طب سنتی تبدیل شده است. در ادامه به گوشه‌ای از دریای بی‌کران خواص شیره خرما اشاره خواهیم کرد:

  • مفید برای سلامتی پوست و مو
  • افزایش سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از التهاب
  • خون‌سازی و رفع کم‌خونی
  • مفید و مقوی برای ایام پریودی
  • استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان
  • پیشگیری و کمک به درمان سرطان
  • تقویت قوای جنسی و کمک به باروری
  • مفید برای قلب و کاهنده چربی خون
  • انرژی‌زا و مفید برای مکمل‌‎های ورزشی
  • مفید برای کودکان
  • درمان یبوست و تقویت معده

مصلح شیره خرما

مصلح به معنای یافتن مکملی برای مواد غذایی با هدف افزایش فواید غذا و رفع مضرات آن است؛ بنابراین اگر بخواهیم برای خرما مصلحی را نام ببریم باید به آب انار، بادام، سکنجبین، گلاب، سرکه و کاهو اشاره کنیم. همچنین بهترین مصلح برای شیره خرما، سرکه است که در مخلوط با شیره خرما، ترکیب معروف و قدیمی به نام سرکه شیره را می‌سازد.

موارد مصرف شیره خرما

برخی از موارد مصرف شیره خرما به شرح زیر است:

  1. شیره خرما به خاطر طعم لذیذ و خوشمزه‌ای که دارد به یکی از بهترین گزینه‌ها برای صرف صبحانه در کنار ارده، تبدیل شده است.
  2. ترکیب شیره خرما با ارده، سوخت مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های مغزی و جسمی را در طول روز تامین می‌کند.
  3. ترکیب شیره خرما با شیره‌های توت و انگور، ترکیبی معجزه‌گر به نام سه شیره را میسازد که خواص دارویی فراوانی دارد و شما را از مصرف مولتی ویتامین بی‌نیاز می‌کند.
  4. از شیره خرما به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و سالم در تهیه حلوا و شیرینی استفاده می‌شود.
  5. حل کردن مقداری از شیره خرما در شیر ولرم، بهترین گزینه برای عصرانه یا افطار به حساب می‌آید.
  6. مصرف شیره خرما روی شیر برنج، علاوه بر ایجاد طعم دلچسب و لذیذ، باعث از بین رفتن سردی شیر و برنج شده و ترکیبی سرشار از کلسیم را می‌سازد.

عوارض مصرف زیاد از شیره خرما

توجه به رعایت اعتدال و جلوگیری از افراط باعث می‌شود از خواص مواد غذایی به طور کامل بهرمند شده و مضرات آن کم شود. شیره خرما نیز اگر به صورت متعادل براساس شرایط بدنی و سلامتی هر فردی مصرف نشود، عوارضی را به همراه خواهد داشت. شیره خرما به دلیل داشتن قند بالا، برای افراد دیابتی مضر است؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد دیابتی برای بهرمندی از شیره خرما به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و پرخاصیت، جانب احتیاط را زیر نظر پزشک، رعایت نمایند.

شیره خرما طبعی گرم دارد و مصرف زیاد  آن توسط افراد گرم مزاج، باعث ایجاد جوش و غلبه گرمی بر بدن می‌شود. همچنین این شیره به دلیل داشتن کالری زیاد، برای افراد کم تحرک، اضافه وزن را به همراه خواهد داشت، بنابراین پیشنهاد می‌شود در کنار مصرف شیره خرما، حفظ رژیم غذایی و انجام حرکتی ورزشی وجود داشته باشد.


طبع خرما در طب سنتی

  • مزاج آن گرم و تر است.
  • خرما غذاییت زیادی دارد، چاق کننده است و خون خوبی تولید می‌کند.
  • باعث رفع خستگی و تقویت قوای جنسی، شنوایی، بینایی و هاضمه می‌شود.
  • خرما سبب تحریک قوای جنسی، استحکام کمر و تقویت آن می‌شود.
  • خرما تقویت کننده قوای جنسی (در سرد مزاجان) است و برای تشدید این خاصیت می‌توان تعدادی خرما را در شیر تازه خیساند و قدری دارچین نیز به آن افزود. این کار همچنین باعث از بین رفتن عوارض احتمالی شیر برای افرادی که دارای سردی و رطوبت‌های مزاجی هستند، می‌شود.
  • خرما بواسطه گرمی طبع آن، رطوبت بدن (مخصوصا بلغم معده) را از بین می‌برد.
  • خرما تقویت کننده کلیه است.
  • اگر خرما همراه مقداری شنبلیله دم کرده و صاف شده میل شود، می‌تواند برای دفع سنگ‌ کلیه و مثانه موثر باشد.
  • خرما به درمان بیماری‌های سرد بلغمی کمک می‌کند.
  • خرما برای کسانی که دچار سرماخوردگی مکرر در فصول سرد می‌شوند، مفید است.
  • باعث رفع رطوبت زائد ناشی از عفونت و تب می‌شود.
  • به تقویت سیستم ایمنی و بهبود سرماخوردگی کمک می‌نماید.
  • مصرف خرما به منظور پیشگیری مفید است ولی در زمان سرماخوردگی و تب مضر است و بیماری را تشدید می‌کند.
  • خرما سبب لینت مزاج هم می‌شود.

کالری خرما

کالری خرما بسته به نوع آن متفاوت است. هر ۱۰۰ گرم خرما ۲۸۲ کالری دارد، در حالیکه ۱۰۰ گرم خرما خشک ۳۱۹ کالری دارد. کالری یک عدد خرما تازه با اندازه متوسط حدودا ۲۳ واحد است.


خواص هسته خرما در طب اسلامی

پژوهشگران فعال در طب سنتی و اسلامی خواص بیشماری را برای هسته خرما (پودر هسته خرما، روغن هسته خرما و …) بیان کرده‌اند. ازجمله این خواص می‌توان به بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود و کنترل بیماری دیابت، تسکین دهنده دردهای موضعی، سم زدایی از بدن و بهبود عملکرد کلیه‌ها اشاره کرد.

طبع هسته خرما گرم و خشک است. میزان بالای فیبر موجود در هسته‌ خرما موجب کاهش لیپوپروتئین‌ها در خون می‌شود و از این طریق به کنترل و کاهش فشار خون و چربی خون اثر می‌گذارد. علاوه بر این فیبر بالای موجود در هسته خرما در تسهیل هضم و گوارش غذا موثر و مفید است.

 هسته خرما منبع غنی از آنتی اکسیدان هستند که نقش بالقوه‌ای در مهار رادیکال‌های آزاد بدن، پیشگیری از سرطان و جلوگیری آسیب به ساختمان DNA دارند. در دنیا مقدار غذای مورد نیاز برای تامین خوراک دام‌ها در حال افزایش است. هسته خرما منبعی غنی از کربوهیدرات است که قیمت آن ارزان بوده و پتانسیل قرارگیری در غذای دام‌ها را دارد. اضافه کردن هسته خرما به غذای نشخوارکنندگان می‌تواند باعث بهبود رشد و افزایش سطح هورمون رشد در نشخوارکنندگان شود. از دیگر خواص هسته خرما این است که با توجه به داشتن مقادیر کافی و مناسب از مواد معدنی مانند روی، کلسیم، پتاسیم و سدیم باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی می‌شود.

هسته خرما دارای چندین ترکیب دارویی است که  یکی از این ترکیبات مانند کورتیکواستروئیدها عمل می‌کند و برای درمان اختلالات کلیه و مثانه، التهاب و بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود.

پودر هسته خرما و مخصوصا دم‌کرده قهوه هسته‌ خرما برای کنترل قند خون و دیابت بسیار موثر است. روغن هسته خرما برای سلامت و شادابی پوست و مو بسیار مفید است و از سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کند.

تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است که دانه یا هسته خرمای ایرانی نسبت به سایر دانه‌های خرما دارای درصد شگفت‌انگیزی از آنتی اکسیدان است.خاصیت آنتی اکسیدانی  از مهم‌ترین خواص هسته خرما ایران به شمار می‌آید.


خواص خرما

  • در مقایسه با انواع مشابه میوه مانند انجیر و آلو خشک، بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را داراست.
  • خرما کالری زیادی دارد، زیرا یک میوه خشک محسوب می شود.
  •  خرما دارای فیبر بالایی بوده و می تواند برای جلوگیری از یبوست و کنترل قند خون به کار رود.
  • برای پیشگیری از آلزایمر مفید است.
  • یک شیرین کننده طبیعی و عالی بوده و می تواند جایگزین شکر سفید شود.
  • یک میان وعده بسیار مفید به همراه بادام و گردو و پنیر است.
خرما, خواص خرما, خواص خرما برای کودکان, خواص خرما در بارداری, مضرات خرما, خرما و لاغری, فواید خرما, خرما برای لاغری, مضرات خرما برای کودکان

خواص خرما


خواص خرما برای کودکان

خرما میان وعده‌ای مقوی و سالم است که مصرف آن به رشد ذهنی، عملکرد بهتر سیستم عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کند.

خرما حاوی ویتامین A، ویتامین K، ویتامین‌های گروه B، فولیک اسید و مواد معدنی همچون فسفر، آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم و روی است.

همه این مواد معدنی و ویتامین‌ها در افزایش سلامتی استخوان‌ها و قلب و کاهش علائم کم‌خونی، اسهال، یبوست، اختلالات روده‌ای، اضافه وزن و شب کوری مفید هستند.

کلسیم و منیزیم موجود در خرما برای استخوان‌سازی کودکان بسیار ایده‌آل و مفید است.

خرما, خواص خرما, خواص خرما برای کودکان, خواص خرما در بارداری, مضرات خرما, خرما و لاغری, فواید خرما, خرما برای لاغری, مضرات خرما برای کودکان

خواص خرما برای کودکان

در زیر برخی از فواید خرما روی سلامتی کودکان را بیان کرده‌ایم:

بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در خرما که در تقویت سیستم ایمنی بدن کودک موثر هستند عبارتند از:

آهن

آهن موجود در خرما برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک، تولید سلول‌های قرمز برای حمل اکسیژن در سراسر بدن، جلوگیری از علائم کم‌خونی مانند خستگی، سردرد و سرگیجه مفید است.

روی

روی موجود در خرما به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک، سوخت و ساز انرژی، ترمیم زخم‌ها و کاهش سطح استرس کمک می‌کند.

ویتامین A

ویتامین ‌A موجب تقویت سلامت بینایی، رشد استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن کودک و سلامت پوست می‌شود.

ویتامین C

ویتامین C‌ موجود در خرما موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک، فعالیت صحیح ماهیچه‌ها، کلاژن، غضروف و سلول‌های خونی در کودکان، تقویت سلول‌ها در برابر اثرات تخریبی رادیکال‌های آزاد و بهبود سلامت قلب و عروق می‌شود.

سلامتی استخوان‌ها و تصفیه خون

خرما حاوی منیزیم، منگنز و سلنیوم است.

این مواد مغذی برای افزایش استحکام استخوان‌ها و تصفیه خون ضروری هستند، بنابراین با اضافه کردن خرما به رژیم غذایی به استخوان‌سازی فرزندتان کمک کنید.

بهبود سلامت کلی کودک

خرما برای بهبود سلامت کلی کودک مفید است.

این میوه مقوی بهترین جایگزین به جای شکر است.

شما می‌توانید به جای مصرف قند و شکر در رژیم غذایی خانواده، یک عادت غذایی فوق‌العاده به کودکتان هدیه دهید که همیشه با او باقی می‌ماند، به ارتقای سلامتی‌اش کمک می‌کند و او را از عوارض ناشی از مصرف بیش از حد شکر در بزرگسالی مصون می‌دارد.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

خرما سرشار از فیبرهای محلول است.

فیبر محلول، با آب موجود در روده ترکیب شده و به صورت ژل در می‌آید و به سلامت سیستم گوارشی و دفع راحت‌تر کمک می‌کند.

همین امر است که برای درمان یبوست به یاری کودکان می‌شتابد.

پتاسیم موجود در خرما در کاهش ناراحتی معده و اسهال موثر است.

علاوه بر این خرما به تقویت باکتری‌های مفید درون روده کمک می‌کند.

شیر خرما میان وعده‌ای مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

رژیم غذایی کودک نیازمند توجه بالایی است و بهتر است به جای میان وعده‌های متداول مانند چیپس و پفک که ارزش غذایی ندارند، برای کودکان میان وعده‌های مقوی تهیه کنیم.

شیر خرما میان وعده‌ای بسیار خوشمزه و مقوی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان است.

برای تهیه شیر خرما می‌توانید به جای شیر پاستوریزه از پودر شیر غنی شده آپتاکید که حاوی ویتامین D، پره بیوتیک، اسیدهای چرب امگا ۳، آهن و کلسیم است، استفاده کنید.


خواص خرما در بارداری

فواید خوردن خرما در دوران بارداری:خرما منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها است، در حالی که حاوی چربی بسیار کمی می باشد.

همچنین، خرما حاوی ترکیبی از فیبر محلول و نامحلول بوده و در نتیجه در حفظ سیستم گوارشی شما مفید است.

این ماده غذایی، مقدار مناسبی از قندهای طبیعی را داراست، خرما سرشار از پتاسیم بوده و سدیم کمی دارد و در نتیجه به تنظیم سیستم عصبی کمک می کند پس می تواند گزینه خوبی برای تغذیه دوران بارداری و آنچه در بارداری باید خورده شود ، باشد.

خرما, خواص خرما, خواص خرما برای کودکان, خواص خرما در بارداری, مضرات خرما, خرما و لاغری, فواید خرما, خرما برای لاغری, مضرات خرما برای کودکان

خواص خرما در بارداری

مهم ترین مزایای خوردن خرما در دوران بارداری:

قند خوب خرما مناسب بارداری

در دوران بارداری بدن شما نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد، قند طبیعی موجود در خرما سریع ترین تامین کننده این انرژی است.

پروتئین خرما ، برای کشیدگی بدن در بارداری

پروتئین شامل اسیدآمینه است، که بلوک های ساختمان بدن را تشکیل می دهد.

بدن مادر باید در دوران بارداری کشیده شود تا جا برای رشد جنین باز شود، بنابراین برای حمایت از این رشد، بدن شما به مقدار کافی از پروتئین نیاز دارد، بنابر این گفته خرما را حتما در سبد تغذیه دوران بارداری خود جای دهید.

فیبر خرما ، جلوگیری از یبوست بارداری

فیبر برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش ضروری است و برای جلوگیری از یبوست مرتبط با حاملگی کمک می کند، مصرف خرما در دوران بارداری می تواند از این عارضه پیشگیری کند.

– فیبر سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و شما را از عفونت ها محافظت می کند.

– همواره احتمال ابتلا به فشار خون مرتبط با حاملگی ودیابت در دوران بارداری وجود دارد و فیبر به پیشگیری از این بیماری ها کمک می کند.

– خرما به حفظ وزن سالم در دوران بارداری کمک می کند، پس اگر به تناسب اندام خود حتی در هنگام بارداری اهمیت میدهید ، خرما را حتما در لیست خوراکی های دوران بارداری خود قرار دهید.

– شما در دوران بارداری اغلب احساس گرسنگی خواهید کرد و فیبر موجود در خرما احساس سیری برای مدت طولانی را فراهم می کند.

فولات خرما ، خون ساز در دوران بارداری

فولات یا اسید فولیک به تشکیل سلول های جدید و جلوگیری از نوعی کم خونی کمک می کند.

– فولات در پیشگیری از نقائص خطرناک هنگام تولد مثل آسیب های مغزی و نخاعی نوزاد مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی کمک می کند.

ویتامین K خرما و استخوان های قوی

ویتامین K نقش کلیدی در لخته شدن خون و تشکیل استخوان های قوی دارد.

– اکثر نوزادان معمولا با سطوح پایینی از ویتامین K به دنیا می آیند، در نتیجه نیاز است در دوران بارداری مراقبت های لازم برای جلوگیری از این نوع کمبودها طورت گیرد.

– کمبود ویتامین K در نوزادان می تواند لخته شدن خون را تحت تاثیر قرار داده و منجر به یک وضعیت خطرناک شود.

– همچنین، مصرف خرما در دوران بارداری به رشد و تراکم استخوان جنین کمک می کند.

آهن موجود در خرما ضروری برای دوران بارداری

آهن نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک بدن ایفا می کند لذا گنجاندن آن در لیست تغذیه دوران بارداری با تعداد مشخص الزامی است.

– آهن به همراه مولکول گلوبین کمک می کند تا در اکسیژن لازم به همه سلول های بدن برسد.

– مصرف آهن بخصوص در دوران بارداری مهم است، زیرا آهن بخشی جدایی ناپذیر از میوگلوبین، کلاژن و آنزیم است.

– مصرف آهن موجود در خرما در دوران بارداری مانع از کم خونی جنین و باعث قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن آن ها می شود.

پتاسیم موجود در خرما

پتاسیم یکی از الکترولیت های مهم در بدن است.

مصرف پتاسیم به حفظ فشار خون کمک می کند.

مصرف پتاسیم همچنین در حفظ تعادل آب در دوران بارداری نقش موثری دارد، لذا حتما در تغذیه دوران بارداری خود خرما را مصرف کنید.

– مصرف پتاسیم برای حفظ سلامت قلب، دستگاه گوارش و عملکرد مطلوب عضلات ضروری است.

– در دوران بارداری، مصرف مقدار کافی از پتاسیم به عملکرد اعصاب و عضلات کمک می کند.

– کمبود پتاسیم باعث مشکلات کلیوی شده و همچنین می تواند منجر به مرگ شود.

منیزیم خرما و پیشگیری از فشار خون بارداری

منیزیم به حرکت فعال یون های کلسیم و پتاسیم در سراسر غشاء سلولی، انقباض عضلانی و ریتم طبیعی قلب کمک می کند.

– منیزیم به شکل گیری دندان ها و استخوان و همچنین حفظ سطح قند خون کمک می کند.

– تحقیقات نشان می دهد که مصرف ناکافی منیزیم در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش فشار خون، اختلالات کبد و کلیه و بینایی شود.

یک مطالعه در مجله زنان و مامایی در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد که خرما می تواند موجب انبساط دهانه رحم شده و به زایمان طبیعی کمک کند.

اگر آماده یک زایمان طبیعی هستید، درمورد مصرف خرما با پزشک خود مشورت کنید، اما همیشه ضروری است به یاد داشته باشید که هر چیزی را باید در حد اعتدال مصرف کنید.

روزانه فقط باید به تعداد انگشت شماری خرما در دوران بارداری مصرف کنید، نه بیشتر.

از دکتر خود بخواهید ترکیب این ماده غذایی خوشمزه و سالم را در تغذیه دوران بارداری شما قرار دهد.


مضرات خرما

مضرات خرما در ایجاد مشکلات شکمی

خود خرما ممکن است باعث مشکلات شکمی نشود – مگر آنکه به آن سولفیت اضافه شده باشد – که امروزه بسیار رایج است.

سولفیت‌ها ترکیب‌های شیمیایی هستند که به میوه‌های خشک شده می‌افزایند تا از آن‌ها نگهداری کند و حتی باکتری‌های مضر آن‌ها را از بین ببرد.

افراد حساس به سولفیت ممکن است از واکنش‌های خاصی مانند معده درد، گاز معده، نفخ، و اسهال رنج ببرند.

خرما منبع بی‌نظیر فیبر است، که در کمال تعجب، می‌تواند در این مورد اثر معکوس داشته باشد.

اگر قبلا فیبر کافی مصرف کرده باشید، مصرف خرمای بیش از حد به معنی مصرف فیبر بیش از اندازه نیز هست – و این هجوم ناگهانی می‌تواند به مشکلات شکمی مثل یبوست و نفخ منجر شود.

هرچند تحقیقات در این زمینه کم بوده است، اما طبق گزارش‌ها خرما در موارد خاصی اسهال را بدتر می‌کند.

خرما, خواص خرما, خواص خرما برای کودکان, خواص خرما در بارداری, مضرات خرما, خرما و لاغری, فواید خرما, خرما برای لاغری, مضرات خرما برای کودکان

مضرات خرما

مضرات خرما در بروز جوش‌های پوستی

میوه‌های خشک شده مانند خرما همچنین می‌توانند باعث جوش پوستی شوند، و مقصر، یک بار دیگر، سولفیت‌ها هستند.

جوش زدن همچنین می‌تواند به علت کپک موجود در بسیاری از میوه‌های خشک شده باشد، که خرما هم یکی از آن‌ها است.

مضرات خرما برای افزایش وزن

هرچند خرما سرشار از فیبر است، کالری و تراکم انرژی نسبتا زیادی نیز دارد- و می‌تواند به افزایش وزن بی‌سابقه منجر شود.

خرما حاوی ۲.۸ کالری در هر گرم است – که به معنی آن است که خوراکی دارای تراکم انرژی متوسط است و می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

احتمال بروز هایپرکالمی

هایپرکالمی یک نوع ناراحتی است که در آن پتاسیم خون فوق‌العاده زیاد می‌شود.

خرما منبع غنی پتاسیم است، و مصرف تعداد زیادی از آن می‌تواند به این ناراحتی منجر شود.

پس اگر پتاسیم خون‌تان بالا است، از مصرف خرما اجتناب کنید. و از خوردن بیش از حد آن پرهیز کنید.

سطح پتاسیم ایده‌آل خون چیزی بین ۳.۶ تا ۵.۲ میلی‌ در هر لیتر است.

سطح پتاسیم بالاتر از ۷ میلی مول در هر لیتر می‌تواند خطرناک باشد و به دخالت پزشکی فوری نیاز دارد.

مضرات پوشش مومی

مانند سایر میوه‌ها (من جمله سیب) حتی خرما نیز اغلب پوشیده از موم است.

میوه‌ها اغلب پوشیده از موم هستند تا ظاهرشان بهتر شود و   ظاهری درخشان داشته باشند – بنابراین مدت زمان بیشتری دوام می‌آورند و ظاهر تازه‌ی خود را حفظ می‌کنند.

درخشش خرما معمولا به خاطر افزودن موم روغنی یا اسپری شیمیایی به آن است، که هر دو آن‌ها در دراز مدت به مشکلات گوارشی شدید منجر می‌شوند.

ناسالم برای نوزادان

خرما برای نوزادان بیش از حد غلیظ و پرمایه است. جویدنش برای آن‌ها سخت است، و چون روده‌هایشان در حال تکامل است، ممکن است نتوانند خرما را به راحتی هضم کنند.

این امر می‌تواند به دشواری‌ها و مشکلاتی منجر شود.

در واقع، حتی ممکن است خرما نای نوزاد را مسدود کند و باعث خفگی او شود – پس لطفا خیلی مراقب باشید.

ایجاد عدم تحمل فروکتوز

شیرینی طبیعی خرما به خاطر فروکتوز موجود در آن است (حداقل تا حدودی).

افراد بخصوصی از مشکل هضم فروکتوز رنج می‌برند، که این امر به ناراحتی به نام عدم تحمل فروکتوز منجر می‌شود.

قند به درستی جذب نمی‌شود، که باعث می‌شود از سیستم گوارشی شما به صورت سالم و دست نخورده عبود کند (چون بدن قادر به تجزیه‌ی آن نیست).

این ممکن است نهایتا به تولید گاز در معده و درد شکمی منجر شود


خرما و لاغری

فیبر زیاد

خرما سرشار از فیبر غذایی است. بدن انسان قادر نیست فیبر یا کربوهیدرات‌های خوب را هضم کند.

فیبر عملکرد سه‌گانه‌ای دارد که می‌تواند موجب لاغری و کاهش وزن شود.

اول اینکه، فیبر کمک می‌کند جذب مواد غذایی در روده بزرگ آهسته‌تر انجام شود و در نتیجه شما برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنید.

علاوه بر این، مصرف خرما از تغییر ناگهانی میزان گلوکز هم جلوگیری می‌کند که این موضوع خود عامل مهمی در کمتر غذا خوردن و عدم احساس گرسنگی است.

دوم اینکه، مصرف خرما از ذخیره‌سازی و جذب چربی در بدن جلوگیری می‌کند و در آخر اینکه، فیبر کمک می‌کند تا زنجیره اسیدهای چرب کوتاه در روده‌ها تولید شود که همین امر عامل تامین غذای باکتری‌های مفید خواهد شد.

خرما, خواص خرما, خواص خرما برای کودکان, خواص خرما در بارداری, مضرات خرما, خرما و لاغری, فواید خرما, خرما برای لاغری, مضرات خرما برای کودکان

خرما و لاغری

باکتری‌های درون روده کمک می‌کنند تا عمل هضم بهتر و کامل‌تر انجام شود و در نتیجه میزان متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن هم افزایش ‌یابد.

منبع مناسب پروتئین

خرما حاوی مقدار زیادی پروتئین هم هست. پروتئین‌ها به سختی هضم می‌شوند و برای انقال به روده بزرگ به زمان طولانی‌تری نیاز دارند.

همین موضوع باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید و کمتر میل به خوردن داشته باشید.

علاوه بر این، مصرف پروتئین باعث ترمیم و عضله‌سازی بدن هم خواهد شد.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی

به طور کلی میوه‌های خشک خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

آنتی‌اکسیدان باعث می‌شود رادیکال‌های آزاد و زیان‌آور اکسیژن کاهش یابد و در نتیجه بدن از سموم پاک‌سازی شود و میزان التهاب و استرس هم کاهش یابد.

خرمای تازه هم حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیاسین، فنولیکس و کاروتنوئید است.

تمامی این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث افزایش متابولیسم و دفع سموم از بدن و هضم بهتر می‌شوند و مجموعه این موارد با هم یعنی کاهش وزن.

خواص ضد دیابتی

در حقیقت، این شیرینی طبیعی می‌تواند میزان قند خون را کنترل کند.

متخصصین دریافتند که فلاونوئیدها و سایر ترکیبات مرتبط درون خرما می‌تواند میزان ترشح انسولین در بدن را تحریک کند.

اما باز هم توجه داشته باشید، اگر شما یک فرد مبتلا به دیابت هستید برای مصرف میزان صحیح خرما باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

چند عدد خرما در طول روز می‌توانید بخورید تا لاغر شوید؟

درست است که مصرف خرما می‌تواند باعث لاغر شدن شما شود اما خوردن بیش از اندازه آن هم می‌تواند منجر به اضافه وزن شود.

دقت داشته باشید باید مصرف خرما را محدود کنید، در طول روز خوردن تنها ۴ تا ۶ عدد خرما کافی است تا احساس سیری کنید.


انواع خرما

ایران که به عنوان سرزمین فرهنگ‌ها، سنت‌ها و طعم‌های متنوع شناخته می‌شود، میزبان خرماهای متنوع نیز هست. آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز این کشور آن را به مکانی ایده آل برای کشت خرما تبدیل کرده است. بیایید برخی از محبوب ترین انواع خرما در ایران را بررسی کنیم.

خرما مضافتی

خرمای مضافتی یا خرمای بم یکی از خرماهای پرطرفدار و پرمصرف در ایران است. آنها تیره، نرم و گوشتی هستند و طعمی شیرین و غنی دارند. این خرماها معمولاً به صورت تازه مصرف می شوند و در فصل رمضان به یکی از محبوب ترین خرماها تبدیل می شوند.

خرمای پیاروم

خرمای پیارم (Piarom) که به نام های «مریمی» یا «خرما شکلاتی» نیز شناخته می شود، نوع دیگری از خرمای ایرانی است. آنها نیمه خشک با رنگ قهوه ای تیره، دارای پوست نازک و طعم شیرین و شکلاتی هستند. خرمای پیارم به دلیل طعم بی نظیر و کیفیت بالا یکی از گران ترین انواع خرما به حساب می آید.

خرمای زاهدی

خرمای زاهدی به دلیل رنگ طلایی و شکل بیضی منحصر به فرد خود، شناخته شده است. بافتی سفت و شیرینی کمتری نسبت به سایر انواع خرما دارند. خرمای زاهدی به دلیل سفتی و شیرینی لطیف اغلب در شیرینی پزی استفاده می شود.

انواع خرما

انواع خرمای خشک

خشک کردن یک روش رایج برای نگهداری خرما، افزایش ماندگاری آن است. در اینجا برخی از انواع خرمای خشک که ممکن است با آنها روبرو شوید، آورده شده است.

خرمای سایر یا استعمران

خرمای سایر که به خرمای استعمران نیز معروف است یکی از رایج ترین انواع خرمای خشک است. آنها رنگ قهوه ای تیره، اندازه متوسط و طعم شیرین و کاراملی دارد. خرما سایر سرشار از فیبر است و اغلب در پخت و پز استفاده می شود.

خرمای ربی

خرمای ربی (Rabbi)  یکی دیگر از انواع محبوب خرمای خشک است. رنگ تیره، شکل بلند و طعمی شیرین و میوه ای دارد. خرمای ربی به دلیل میزان بالای قند خود شناخته شده است و آن را به یک تقویت کننده عالی انرژی تبدیل می کند.

خرمای خارک

خرمای خارک یا نیمه خشک خرمایی است که قبل از رسیدن کامل برداشت می شود. آنها طعمی منحصر به فرد و بافتی جویدنی دارند. خرمای خارک اغلب به عنوان میان وعده مصرف می شود یا در آشپزی و پخت و پز استفاده می شود.

انواع خرمای جنوبی

مناطق جنوبی خاورمیانه از جمله ایران و عربستان سعودی به تولید خرما معروف هستند. آب و هوای گرم و خاک حاصلخیز شرایط مناسبی را برای پرورش انواع نخل خرما فراهم می کند. بیایید برخی از انواع محبوب خرمای جنوبی را بررسی کنیم.

خرمای خضروی

خرمای خضروی یکی از انواع خرما در مناطق جنوبی است. آنها نرم، تیره و دارای طعمی غنی و شیرین هستند. خرمای خضروی اغلب به صورت تازه مصرف می شود و به دلیل داشتن انرژی بالا در فصل رمضان مورد علاقه است.

خرمای مدجول

خرمای مدجول که اغلب از آن به عنوان “سلطان خرما” یاد می شود، گونه ای بزرگ، شیرین و آبدار است. طعمی شبیه کارامل و بافتی نرم و جویدنی دارند. خرمای مدجول اغلب به صورت تازه مصرف می شود اما می توان از آن در پخت و پز نیز استفاده کرد.

خرمای برهی

خرمای برهی از این جهت منحصر به فرد است که می توان آن را در مرحله زرد و نیمه رسیده خود مصرف کرد، زمانی که بافتی ترد و طعمی شیرین و سیب مانند دارد. خرمای برحی زمانی که کاملاً رسیده باشد نرم و بسیار شیرین است و طعمی شبیه به کره دارد.

انواع خرمای بوشهر

بوشهر یکی از استان های جنوبی ایران است که به تولید خرما معروف است. آب و هوای گرم و خاک حاصلخیز منطقه، آن را مکانی ایده آل برای پرورش انواع نخل خرما کرده است.

خرمای کبکاب

خرمای کبکاب یکی از پرطرفدارترین انواع خرما در بوشهر است. آنها بزرگ، قهوه ای تیره و دارای طعم شیرین هستند. خرما کبکاب اغلب به صورت تازه مصرف می شود اما به دلیل بافت سفت می توان از آن در آشپزی نیز استفاده کرد.

خرمای دیری

خرمای دیری که به خرمای خانقاهی نیز معروف است، یکی دیگر از انواع خرمای بوشهر است. آنها بلند، باریک و سیاه هستند، با طعمی شیرین. خرمای دیری اغلب به صورت تازه مصرف می شود و در فصل رمضان مورد علاقه است.

انواع خرمای عربستانی

عربستان سعودی که به خاطر صحراهای وسیع و میراث فرهنگی غنی اش معروف است. در این کشور انواع خرما کشت می شود که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. بیایید برخی از محبوب ترین انواع خرمای سعودی را بررسی کنیم.

خرمای آجوا

خرمای عجوه یکی از معروف ترین و گران ترین انواع خرما در عربستان سعودی است. آنها کوچک، تیره و دارای بافت نرم و جویدنی هستند. خرمای آجوا به خاطر طعم شیرین و میوه ای ملایم خود معروف است و اغلب به صورت تازه مصرف می شود.

خرمای شکری

خرمای شکری همانطور که از نامش پیداست فوق العاده شیرین است. دارای بافت نرم و کرمی و طعمی شبیه کارامل هستند. خرمای سوکاری اغلب به صورت تازه مصرف می شود و به دلیل کیفیت ذوب شدن در دهان بسیار مورد علاقه است.

خرمای خلاص

خرمای خلاص یکی دیگر از انواع خرمای محبوب در عربستان سعودی است. آنها اندازه متوسط، کهربایی رنگ و طعمی منحصر به فرد، شیرین دارند. خرمای خلاص اغلب به صورت تازه مصرف می شود، اما به دلیل بافت سفت، می توان از آن در پخت و پز نیز استفاده کرد.


 

توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت نایریکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments