زایمان طبیعی و سزارین: فواید / زایمان بدون درد، در آب، فیزیولوژیک

بارداری ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ بدون دیدگاه

زایمان طبیعی: فواید / زایمان در آب / زایمان بدون درد / سزارین یا طبیعی / زایمان فیزیولوژیک / سزارین: مدت زمان عمل، بهبودی و مراقبت بعد از سزارین / سزارین در چند هفتگی انجام میشود

زایمان طبیعی و سزارین : در این مقاله از بخش بارداری و زایمان در وبسایت نایریکا به زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین می پردازیم.

با ما همراه باشید.

اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:


زایمان طبیعی چیست

زایمان طبیعی (به انگلیسی: vaginal delivery) زایش فرزند (نوزاد در انسان‌ها) در پستانداران از راه مهبل است.

زایمان طبیعی روش طبیعی زایش در همه پستانداران به جز تک‌سوراخیان است.

میانگین زمان ماندن در بیمارستان برای زایمان طبیعی ۳۶ تا ۴۸ ساعت است و زایمان طبیعی با اپیزیوتومی (بریدن فرج از مهبل به‌طرف عقب جهت تسهیل زایمان) ۴۸ تا ۶۰ ساعت است؛ درحالی که در عمل سزارین این زمان ۷۲ تا ۱۰۸ ساعت است.

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

زایمان طبیعی چیست

انواع گوناگون زایمان طبیعی شرایط متفاوت دارند:

زایمان طبیعی خودبه‌خودی (SVD) هنگامی رخ می‌دهد که زن باردار بدون استفاده از دارو، ابزارهای کمکی یا تکنیک‌های تهییج‌کننده زایمان، نوزاد خود را به شیوه طبیعی به دنیا می‌آورد.

زایمان طبیعی کمکی (AVD) هنگامی اتفاق می‌افتد که یک زن باردار (با استفاده یا بدون استفاده از داروها یا تکنیک‌های تهییج‌کننده زایمان) با استفاده از ابزارهایی مانند فورسپس، مکنده‌های خارج‌کننده نوزاد خود را به دنیا می‌آورد.

زایمان طبیعی القایی (IVD) نوعی زایمان است که شامل استفاده از تکنیک‌های تهییج‌کننده یا القاءکننده زایمان و داروها می‌شود.

زایمان طبیعی معمولی (NVD) نوعی زایمان طبیعی است که می‌تواند با کمک و روش‌های تهییج‌کنند باشد.

از این اصطلاح معمولاً در پژوهش‌ها در مقابل عمل سزارین استفاده می‌شود.


فواید زایمان طبیعی

زایمان طبیعی، به معنای واقعی سعادت مادر است؛ زیرا شامل تلاش های فیزیکی و روانی او برای تحمل درد و به دنیا آمدن نوزاد میشود این به این معنا نیست که باید از سزارین اجتناب شود،
به طوری کاملا واضح، مواردی وجود دارد که سزارین کاملا ضروری است اما اگر سزارین اختیاری باشد، ما معتقدیم باید مزایای تولد واژینال را که شما از دست می دهید، در نظر بگیرید ،مزایای مهم تولد طبیعی یا همان زایمان واژینال عبارتند از:

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

فواید زایمان طبیعی

زایمان طبیعی بذر باکتری سالم روده نوزاد را میکارد:

این احتمالا یکی از مهمترین مزایای تولد واژینال است ، مقدار زیادی از تحقیقات در مورد اثرات بهداشتی ناشی از فلور روده ای وجود دارد فلور روده ای نام جمعی، برای تریلیون میکروب هایی است که در روده هر فرد بالغ زندگی می کنند و تغییرات در این باکتری ها ، طیف گسترده ای از بیماری ها را به همرا خواهد داشت ، از جمله:آسیب های روانی ،مانند: افسردگی و حتی کاهش وزن.

با توجه به اهمیت باکتری های روده، بزرگسالان به درستی از پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها برای حفظ تعادل و سلامت باکتری های روده استفاده می کنند.

اما چه ارتباطی با زایمان طبیعی دارد؟ پاسخ خیلی ساده است! هنگامی که همه نوزادان متولد میشوند، روده های آنها استریل هستند و بعد از تولد، باکتریها بلافاصله شروع به استعمار روده میکنند ، ترکیب کلنی باکتری، تحت تاثیر اولین رژیم غذایی کودک، بهداشت، روش تولد و میزان قرار گرفتن نوزاد در معرض آنتی بیوتیک ها قرار دارد ؛

در این مرحله ابتدایی، تنوع بسیار کمی از باکتری روده وجود دارد، اما در سن سه سالگی، باکتری روده کودک بسیار شبیه به یک بزرگسال خواهد بود.

برای سلامتی درازمدت کودک حیاتی است که، کلونیزاسیون اولیه میکروب به درستی انجام شود ؛

هر گونه دستکاری فلور روده (باکتری روده) کودک، پس از مرحله اولیه کاشت ممکن است خیلی دیر باشد ، هر اختلال فلور روده ای در بزرگسالان (و بیماری هایی مربوط به آن) ممکن است، از دوران طفولیت آغاز شود.

بخش هایی از واژن با باکتری هایی همراه است که، آنها را در موقع زایمان به کودک منتقل میکند این باکتری، بسیار شبیه ترکیب باکتری های روده مادر است

از سوی دیگر، نوزادان متولد شده از طریق سزارین بلافاصله در معرض این باکتری نیستند، و تجزیه و تحلیل باکتری های روده نوزادان که به وسیله سزارین متولد شده اند، نشان می دهد که روده های آنها فقط توسط باکتری هایی که معمولا بر روی پوست یافت می شوند، مستعمره می شوند ؛

با این وجود، این باکتری لزوما همانند باکتری مادران نیست اگر شما به مفهوم این موضوع فکر میکنید، به این معنا است که باکتری هایی که از طریق سرازین به کودک منتقل میشود، باکتری های محیط بیمارستان است ،فکر خوبی نیست!

بسیاری از مادرانی که سزارین انجام میدهند و از مزایای زایمان طبیعی اطلاع دارند، ترشحات واژینال خود را برای کاشت باکتری های مفید در نوزادان خود نگه میدارند این روش ساده ای است که، شما یا جراح شما می تواند انجام دهد.

به عنوان یک قاعده کلی، تمام مادران سزارینی می توانند این روش را انجام دهند، اما در برخی موارد هشدار وجود دارد :اگر از چاقی یا دیابت رنج می برید، باکتری های روده شما ممکن است با چندین گونه از باکتری های بد که در روده شما زندگی می کنند، ناسازگار شوند.

اگر این مورد باشد، بذر باکتری روده کودک ،ممکن است عاقلانه نباشد زیرا شما ممکن است به طور تصادفی کودک را با یک میکروبیوم روده با کیفیت پایین از روز اول مواجه کنید. در یکی از مقالات پزشکی منتشر شده برخی از متخصصان زایمان این روش را رد کرده و اعلام کردند که می تواند برای نوزاد خطرناک باشد .

آزادی جنبش و حرکت مادر بعد از زایمان :

مادر بودن بهترین اتفاق است، چون میتوانید حرکات و سیگنال های کودک خود را حس کنید.

دنبال کردن سیگنال ها و حرکات و تغییر موقعیت ها سرعت تولد را افزایش دهد .

زنان بارداری که در معرض زایمان واژینال قرار دارند، می توانند در پاسخ به درد حرکت کنند که باعث می شود زایمان آسان تری داشته باشند.

زنان که تحت سزارین قرار می گیرند ،از این آزادی محرومند.

زیرا مداخله پزشکی مانع از حرکت آنها یا تغییر موقعیت می شود اما مزیت واضح دیگر از زایمان طبیعی، این است که زمان بهبودی و ریکاوری برای تولد طبیعی بسیار سریعتر است.

نگهداری از یک کودک بعد از سزارین ،کار مشکلی است چون شما قادر به حرکت نیستید.

هنگامی که احساسات و هورمون ها در حالت فرار هستند، چند هفته اول بهبودی بعد از عمل سزارین همیشه سخت ترین زمان است.

زایمان هنگامی که کودک آماده است:

داشتن زایمان طبیعی به کودک فرصت می دهد ، هنگامی که او آماده است بیرون بیاید ، اگر چه سزارین هم زمانی که نوزاد کاملا رشد کرده انجام میشود، اما به این معنی نیست که کودک آماده تولد است فقط در تولد طبیعی، فرایندهای طبیعی به کودک کمک می کنند، وقتی که آماده است بیرون بیاید.

تجربه شادی بی نهایت:

بله، زایمان دردناک است و باید گفت درد غیر قابل باوری است ، با این حال، این درد با لذتی که تجربه خواهید کرد، قابل مقایسه نیست شما درگیر این فرایند شده اید و باید به کودک خود کمک کنید، تا به دنیا بیایید و باید تمام تلاشتان را بکنید مطمئنا کاری خسته کننده است.

اما زمانی که کودک به دنیا بیاید هیچ کلمه ای برای بیان احساس شادی و موفقیت شما وجود نخواهد داشت.

بازیابی سریع:

بازیابی پس از زایمان طبیعی سریعتر است و از این رو مادر و کودک می توانند به زودی به خانه بروند ، با توجه به بهبود سریع، مادر می تواند خود را در فعالیت های روزانه درگیر کند، بر خلاف عمل سزارین .

کاهش توانایی های با سزارین در آینده:

اگر اولین زایمان طبیعی است، احتمال عمل سزارین، برای فرزند بعدی خیلی کم است ، مادر نه تنها از لحاظ جسمی، بلکه به لحاظ ذهنی آماده زایمان طبیعی است.

بدون خطرات پس از عمل:

با انتخاب زایمان طبیعی، از خطرات پس از عمل جراحی که شامل عفونت، مشکلات روده و و اثرات بیهوشی است، به دور خواهید بود ،کسانی که سزارین میشوند، در طی ۸ هفته اول پس از زایمان، مسائل بهداشتی شامل عفونت ادراری و کم خونی را تجربه خواهند کرد.

انتقال آرام از رحم به جهان خارج:

طبیعت از سفر کودک به جهان خارج مراقبت خواهد کرد ، در زایمان طبیعی، عملکرد تنفسی افزایش یافته و قند خون تنظیم می شود ، گردش خون در مغز نوزاد نیز افزایش می یابدو هورمون های تولید شده در زایمان طبیعی باعث تقویت وابستگی کودک و مادر می شوند.

تغذیه زودرس:

مزیت بسیار مهمی از زایمان طبیعی این است که تغذیه سالمی خواهد داشت ، تغذیه فوری شیر مادر ،دارای مزایای فراوان از جمله افزایش ایمنی نوزاد است شیردهی در عرض یک ساعت پس از زایمان، تضمین میکند که کودک آغوز را که سرشار از مواد مغذی است دریافت میکند.

یک کودک که در ساعات اول تولد از شیر مادر تغذیه می شود، برای مدت طولانی شیر مادر را تامین می کند، تغذیه از شیر مادر موجب افزایش شیر میشود.

زایمان طبیعی همچنین موجب تماس پوستی میشود که به کودک کمک می کند گرم شود و همچنین از سیستم قلبی و تنفسی کودک حمایت می کند.

کاهش خطر افسردگی پس از زایمان:

افسردگی پس از زایمان ،یک بیماری بسیار شایع است که بر اساس یک انجمن روانشناسی آمریکایی از هر هفت مادر یکی مبتلا به آن است نشانه ها متنوع هستند که شامل :

احساس ناکافی یا گناه

فقدان حس پیوند به کودک

تحریک پذیری و عصبانیت.

الگوهای خواب نامنظم

احساس پوچی

افکار خودکشی

بسیاری از زنان یک یا چند مورد از علائم را برای مدت کوتاهی تجربه می کنند،اما موضوع خیلی جدی نیست.

اگر فکر می کنید که ممکن است از افسردگی بعد از زایمان رنج ببرید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، چرا که بدون درمان، شاید به روانپریشی منجر شود، و مادر و کودک را در معرض آسیب قرار دهد.

با این حال، توجه داشته باشید که افسردگی بعد از زایمان طبیعی، بسیار کمتر از سزارین است ، بیان شده است که علت افسردگی بعد از زایمان به دلیل کمبود سطح اکسیتوسین است، هورمونی که موقع عاشق شدن و در زمان زایمان طبیعی ترشح میشود.

پاسخ بیشتر مغز مادر به نوزاد :

یک مطالعه در مجله روانشناسی کودکان با استفاده از اسکن MRI حساسیت و واکنش مغز مادران به گریه نوزاد را مورد بررسی قرار داده است ، اسکن MRI نشان داد که، مادرانی که به طور طبیعی زایمان کرده اند دارای بخش هایی فعال تر مغزی نسبت به مادران سزارینی هستند این قسمت های مغز، با احساسات و رفتار والدین همراه است.

به این ترتیب، به این نتیجه رسیدند که ،مادران به طور متوسط به نوزادانشان پاسخگو تر هستند، اگر زایمان طبیعی داشته باشند مجددا تصور می شود که کمبود اکسیتوسین،که در طی تولد طبیعی ایجاد می شود، مسئول است، زیرا اکسیتوسین عامل اصلی پیوند فرزندان با مادر است.

کاهش مشکلات ریه:

فشار زایمان طبیعی، موجب میشود تا مایع آمنیوتیک در ریه های کودک از بدن او خارج شود، بنابراین خطر بیماری تنفسی از جمله آلرژی و آسم را کاهش می دهد ،نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا میایند ،در خطر ابتلا به آسم قرار میگیرند.


زایمان در آب

زایمان در آب فرآیند زایمان در آب وان عمیق یا استخرهای مخصوص است.

حضور در آب در طی زایمان باعث تسکین درد می شود.

آب می تواند وزن شما را سبک کند و باعث می شود راحت تر حرکت کنید و در طول زایمان کنترل بیشتری روی بدنتان داشته باشید

اگر بارداری کم خطری داشته باشید و پزشکتان معتقد باشد که این برای شما و نوزادتان بی خطر است، می توانید زایمان در آب را تجربه کنید

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

زایمان در آب

در چه صورتی نمی توانید زایمان در آب را انتخاب کنید:

جنین به حالت نشسته باشد

دو قلو یا چندقلو داشته باشید

کودک شما زود بدنیا بیاید (زیر ۳۷ هفته)

نوزادتان قبل از زایمان از مکانیوم عبور کرده باشد

تبخال تناسلی داشته باشید

پیش اکلامپسی داشته باشید

مبتلا به عفونت شدید باشد

در هنگام زایمان، دمای بدنتان بالا باشد

خونریزی داشته باشید

نوزاد نیاز به نظارت مداوم از طریق دستگاه CTG داشته باشد

قبلا سزارین شده بوده باشید

احتمالاً به شما توصیه می شود که اگر یکی از عوامل خطر بالا را دارید، زایمان در آب نداشته باشید چون ممکن است برای بیرون آوردن شما از استخر به در شرایط اضطراری، با دشواری روبرو شوند و دچار مشکل شوند.

اگر عفونت داشته باشید، ممکن است در خطر انتقال آن به نوزادتان در آب باشید.

اگر در معرض خطر خونریزی شدید قرار دارید، بودن در استخر ممکن است خطرناک باشد چون اندازه گیری میزان خون در آب دشوار است

فواید زایمان در آب چیست؟

آب گرم می تواند به آرامش، تسکین و رها سازی و ریلکس شدن شما کمک کند.

آب باعث می شود که شما بتوانید موقعیت های مختلف را امتحان کرده و آزادانه حرکت کنید.

هنگامی که در آب صاف بایستید، جاذبه به حرکت کودک به سمت کانال زایمان کمک خواهد کرد.

بودن در آب می تواند فشار خون و احساس اضطراب شما را کاهش دهد و بدنتان را قادر به آزاد کردن اندورفین کند که می تواند به تسکین درد کمک کند.

آب می تواند به بهبود درد کمر و احساس فشار کمک کند، به خصوص وقتی که کاملاً باز شده باشد

اگر آب استخر در هنگام تولد خیلی خنک باشد، نوزادتان در معرض خطر هیپوترمی قرار خواهد گرفت.

اگر مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز داشته باشید که استخر را ترک کنید.


زایمان بدون درد

زایمان طبیعی بدون درد انجام زایمان کاملاً طبیعی ولی با کمترین درد است.

در این نوع زایمان پزشک و ماما با استفاده از روش‌های مختلف سعی می‌کنند درد زایمان طبیعی را برای مادر تا حد قابل تحملی کاهش دهند

ولی بر انقباض‌های رحم و سطح هوشیاری و ارتباط کلامی مادر تأثیر منفی نداشته باشد به‌گونه‌ای که او بتواند به‌راحتی و با کمترین درد و رنج نوزاد خود را به دنیا آورد.

زایمان طبیعی بدون درد شامل تجویز وریدی، رژیونال (بی‌حسی موضعی) و استنشاقی گاز انتونوکس است.

روش بی دردی وریدی (داروهای مخدری یا کتامین)، امکان اندکی وجود دارد که دارو به بدن جنین نیز وارد شده و احتمال تأثیر بر تنفس نوزاد وجود دارد که لازم است بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان موجود باشد.

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

زایمان بدون درد

روش بی دردی رژیونال (اسپاینال، اپیدورال) بی‌حسی در ناحیه اعصاب نخاعی کمری داده می‌شود می‌تواند برای هر مدت زمان لازم گسترش یافته و حتی اگر زایمان طبیعی با مشکل روبرو شد با همین بی‌حسی و بی دردی بدون کار اضافه عمل سزارین به راحتی انجام خواهد شد.

روش استفاده از گاز تسکین درد انتونوکس که مخلوط پنجاه درصد گاز اکسیژن و نیتروس اکساید بوده و از طریق ماسک به مادر تجویز می‌شود.

هنگامی که او طی مراحل زایمانی انقباض رحم را به‌صورت درد حس می‌کند، ماسک مخصوصی را روی صورت خود گذاشته و نفس عمیق می‌کشد.

گاز وارد ریه‌ها و سپس مغز شده و در آنجا با تأثیر بر مراکز درد باعث کاهش احساس درد می‌شود.

بدین ترتیب نه تنها درد زایمان از ببین می‌رود، بلکه مادر در یک حالت رویاگونه زایمان طبیعی می‌نماید.

گاز تسکین درد انتونوکس

یکی از رایج‌ترین و در عین حال در دسترس‌ترین روش‌ها در زایمان بدون درد در ایران استفاده از گاز تسکین درد انتونوکس است.

دکتر جهانشاه صالح متخصص زنان و زایمان در بیمارستان مادر تهران جهت زایمان طبیعی بدون درد (سال ۱۳۳۹) از گاز انتونوکس استفاده می‌کرد.

امروزه این گاز در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، آفریقای جنوبی، استرالیا و ایران تولید می‌شود.

انتونوکس گازی بی‌رنگ و بی‌بو و شامل ۵۰ درصد گاز اکسیژن و ۵۰ درصد گاز است.

خاصیت ضد درد آن مربوط به جزء نیتروس اکساید آن است و غلظت بالای اکسیژن در آن باعث بهبود اکسیژن‌گیری بافتی می‌شود.

۱۵ ثانیه پس از استنشاق، گاز نیتروس اکساید وارد مغز و نخاع می‌شود و ۳۰ ثانیه بعد از استنشاق از طریق تضعیف مراکز مغزی و افزایش آندروفینها باعث بی دردی، آرامش، عدم توجه به محیط اطراف و تا حدی سرخوشی در فرد می‌شود و تا ۴۵ ثانیه پس از استنشاق اثر آن به حداکثر می‌رسد و پس از قطع گاز سریع اثراتش حذف می‌شود.

این گاز در سیلندری در اتاق زایمان قرار می‌گیرد و به وسیله لوله‌ای به ماسک جلوی دهان و بینی متصل می‌شود.

این روش بیشتر در پایان مرحله اول زایمان یعنی وقتی که انقباضات شدید و سریع شده‌اند، به کار می‌رود.

در مرحله دوم زایمان (یعنی وقتی که با زور زدن نوزاد به بیرون رانده می‌شود) مادر باید در ابتدای هر انقباض کمی گاز انتونوکس دریافت کرده و سپس بر خروج نوزاد خود تمرکز کند.

انتونوکس توسط ماسکی با یک دریچه دوراهی که بتوان دم و بازدم را از طریق آن انجام داد، استفاده می‌شود.

به محض شروع احساس درد و انقباض باید ماسک جلوی دهان بیمار گذاشته شده و از طریق آن یک تنفس عمیق انجام گیرد.

بعد از چند ثانیه گاز در خون به بالاترین میزان خود می‌رسد و این درد را تسکین می‌دهد.

وقتی که گاز شروع به ایجاد احساس سبکی سر می‌کند، عضلات شل شده و دست‌های مادر خود به خود از روی ماسک صورت پایین می‌افتد و دیگر گاز استنشاق نخواهد شد.

در پایان انقباض دیگر اثر گاز از بین رفته و مادر به حال عادی برمی‌گردد.

مزایای زایمان طبیعی بدون درد با گاز تسکین درد انتونوکس

انتونوکس به‌طور متوسط درد ناشی از انقباضات رحم طی زایمان را به میزان ۵۰٪ کاهش می‌دهد.

اثرات آن خیلی سریع و پس از چند ثانیه شروع می‌شود.

با قطع تجویز آثار آن به سرعت ناپدید می‌گردد.

اثر سوئی روی سلامتی نوزادان حاصل از زایمان بی درد ندارد.

عوارض جدی بر روی مادر در طی زایمان نداشته و آنچه پس از استنشاق آن بروز می‌نماید بیشتر اثرات ناخواسته و گذرا محسوب می‌گردد (مثل گیجی، خواب آلودگی، خشکی دهان، احساس کرختی در دست‌ها و …) که به نسبت اثر تسکین دردی آن قابل تحمل و قابل قبول است.

عارضه تنفسی ندارد.

واکنش آلرژیک ندارد و با سایر داروها تداخل ندارد.

کاربرد انتونوکس آسان و حتی قابل استفاده توسط خود بیمار است.

انتونوکس به‌راحتی در بازار ایران قابل دستیابی است.

در زایمان در آب نیز می‌توانید از گاز انتونوکس استفاده کنید


زایمان فیزیولوژیک

از زمان شروع بارداری، بدن با ترشح هورمون‌ها، خود را برای یک زایمان طبیعی آماده می‌کند.

این هورمون‌ها روی عضلاتی مانند عضلات لگن، کمر و شکم تأثیر می‌گذارد تا شما بتوانید بدون دخالت دارو در پایان بارداری، زایمان کنید.

این گونه زایمان، زایمان فیزیولوژیک نامیده می‌شود که در آن پزشک و ماما هیچ دارویی به شما تزریق نمی‌کنند، فقط شما را تحت نظر قرار می‌دهند و بدن شما با طی کردن روند زایمان، جنین را به دنیا می‌آورد.

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک در واقع همان زایمان طبیعی است که بدون آمپول فشار یا دیگر داروها انجام می‌شود.

مزایای زایمان فیزیولوژیک

در زایمان طبیعی، پزشک یا با تزریق دارو، روند زایمان را کنترل می‌کند یا ممکن است از روش‌های کاهش درد استفاده کند.

به این گونه زایمان، زایمان واژینال نیز گفته می‌شود.

اما در زایمان فیزیولوژیک، پزشک و ماما تا زمانی که مورد خطرناکی را مشاهده نکنند در روند زایمان شما هیچ دخالتی نخواهند داشت.

زایمان فیزیولوژیک نسبت به زایمان واژینال مزایایی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

زمان زایمان:

وقتی خانم بارداری تصمیم می‌گیرد که به صورت فیزیولوژیک زایمان کند، تا پایان بارداری صبر می‌کند.

انجام زایمان در هفته‌های آخر بارداری یعنی ۳۹ و ۴۰، باعث می‌شود که جنین کاملاً رشد کند و پس از زایمان نیازی به مراقبت‌های ویژه نداشته باشد.

همچنین در هفته‌های پایانی، رشد مغز جنین نیز کامل می‌شود.

بهبودی سریع‌تر:

دهانۀ رحم و واژن بسیاری از خانم‌هایی که به صورت فیزیولوژیک زایمان می‌کنند، شکافی برنمی‌دارد و نیازی به بخیه نیست.

همچنین معمولاً در زایمان فیزیولوژیک پرینه پاره نمی‌شود.

اما هنگامی که پزشک یا ماما، پرینه را شکاف می‌دهند، پس از زایمان این ناحیه را بخیه می‌زنند که احتمال عفونت و خونریزی بعد از زایمان را افزایش می‌دهد.

کاهش عوارض ناشی از دارو:

داروهایی که هنگام زایمان ‌به منظور سرعت بخشیدن تزریق می‌شود، ممکن است با افزایش انقباضات رحمی، اکسیژن‌رسانی به جنین را با مشکل مواجه کند.

همچنین این داروها، احتمال خونریزی شدید مادر پس از زایمان را نیز افزایش می‌دهد.

توجه داشته باشید اگر مقدار دارویی که به شما تزریق می‌شود، انقباضات رحم را بیش از اندازه افزایش دهد، احتمال پارگی رحم و کنده شدن زودهنگام جفت نیز بیشتر خواهد شد.


سزارین چیست

عمل سزارین که به آن عمل رُستَم‌زایی یا عمل رُستَمینه نیز می‌گویند یک نوع زایمان غیرطبیعی است که در آن نوزاد با ایجاد برشی در دیواره شکم و رحم مادر خارج می‌شود.

در شرایط ویژه‌ای که زن باردار به دلایل پزشکی توانایی یک زایمان طبیعی را نداشته باشد از روش سزارین که نوعی عمل جراحی است استفاده می‌شود تا زایمان میسر گردد.

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

سزارین چیست

چگونگی انجام عمل سزارین

قبل از شروع عمل سزارین، توسط آنژیوکت از یکی از رگ‌های خانم بارداری که قرار است زایمان سزارین کند عمل رگ‌گیری انجام می‌شود تا از طریق آن، مایعات و در صورت لزوم دارو داده شود.

سپس به روش بی‌حسی نخاعی اسپاینال؛ Spinal، بی‌حسی اپیدورال؛ Epidural یا هر دو، شکم را بی‌حس می‌کنند.

همچنین نوع دیگری از بیهوشی به نام بیهوشی عمومی که به سرعت باعث به خواب رفتن می‏‌شود، فقط در موارد اورژانسی انجام می‌گیرد.

در اغلب موارد هنگام عمل سزارین به دلیل استفاده از بی‌حسی ناحیه‌ای، مادر می‌تواند هشیار باشد و پس از تولد نوزاد، او را در آغوش بگیرد.

پس از بی‌حس شدن، یک برشی عرضی در بالای اندام تناسلی ایجاد می‌کنند که گاهی هم این برش می‌تواند عمودی و از ناف تا بالای اندام تناسلی باشد.

بعد از انجام برش، نوزاد از رحم خارج می‌شود. پس از خارج کردن نوزاد، جفت را نیز از رحم خارج می‌کنند و بعد محل برش جراحی را بخیه می‌زنند.

شرایطی که عمل سزارین ضروری است:

در صورتی که فرد قبلاً سزارین کرده باشد.

زمانی که فرزند در رحم مدفوع کرده باشد.

جفت سر راهی

رگ سر راهی

نمایش بند ناف

دیسترس جنین در سن بالای ۲۴ هفته

دیستوشی زایمان (مانند توقف زایمانی، عدم تناسب سر جنین با لگن مادر)

سقوط بند ناف

وجود تبخال دستگاه تناسلی

دو قلویی وقتی که جنین اول با نمایش سر نباشد

دوقلوهای مونو آمنیونی

جنین بزرگتر از ۴٫۵ کیلوگرم

وجود ناهنجاری‌های رحمی در مادر (رحم دوشاخ)

اغلب موارد زایمان بریچ

عوارض

سزارین می‌تواند به توصیه پزشک درمانگر و به دلایل مختلفی ازجمله زایمان‌های پیشین مادر و مشکلات جنین انجام شود.

به اعتقاد بسیاری از مادران، سزارین روش ساده و بدون درد برای طی کردن فرآیند زایمان است؛ این درحالی است که بسیاری از مادران از عوارض و مشکلات پس از زایمان سزارین بی‌اطلاع هستند.

به همراه افزایش سزارین، میانگین سن هنگام تولد نوزادان یک تا ٣ هفته کمتر شده و بیشتر تولدها قبل از شروع علایم زایمان اتفاق می‌افتد.

تولد بدون علایم زایمان یعنی زایمان زودرس ممکن است مطابق با تعریف نوزاد نارس نباشد.

ولی به خاطر اینکه بین یک تا ٣ هفته از زندگی داخل رحم به‌طور عمد محروم شده‌است می‌تواند تبعات بسیار زیادی در پی داشته باشد.

عوارض برای مادر

برخی از عوارض این عمل شبیه سایر عمل جراحی مانند عوارض بیهوشی مثل حالت تهوع، استفراغ، سردرد شدید و کمردرد، خطر از دست دادن حجم زیادی از خون، احتمال بروز حاملگی‌های پرخطر در آینده مثل جفت اکرتا، جفت سر راهی، طولانی شدن زمان زایمان، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد می‌باشد.

عفونت‌های مثانه و رحم و آسیب سیستم ادراری از جمله عوارض دیگر است.

همچنین سزارین ممکن است در بارداری‌های بعدی مشکلاتی مثل سخت جدا شدن جفت از رحم را ایجاد کند. اما یکی از خطرسازترین عوارض سزارین برای مادر که البته کم اتفاق می‌افتد گاهی می‌تواند شامل ترومبوز وریدی، تشکیل لختۀ خونی در پاها یا ریه‌های مادران باشد.

عوارض برای نوزاد

کودکان سزارینی ۵۰ ‌درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم، دیابت، چاقی، آلرژی و بیماری سلیاک هستند.

[۵] افزایش شیوع اختلالات تنفسی در نوزادان به دلیل زایمان زودتر از موعد، یکی از شایع‌ترین عوارض در رابطه با تولد با سزارین است.

تأثیر بر روند تکامل

استفاده روزافزون از سزارین باعث شده تا زنانی که دارای لگن خاصره کوچک هستند و تا حدود اوایل قرن بیستم به خاطر درد زیاد در هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دادند با توانایی زایمان، ژن خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

بر اساس تخمین محققان، موارد تنگی مجاری زایمان از ۳۰ مورد در هر هزار زایمان در دهه ۱۹۶۰ به ۳۶ مورد در هر هزار زایمان در حال حاضر افزایش یافته‌است.

از سوی دیگر سزارین باعث افزایش تعداد نوزادان درشت‌تر می‌شود که البته سالم‌تر هستند.

اما اگر نوزادان بیش از حد درشت باشند در جریان زایمان در رحم مادر گیر می‌کنند.

این وضع در گذشته می‌توانست برای مادر و فرزند مرگبار باشد و افزایش سزارین باعث انتقال ژن‌های درشتی جثه از مادر به فرزند می‌شود.

سزارین اورژانسی

سزارین‌های اورژانسی به ندرت اتفاق می افتد زمانی که مراقبت‌‌های قبل از زایمان با دقت و خوب انجام شود، اما احتمالا در بیمارستان‌های دولتی بیشتر اجرا می‌ شود، زیرا بانوان باردار فقط در مراحل پیشرفته زایمان یا زمانی‌ که با پیچیدگی روبرو می‌ شوند به این بیمارستان مراجعه می‌ کنند.

سزارین اورژانسی فقط و فقط زمانی‌ است که خطری زندگی مادر یا نوزاد یا هر دو را به خطر بیاندازد.

این سزارین زمانی رخ می‌دهد که:

جنین در مجرای خروجی زایمان گیر کرده باشد.

وجود خون ریزی

عفونت

مایع آمنیوتیک نشت کرده باشد و سبز رنگ شده باشد.

ایست ناگهانی ضربان قلب جنین

بندناف از واژن بیرون زده باشد.

مادر به علت پره‌ اکلامپسی (مسمومیت حاملگی همراه با فشار خون بالا) دچار تشنج شده باشد.


سزارین یا طبیعی

زایمان طبیعی، همچنین زایمان واژن نامیده می شود، یک هدیه شگفت انگیز است که مادر می تواند به خود و فرزندش بدهد البته برخی از شرایط منجر به سزارین میشود، اما هنگامی که مادر حق انتخاب دارد، زایمان طبیعی بهترین گزینه است.

در بخش سزارین، کودک از طریق یک برش جراحی در شکم و رحم مادر به دنیا میاید ، نمونه های بسیاری وجود دارد که، سزارین از زایمان طبیعی ایمن تر است ولی این موضوع زمانی رخ می دهد که عوارض حاملگی وجود داشته باشد.

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

سزارین یا طبیعی

ما قاطعانه معتقدیم که وقتی جنبه های مثبت و منفی سزارین و زایمان طبیعی را با هم مقایسه کنید، متوجه میشوید که زایمان طبیعی نکات مثبت بیشتری برای مادر و کودک به همراه خواهد داشت.

در بحث مربوط به این که کدام گزینه ایمن تر است، اگر فقط به آمار نگاه کنید، هرگز سزارین را انتخاب نخواهید کرد ، تحقیقات نشان می دهد، که مرگ در سزارین ۳ برابر بیشتر از زایمان طبیعی است.

این آمار با توجه به این واقعیت است که بسیاری از سزارین ها اورژانسی هستند، به خصوص زمانی که خطر مرگ نوزاد در زایمان طبیعی افزایش پیدا میکند ؛ با انجام سزارین پر خطر، میزان مرگ و میر ناشی از تولد طبیعی کاهش می یابد و میزان مرگ و میر سزارین افزایش می یابد، تحریف آمار.

اما سزارین در شرایطی امن تر از زایمان طبیعی است:

در صورتی که زایمان قبلی سزارین بوده باشد،

تولد دوقلو یا چند قلو

مسائلی از قبیل انقباض جفت و جراحی قبلی

کودک بیش از حد بزرگ باشد و یا چرخیده باشد.

اضطراب جنین

پارگی رحم

شرایط پزشکی مادر، مانند؛ فشار خون بالا، دیابت و عفونت

به استثنای موارد بیان شده و موارد اضطراری زایمان طبیعی را انتخاب کنید .

آمار «سزارین» در ایران بالاتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی

۱۳۹۸/۸/۸

معاون کل وزارت بهداشت:

سال گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار زایمان منجر به تولد فرزند داشتیم که حدود ۵۰ درصد آن به روش سزارین بوده است.

این آمار نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی هم بالاتر است.

دستکاری کردن تاریخ تولد بیشترین ضربه را به نوزاد وارد می‌کند؛‌ چرا که بیشترین رشد و تکامل مغزی در سه ماهه آخر بارداری صورت می‌گیرد که زایمان به روش سزارین معمولا یک هفته زودتر از موعد طبیعی آن است و نوزاد از یک هفته طلایی رشد مغزی و تکامل ریه محروم می‌شود و گاهی در معرض عفونت و نارسایی ریه قرار می‌گیرند.


مدت زمان عمل سزارین چقدر است

مراحل آماده شدن برای سزارین:

باید به مدت ۶ ساعت پیش از سزارین برنامه‌ریزی شده، از خوردن و آشامیدن (حتی آب) خودداری کنید.

اگر سزارین به صورت اورژانسی باشد، پزشک از شما می‌پرسد آخرین باری که چیزی خوردید یا آشامیدید چه زمانی بوده تا بر این اساس در مورد نحوۀ عمل تصمیم بگیرد.

از شما آزمایش خون گرفته خواهد شد.

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

مدت زمان عمل سزارین چقدر است

اگر پزشک تشخیص دهد که در معرض خطر لخته شدن خون هستید، ممکن است حین عمل نیاز به پوشیدن جوراب‌های خاصی باشد.

برای شروع عمل، شکم با مادۀ ضد عفونی کننده تمیز شده و با پارچه استریل ‌پوشانده می‌شود تا خطر ایجاد عفونت کاهش یابد.

از آنجا که در حین عمل یک کاتتر وارد مثانه خواهد شد، مثانه باید خالی باشد.

بخش اصلی عمل سزارین معمولاً ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد که شامل مراحل زیر است:

پزشک در ناحیۀ شکم و رحم، برش‌هایی با طول ۱۰ سانتی‌متر ایجاد خواهد کرد.

نوزاد از طریق این برش‌ها بیرون آورده خواهد شد.

برخی اوقات ممکن است پزشک از انبرهای جراحی برای کمک کردن به خارج شدن سر نوزاد استفاده کند.

سپس نوزاد به صورت دقیق بررسی می‌شود.

بند ناف قطع شده و جفت جدا می‌گردد.

معمولا با تزریق ماده‌ای، رحم را منقبض می‌کنند تا خونریزی به حداقل برسد.

برای کاهش خطر ایجاد عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

سپس لایه‌های عضله، چربی و پوست به یکدیگر بخیه زده خواهد شد و زخم حاصل از برش پوشانده می‌شود.

در اولین فرصت می‌توانید نوزاد خود را بغل کنید.

تماس پوست به پوست می‌تواند ارتباط اولیۀ شما با نوزاد را قوی‌تر کند و شیر دادن به نوزاد را ساده‌تر نماید.


زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود

بسیاری از متخصصین پزشکی سیاست‌گذار بر این باورند که زایمان سزارین انتخابی می‌تواند برای چنین آسیب‌رسان و برای مادر بی‌فایده باشد.

و سزارین انتخابی پیش از هفته ۳۹ بارداری می‌تواند آسیب‌های بیشتری به همراه داشته باشد.

زیرا این کار می‌تواند برای مادر بدون فایده و برای بچه خطرات زیادی به همراه داشته باشد.

در نتیجه زایمان سزارین بدون تشخیص پزشکی خصوصاً پیش از هفته ۳۹ بارداری توصیه نمی‌شود.

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود

برای بهبود نتایج زایمان، گروه تخصصی زنان/زایمان در تعریف جدیدی برای ”دوران بارداری” دوره‌ها را به چهار دسته مشخص تقسیم کرده‌اند:

۱ دوره زودهنگام بین ۳۷ هفتگی و ۰ روز و ۳۸ هفتگی و ۶ روز.

۲ دوره کامل بین ۳۹ هفتگی ۰ روز و ۴۰ هفتگی و ۶ روز.

۳ دوره دیرهنگام بین ۴۱ هفتگی و ۰ روز و ۴۱ هفتگی و ۶ روز.چ

۴ دوره از موعد گذشته بین ۴۲ هفتگی و ۰ روز و پس از آن.

اما آیا واقعاً بین سزارین در هفته ۳۸ و جراحی در هفته ۳۹ تفاوت زیادی وجود دارد؟ بله.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد این که نوزاد در چه زمانی از این محدوده زمانی (۳۷ تا ۴۲ هفتگی) به دنیا بیاید، به شکل چشمگیری در رشد فیزیکی و ذهنی او تفاوت ایجاد می‌کند.

چرا که آن پنج هفته انتهایی برای رشد کامل فرزندتان بسیار مهم است و بچه‌هایی که زودهنگام متولد شده باشند با خطر بیشتری برای بروز مشکلات روبرو خواهند بود.

بنابراین زایمان سزارین انتخابی نباید پیش از هفته ۳۹ بارداری برنامه‌ریزی شود، مگر علتی پزشکی برای انجام آن وجود داشته باشد.

برخی از مشخصه‌های پزشکی برای این کار عبارتنداز:

– زجر تنفسی جنین

– گره بند ناف.

– پارگی رحمی.

– افزایش فشار خون مادر.

– افزایش تپش قلب مادر.

– مشکلات جفتی.

– وضعیت بریچ.

– زایمان القائی به خطا رفته.

– بچه‌ای درشت اندام که وزنش بیش از ۴ کیلوگرم باشد.

– اختلالات در بندناف.


بهبودی بعد از سزارین

داروهای تجویز شده، مصرف شود

پس از یک زایمان سزارین ،طبیعی است که درد را تجربه کنید، حتی ممکن است تا دو هفته آن را تحمل کنید، هرچند که هر روز این درد کاهش می یابد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله برزیل منتشر شده است گزارش می دهد که درد بخش سزارین اندازه متوسط دارد.

همه شرکت کنندگان گزارش دادند که :نشستن و ایستادن همراه درد بوده و ۷۵ درصد از آنها حتی هنگام تلاش برای راه رفتن هم احساس درد می کنند.

مدیریت کردن درد برای مادر بسیار مهم می باشد ،زیرا درد می تواند باعث آزاد شدن هورمون های مورد نیاز برای کمک به جریان شیر شود.

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

بهبودی بعد از سزارین

برای از بین بردن درد، پزشکان اغلب داروهای ضد التهاب مانند ایپوبروفن و همچنین داروهای ضد درد تجویز می کنند ،که هر دوی آنها برای شیر مادر و کودکی که از آن تغذیه میکند ایمن می باشد.

با این حال از آسپرین یا قرص های حاوی آسپرین تا ۱۰ الی ۱۴ روز پس از جراحی اجتناب کنید زیرا آسپرین لخته شدن خون را کاهش میدهد.

شروع به پیاده روی کنید

به محض اینکه دکتر به شما اجازه داد و شما خود را به اندازه کافی آماده برای بیرون آمدن از رختخواب دیدید حرکت دادن خود و پیاده روی را به صورت جدی آغاز کنید.

قدم زدن گردش خون را افزایش میدهد و خطر ابتلا به لخته شدن خون را کاهش میدهد.

و همچنین از عوارض جانبی معمولی مانند یبوست ، ایجاد گاز در شکم جلوگیری می کند و عملکرد روده را افزایش می دهد و به توانایی بدن برای بهبود هرچه سریع تر کمک می کند.

معمولا شروع به راه رفتن بسیار ناراحت کننده است ،اما هر چه بیشتر راه بروید زود تر احساس بهبودی می کنید.

از خانواده و دوستان خود بخواهید که به شما کمک کنند تا پیاده روی های کوتاه و چند بار در روز را شروع کنید نیازی نیست که طولانی مدت پیاده روی کنید اینکه دور اتاق و یا خانه قدم بزنید کافیست، همچنین انجام این کار می تواند به سفت شدن شکم بعد از از زایمان کمک کند.

مراقب شکاف بخیه خود باشید

بخیه شما ممکن است به مشکل برخورد کند که پزشک شما باید آن را حل کند و با مراقبت های لازم باعث کاهش خطر بروز عفونت شود بخیه خود را روزانه با آب گرم و صابون تمیز کنید و پوست خود را خشک کنید و اگر طبق دستور دکتر نیاز به باند داشتید آن را روی محل قرار دهید از پودر و لوسیون برای روی زخم یا بخیه استفاده نکنید.

از مالیدن، تمیز کردن، خیساندن یا آفتاب گرفتن استفاده نکنید، که برای بهبود بخیه شما کمکی نمی کند ،بلکه خطر ابتلا به زخم را افزایش میدهد.

ناحیه را به اندازه کافی خشک نگه دارید و اگر احساس گرما، قرمزی یا افزایش درد دارید، بلا فاصله آن را به پزشک گزارش دهید.

زیاد بخوابید و استراحت کنید

سزارین یک عمل جراحی مهم می باشد و بدن شما برای بهبود یافتن نیاز به زمان دارد.

توصیه می شود که به مدت ۶ هفته به طور کامل استراحت کنید.

سعی کنید ۷ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز داشته باشید، که خواب کافی باعث رشد بافتی می شود و به بهبود زخم کمک می کند و استرس را نیز کاهش می دهد و خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش میدهد.

به غیر از یک خواب خوب در شب ،در طول روز هر زمان که بخواهید چرت بزنید و استراحت کنید حتی اگر گاهی به خواب بیشتر احتیاج داشتید، از دیگران درخواست کنید که کودک شما را نگه دارند.

راه حل رفع یبوست بعد از سزارین : با استفاده از فیبر با یبوست مبارزه کنید

بسیاری از مادران پس از زایمان یبوست را تجربه میکنند، پس از انجام سزارین چندین علت احتمالی یبوست وجود دارد.

سزارین به عنوان یک عمل جراحی بزرگ محسوب می شود ،که شامل بیهوشی است و عوارض جانبی مانند یبوست رایج است، همچنین استفاده از داروهای ضد درد کم آبی بدن ، آهن مکملهای قبل از زایمان و عضلات تضعیف شده لگن می تواند باعث یبوست بعد از زایمان شود.

برای کاهش یبوست غذاهای حاوی فیبر بالا را در رژیم غذایی خود قرار دهید، فیبر محلول :مانند میوه ها و سبزیجات و فیبرنامحلول:مانند غلات و نان سودمند هستند.

فیبر مواد غذایی را از طریق بدن شما بر دستگاه گوارش شما اضافه می کند، همچنین آب را جذب می کند و کمک می کند تا مدفوع راحت تر منتقل شود. همراه با غذاهای غنی از فیبر مقدار زیادی آب بنوشید و حرکت کنید.

تغذیه درست داشته باشید

تغذیه نیز برای پس از زایمان بسیار مهم است ،در واقع غذای سالم به عنوان دارو عمل می کند و برای روند بهبودی نیز تاثیرگذار است.

اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه میکند ،تغذیه خیلی مهم تر هم می باشد، زیرا شیر مادر منبع اصلی تغذیه کودک شماست.

خوردن انواع غذاها باعث می شود که کودک شما سالم و قوی تر شود ، خوردن غذاهای ضد التهابی برای کمک به کاهش درد و التهاب بدن مفید میباشد.

غذاهای غنی از ویتامین c مانند انواع توت ها ،کلم و کلم بروکلی برای حمایت از تولید کلاژن پروتئینی است که به بهبود بافت کمک می کند.

ماهی قزل آلا را بخوریم ،زیرا حاوی اسیدهای آمینه است که پروتئین هایی را ایجاد میکند که بافت را تشکیل میدهند.

مایعات بیشتری بخورید

بعد از زایمان شما باید مایع بدن خود را افزایش دهید ،زیرا در هنگام زایمان مایع زیادی از بدن خارج میشود نوشیدن مقدار زیادی از مایعات می تواند جایگزین مناسبی باشد، همچنین می تواند از یبوست جلوگیری کنند.

مصرف آب همچنین برای بهبود فرسودگی، بیهوشی و خارج شدن داروها از بدن شما اهمیت دارد.

کودک را با شیر مادر تغذیه کنید

اگر کودک شما شیر مادر را تغذیه می کند، مهم است که از موقعیت درست استفاده کنید.

هر زمان که خواستید این کار را انجام دهید به صندلی مستقیم تکیه دهید.

پس از یک سزارین ممکن است نتوانید کودک را بلند کنید، در حالی که در بیمارستان میتوانید از پرستار خود بخواهید که کودکتان را حمل کند، هنگامی که به خانه بر می گردید نیز خودتان برای این کار اقدام نکنید و از شریک زندگی خود یا دیگران برای انجام این کار کمک بگیرید.

هنگام شیر دادن به سمت جلو نروید که مقدار اکسیژن بدن شما را محدود می کند ،تا که به نوبه خود خستگی شما را افزایش می دهد و فرایند بهبودی را به تاخیر می اندازد.

نکات مفید تکمیلی

به جای استفاده از یک گن شکمی فشرده به منظور کاهش درد انتخاب یک لباس زیر فشرده اکتفا میکند.

آنتی بیوتیک هایی که در طی عمل جراحی داده می شوند می توانند باکتری های سالم در بدن شما را از بین ببرند.

خوردن غذای پرو بیوتیک به برگشت آنها کمک می کند

در دو هفته اول بعد از سزارین شما نباید بیشتر از وزن کم کنید.

تمرینات ورزشی که پزشک شما پیشنهاد می کند را شروع کنید.

مصرف ویتامین های پیش از تولد کودک را برای کمک به بهبودی زخم ادامه دهید.

در صورت بروز سرفه یا نفس های عمیق برای کاهش درد و کاهش خطر ابتدا به زخم یک بالش را روی بخیه خود قرار دهیم لباسهای شل و نرم بپوشید.

دوش نگیرید، زیرا این امر ممکن است باعث اضافه وزن شود.

و در نهایت بسیاری از زنان از افسردگی پس از زایمان رنج می برد برای افسردگی حتما با دکتر خود مشورت کنید و همچنین اگر برخی های خود را باز کردید بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.


مراقبت بعد از سزارین

پس از عمل سزارین به اتاق ریکاوری منتقل می‌شوید تا زمانی که برای انتقال به بخش آماده باشید.

اگر حین عمل تحت بیهوشی عمومی قرار گیرید، به احتمال زیاد در اتاق ریکاوری به هوش می‌آیید.

به محض هوشیاری می‌توانید نوزاد خود را در آغوش بگیرید.

هر چه زودتر شیر دادن به نوزاد را شروع کنید زیرا عمل سزارین معمولاً شروع شیر دادن را سخت‌تر می‌کند.

اگر پس از عمل درد داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید.

زایمان, زایمان طبیعی چیست, فواید زایمان طبیعی, زایمان در آب, زایمان بدون درد, زایمان فیزیولوژیک, سزارین چیست, سزارین یا طبیعی, مدت زمان عمل سزارین چقدر است, زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود, بهبودی بعد از سزارین, مراقبت بعد از سزارین, سزارین

مراقبت بعد از سزارین

استفاده از داروهای مسکن ممکن است تا حدی موجب خواب‌آلودگی شود.

پس از برطرف شدن حالت تهوع می‌توانید شروع به نوشیدن مایعات کنید.

برای خوردن غذا، منتظر نظر پزشک باشید.

قدم زدن در اطراف اتاق می‌تواند به ریکاوری سریع‌تر کمک کند و از به وجود آمدن لخته خون و ورم کردن پاها جلوگیری نماید.

برای اجتناب از ایجاد لخته خون ممکن است نیاز به تزریق باشد.

پس از عمل ممکن است مصرف آنتی‌بیوتیک ضروری باشد.

ممکن است برای مدت کوتاهی پس از عمل، در اجابت مزاج مشکل داشته باشید.

با نوشیدن مقدار زیادی آب و یا مواد غذایی فیبردار می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

پس از برداشتن پانسمان باید محل زخم را تمیز و خشک نگهدارید.

این کار به بهبودی سریع‌تر و کاهش خطر بروز عفونت کمک می‌کند.


زایمان طبیعی راحت، آموزش با راه کارهای ساده و خانگی

آموزش زایمان طبیعی راحت به این معنی است که بدانید چگونه باید در دوران بارداری خود را برای آن انقباضات شدید آماده کنید، در طی زایمان چگونه نفس بکشید و چطور انقباضات را مدیریت کنید تا از توان و انرژی حاصل از دردها برای خروج نوزاد بهره ببرید.

به یاد داشته باشید که اموزش زایمان طبیعی راحت را باید در دوران بارداری آغاز کنید.

هرقدر به پایان بارداری نزدیک می شوید استرس شما درمورد این که ایا زایمان طبیعی سخت است یا نه افزایش خواهد یافت.

درنتیجه همان هفته های ابتدایی بارداری بهترین زمان برای شروع اموزش زایمان طبیعی راحت است.

باتوجه به تصاویری که معمولا از زایمان طبیعی نشان داده می شود و نیز آنچه که تحت عنوان تجربه زایمان طبیعی ذکر می شود، ترس و وحشت شما از این روز موعود کاملا قابل درک است.

به همین دلیل بسیاری از مادران می پرسند که آیا زایمان طبیعی سخت است؟ برای داشتن زایمان طبیعی راحت چه کنیم؟

و چگونه با کمک تمرینات تنفسی زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟ زایمان طبیعی راحته یا سزارین؟ و …

نمی گوییم که می توان با کمک روش های اموزش زایمان طبیعی راحت، زایمانی کاملا بدون درد را تجربه کرد، اما می توان ادعا کرد که با به کارگیری تکنیک های تنفسی و پوزیشن های صحیح زایمانی را تجربه کنید که از درد کمتری برخوردار است.

درنظر داشته باشید که آمادگی برای زایمان فقط تنظیم وقت زایمان و بستن کیف برای بیمارستان نیست.

آماده شدن برای زایمان احتمالا چالش‌برانگیزترین وظیفه فیزیکی است که تا به حال با آن روبرو شده‌اید.

با اجرای این توصیه‌ها طی بارداری، می‌توانید زایمانی بسیار راحت تر داشته باشید.

آموزش ورزش برای راحتی زایمان طبیعی

بارداری به معنای خوردن و خوابیدن نیست.

اگر به هر دلیل همانند لکه بینی و … بارداری پرخطر ندارید، از همین امروز ورزش های بارداری را آغاز کنید.

این ورزش ها خصوصا ورزش های کف لگن (کگل) عضلات لگن شما را طوری تقویت خواهند کرد که می توانید در طی زایمان بر روی انقباضات خود کنترل بیشتری داشته باشید.

بعلاوه عضلات قوی در طی زایمان با احتمال کمتری پاره و از هم گسیخته خواهند شد به این ترتیب احتمال نیاز به بخیه برای ترمیم پارگی های عضلات واژن و اطراف آن کاهش می یابد.

عامل اصلی بروز درد در طی زایمان کمبود اکسیژن است.

وقتی تارهای عضلانی رحم منقبض می شوند، در اثر فشار ناشی از انقباض، عروق خونی فشرده شده و خون رسانی به رحم و کاهش می یابد.

تنفس غیر صحیح، نفس نفس زدن های مداوم و حبس نفس سبب می شود که این کمبود اکسیژن (هیپوکسی) شدت یافته و دردهای شدیدتری را تجربه کنید.

بنابراین یکی از راهکار های اساسی در اموزش زایمان طبیعی راحت یادگیری انواع تکنیک های تنفسی است برای این که بدانید در هر مرحله از زایمان چگونه باید نفس بکشید.

قرار گیری در پوزیشن مناسب در مراحل پایانی بارداری و در حین زایمان سبب می شود که سر جنین به درستی به درون لگن نزول کند و خروج نوزاد تسهیل گردد.

و تسهیل خروج نوزاد به معنای درد کمتر است.

با توجه به توصیه های پزشک در هر مرحله از زایمان در پوزیشن صحیحی قرار بگیرید.

سایر راهکار های اموزش زایمان طبیعی راحت

خرما بخورید: پژوهشی که در نشریه زنان و زایمان آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد، بانوانی که طی نه ماه بارداریشان هر روز خرما مصرف کرده‌اند نسبت به آنانی که خرما نخورده‌اند، برای شروع مراحل زایمانشان یا کمک به ادامه روند زایمان کمتر به دارو نیاز داشتند.

هنگام رسیدن به بیمارستان دهانه رحم آنان بیشتر باز شده بود و زمان زایمان آنها نیز کمتر از هفت ساعت به طول انجامید.

سخن‌گوی انجمن تغذیه و رژیم غذایی امریکا ملینا جانسون می‌گوید: به نظر می‌رسد، خرما حاوی ترکیبی است که شبیه هورمون اکسی‌توسین (که باعث انقباضات می‌شود) عمل می کند و در افزایش انقباضات هنگام زایمان موثر است.

بنابراین برای داشتن زایمانی بهتر از خوردن چند خرما در روز لذت ببرید.

اهمیت داشتن خواب خوب و مناسب

براساس مقاله‌ای که در نشریه زنان و زایمان امریکا چاپ شد، بانوانی که طی آخرین ماه بارداریشان کمتر از ۶ ساعت در روز خوابیده‌اند نسبت به آنانی که ۷ ساعت یا بیشتر در روز خوابیدند، زایمان طولانی تری را تجربه کردند و احتمال زایمان سزارین نیز در آنها به چهار برابر افزایش یافته است.

دکتر جودی میندل پیشنهاد می‌کند: برای آرامش بیشتر، از بالش‌های مخصوص بارداری استفاده کنید و با بدن خمیده بخوابید.

با توجه کردن به نکات بسیار ساده مربوط به اموزش زایمان طبیعی راحت، می توانید زایمانی با درد بسیار کمتر را تجربه کنید / نی نی پلاس


برخی مشکلات زایمان طبیعی

بدن بانوان به گونه ای طراحی شده که برای انجام زایمان طبیعی در بهینه ترین شرایط ممکن قرار گرفته است.

اما گاهی مشکلات زایمان طبیعی در حین خروج نوزاد از کانال زایمانی بروز می کنند. مشکلات زایمان طبیعی همیشه آسیب رسان نیستند و در بسیاری از موارد به راحتی با تدبیر یک ماما و یا پزشک متخصص مجرب مرتفع می شوند.

زایمان یک روند فیزیولوژیک است که وضع حمل جنین را از طریق مجرای زایمان ممکن می‌سازد. گاهی در روند آن مشکلات زایمان طبیعی بوجود می آید که این روند را مختل می کند.

البته اکثر مشکلات زایمان طبیعی، معمولاً از آنچه واقعیت دارد ترسناک‌‌تر به نظر می‌رسند.

در این مطلب با حقایقی درباره پنج مورد از مهمترین مشکلات زایمان طبیعی آشنا می‌شوید.

دکتر مارجوری گرین فیلد پروفسور زنان و زایمان در دانشگاه پزشکی وسترن ریورس کلیولند آمریکا می‌گوید: بسیاری از این پیچیدگی‌ها به دوران بارداری و زایمان ارتباطی ندارند و اکثراً بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر نمی‌گذارند.

ولی برخی مشکلات زایمان طبیعی نیز وجود دارند که احتمال بروز خطرات را افزایش می دهند. در ادامه با پنج پیچیدگی خطرناک آشنا می‌شوید.

۱. مسئله بند ناف

پیچیدن یا تاب خوردن بندناف دور گردن یا بدن جنین که باعث فشار آمدن به جنین می‌شود.

این مورد که در برخی موارد تحت عنوان خطرات زایمان طبیعی از آن یاد می شود معمولا عوارضی را به دنبال نخواهد داشت.

احتمال وقوع

در ۲۰ درصد از حاملگی ها بند ناف دور جنین پیچیده است ولی موجب بروز مشکلی در نوزاد نمی شود. موارد خطرناک نیز به ندرت رخ می دهند.
معمولا چه اتفاقی می‌افتد

در زایمان طبیعی. اگر بندناف فشاری به جنین وارد نکند مشکلی به وجود نمی‌آید.

گاهی اوقات بندناف دور بدن یا بازوی نوزاد پیچیده می‌شود ولی پزشک از بیان این موضوع خودداری ‌کند، زیرا خطری برای جنین ندارد و فقط باعث نگرانی والدین می‌شود.

ولی اگر فشاری که بندناف به نوزاد وارد می‌کند زیاد باشد، جریان خون جنین کاهش یافته و ضربان قلب کند می‌شود.

۲. پارگی میان‌ دوراه (پرینه)

پارگی در ناحیه میان‌دوراه (پرینیوم perineum)، محلی بین واژن و مقعد.

احتمال وقوع

بیشتر در اولین زایمان رخ می‌دهد. و بر حسب نوع پارگی درجه بدنی می شود و احتمال وقوع آن در شرایط معمول به این ترتیب است؛ درجه اول: ۱۶ درصد؛ درجه دوم: ۱۷ درصد؛ درجه سوم و چهارم: دو و نیم درصد.

معمولاً چه اتفاقی می‌افتد

اندازه پارگی در درجه اول بسیار کم است که معمولاً با چند بخیه یا بدون بخیه مشکل بر طرف می‌شود و فقط باعث کمی درد می‌شود.

پارگی درجه دوم ماهیچه‌های زیرین را در بر می‌گیرد و به بخیه نیاز دارد که با گذشت زمان، بخیه‌ها از بین می‌روند. پارگی درجه سوم و چهارم که تا مقعد ادامه می‌یابد به ندرت اتفاق می‌افتد.

آیا پیشگیری از پارگی پرینه ممکن است؟

براساس پژوهشی که توسط کوچرن لیبرری Cochrane library انجام شد، مشخص شده است که ماساژ میان‌دوراه در آخرین ماه‌های بارداری و انجام ورزش های کف لگن در طی بارداری احتمال آسیب‌دیدگی میان‌دوراه هنگام زایمان، بخیه به علت پارگی یا اپیزیوتومی و درد بعد از زایمان را کاهش می‌دهد.

البته زایمان نوزادی با وزن زیاد، احتمال بروز این مشکل را بالا می‌برد.

۳. ضربان یا ریتم غیر عادی قلب جنین

شرایطی که در آن ضربان قلب جنین بیشتر یا کمتر از حد مجاز (۱۱۰ تا ۱۶۰ در دقیقه) است یا ریتم آن غیرعادی است.

احتمال وقوع

اختلال در ضربان قلب جنین ۱۵ درصد. اختلال در ضربان قلب جنین به عنوان یکی از خطرات زایمان طبیعی برای نوزاد محسوب می شود اما با مانیتورینگ دقیق جنین معمولا آسیب رسان نخواهد بود.

معمولاً چه اتفاقی می‌افتد

امروزه نظارت الکترونیکی بر جنین در بیمارستان‌ها قابل دسترس است، ولی برای تمامی خانم‌ها، پیشنهاد نمی‌شود. دکتر گرین فیلد می‌گوید: گاهی اوقات این نظارت موجب اطمینان خاطر پزشک می شود و در بعضی مواقع نتایج نشان دهنده این است که به جنین به اندازه کافی اکسیژن نمی‌رسد و اجرای سزارین ضروری است. اما در اغلب اوقات پزشکان بین این دو حالت قرار می‌گیرند. در این شرایط پزشک یا ماما با توجه به وخامت و شدت مشکل و سن بارداری تصمیم می‌گیرد که برای کامل شدن مراحل بارداری صبر کند یا عمل سزارین را انجام دهد.

آیا پیشگیری از آن ممکن است؟

خوابیدن به پشت در هنگام مراحل زایمان، احتمال ضربان غیرعادی قلب جنین را افزایش می دهد. برای بانوانی که با خطر کمتری روبرو هستند، نظارت متناوب بهتر از نظارت مداوم است، زیرا علائم خطر کاهش یافته و در نتیجه احتمال سزارین کاهش می‌یابد.

۴. مشکلات مربوط به مایع آمنیوتیک و کیسه آب

زیاد یا کم بودن مایع آمنیوتیک قبل از مراحل زایمان و پارگی کیسه آب.

احتمال وقوع این مشکل ۱۲ درصد است

دکتر گرین فیلد می‌گوید: معمولاً افزایش بیش از حد مایع آمنیوتیک به‌ ندرت باعث مشکل می‌شود.

اما زمانی که کیسه آب پاره شود، فضای نرمی که بندناف در آن قرار می‌گیرد کوچک‌تر می‌شود که ممکن است باعث وارد آمدن فشار به بندناف شود. درصورتی که چنین مشکلی روی دهد، ممکن است پزشک یا ماما محلولی را به مایع آمنیوتیک اضافه کند.

اگر قبل از این‌که انقباضات شروع شود کیسه مایع رحمی پاره شود، در عرض ۲۴ ساعت انقباضات شروع خواهد شد.

اما برای کاهش احتمال رسیدن عفونت به جنین، پزشک یا ماما تلاش می‌کند هرچه سریعتر خانم باردار را وادار به زایمان کند.

آیا پیشگیری آن ممکن است؟ خیر.

۵. ناتوانی در پیشرفت

اگر به هر دلیلی روند زایمان متوقف شود، به آن ناتوانی در پیشرفت و یا توقف زایمان گفته می شود.

احتمال وقوع این عارضه ۸ درصد است

معمولا چه اتفاقی می‌افتد؟

ناتوانی در پیشرفت، معمول‌ترین علت سزارین است و در این شرایط برای تقویت انقباضات از داروی پیتوسین استفاده می‌شود.

آیا پیشگیری آن ممکن است؟

برای کاهش خطر ناتوانی در زایمان، می‌توانید:

– درصورت تائید پزشک یا ماما تا زمانی‌ که انقباضات با فاصله ۳ دقیقه از هم اتفاق می‌افتند درخانه بمانید.
– از افزایش بیش از حد وزن جلوگیری کنید.
– از فردی آگاه و با تجربه بخواهید در این دوران کمکتان کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کمک و همیاری فردی با تجربه به زایمانی سریع‌ منجر می‌شود و احتمال سزارین را کاهش می‌دهد.
– وضعیت خود را تغییر دهید. تکیه دادن و خوابیدن بدترین وضعیت‌ برای زایمان هستند. نشستن، به یک سمت دراز کشیدن، ایستادن یا قرار گرفتن روی دست و زانوان بهترین وضعیت برای زایمان هستند.

دکتر گرین فیلد پیشنهاد می‌کند: گرچه مشکلات زایمان طبیعی، غیر قابل پیش‌بینی است.

اما بهترین روش برای آمادگی زایمان، اجرای وظایف در خانه و انتخاب پزشک یا ماما و بیمارستان یا زایشگاهی است که در بارداری و زایمان شما مشارکت داشته باشد و به خواسته‌های شما احترام بگذارد. / نی نی پلاس

توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت نایریکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments