سقط جنین چگونه است و تا چند ماهگی امکان دارد / سقط در ماه های اول بارداری

بارداری ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ بدون دیدگاه

سقط جنین چگونه است و تا چند ماهگی امکان دارد / سقط جنین در ماه اول، و اولین هفته بارداری / سقط جنین با زعفران، قرص، دارچین / سقط جنین در ایران

سقط جنین : در این مقاله از بخش بارداری در وبسایت نایریکا به سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, چه خوراکی ها و غذاهایی باعث سقط جنین می شوند, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام می پردازیم.

با ما همراه باشید.

اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, خوراکی ها و غذاهایی که باعث سقط جنین می شوند, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

سقط جنین از جمله گناهان کبیره است. این مطلب صرفا جهت اطلاع بوده و وبسایت نایریکا هیچگونه مسئولیتی در قبال عواقب استفاده از آن بر عهده ندارد.

سقط جنین چیست

سقط جنین به انگلیسی: (Abortion) به معنی از دست رفتن محصول حاملگی

جنین یا رویان قبل از هفته ۲۰ بارداری است ولی پزشکان بیشتر از این اصطلاحات برای توصیف هر نوع ختم حاملگی در سه‌ماهه اول بارداری استفاده می‌کنند.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

سقط جنین چیست

سقط جنین، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله‌ای است که زندگی نوزاد در جریان است، اگرچه غالباً به لحاظ فنی و تخصصی، خاتمه یافتن بارداری به واسطهٔ جراحی یا خارج کردن جنین یا رویان از رحم (پیش از آنکه قادر به ادامه حیات باشد) را سقط جنین می‌گویند.

مرگ جنین اگر به صورت خود به خود رخ می‌دهد به آن سقط خودبه‌خودی ناخواسته به انگلیسی Miscarriage گفته می‌شود.


سقط جنین چگونه است

آسپیراسیون خلاء:

در سه‌ ماهه اول امن‌ترین روش سقط جراحی است و می‌تواند در یک مطب مراقبت‌های اولیه، کلینیک سقط جنین، یا بیمارستان انجام شود.

عوارض نادر هستند و می‌تواند سوراخ شدگی رحم، عفونت لگن خاصره، ماندن جفت و نیاز به تخلیه مجدد باشد.

آنتی‌بیوتیک پیشگیرانه (مانند داکسی سیکلین یا مترونیدازول) به‌طور معمول قبل از سقط جنین انتخابی داده می‌شود، چون اعتقاد بر این است که به‌طور قابل ملاحظه‌ای خطر عفونت پس از عمل رحم را کاهش می‌دهد.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

سقط جنین چگونه است

عوارض پس از سقط سه‌ ماهه دوم شبیه به عوارض افرادی است که بعد از سه‌ماهه اول سقط می‌کنند و تا حدودی به روش انتخاب شده بستگی دارد.

اتساع و تخلیه:

بررسی کتابخانه‌ای کوکران در سال ۲۰۰۸ نشان داد که اتساع و تخلیه از روش‌های دیگر سقط در سه‌ماهه دوم امن‌تر بود.

سقط دارویی:

سقط دارویی با میفه پریستون و میزوپروستول پس از ۴۹ روز از سن حاملگی مؤثر است.

در زنان تا ۶۳ روز پس از سن حاملگی استفاده شده‌است، البته با افزایش خطر عدم موفقیت (با نیاز به سقط جنین جراحی)

سقط جنین دارویی به اندازه سقط جنین جراحی در سه‌ماهه اول، امن است، اما همراه با درد بیشتر و موفقیت کمتر است.

به‌طور کلی، خطر عفونت رحم، به روش دارویی از سقط جراحی کمتر است، هر چند در سال ۲۰۰۵ چهار مورد مرگ و میر پس از سقط‌های دارویی، ناشی از عفونت با کلستریدیوم سوردلی گزارش شده‌است.

پس از این، برخی از ارائه دهندگان سقط جنین استفاده از آنتی‌بیوتیک پیشگیرانه را همراه با سقط دارویی شروع کرده‌اند.

سقط جنین ناامن علت عمده‌ای از آسیب و مرگ در میان زنان در سراسر جهان است.

اگر چه داده‌ها مبهم هستند، تخمین زده می‌شود که سالانه حدود ۲۰ میلیون سقط جنین نا امن انجام می‌شوند، که ۹۷ ٪ آن در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

نتیجه سقط جنین غیربهداشتی، سالانه حدود ۶۸۰۰۰ مرگ و میر و میلیون‌ها آسیب است.

اعتقاد بر این است که شرایط قانونی سقط جنین نقش عمده‌ای در میزان سقط جنین ناامن دارد.

به عنوان مثال، در سال ۱۹۹۶ قانونی کردن سقط جنین در آفریقای جنوبی تأثیر مثبت و فوری، حدود ۹۰ درصد کاهش، در میزان عوارض مرتبط با سقط جنین، و مرگ و میر ناشی از سقط جنین داشت.

سازمان بهداشت جهانی با تأکید بر قانونی کردن سقط جنین، آموزش پرسنل پزشکی، و حصول اطمینان از دسترسی به خدمات بهداشت باروری از رویکرد سلامت عمومی حمایت می‌کند.


خوراکی هایی که باعث سقط جنین می شوند

سقط جنین با دارچین

دارچین یکی از محبوب ترین ادویه ها در سراسر جهان است که اگر دارچین بصورت خام در مقادیر بسیار زیاد استفاده شود میتواند باعث سقط جنین میشود.

مصرف دارچین سبب منقبض شدن ماهیچه های رحم می شود و سرانجام انقباض رحم به سقط جنین منجرمی گردد.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

خوراکی هایی که باعث سقط جنین می شوند

جعفری برای سقط جنین

جعفری از سبزی های پر مصرفی است که اگر به مقدار کم خورده شود برای خانم باردار مشکل ایجاد نمی کند .

ویتامین سی موجود در جعفری سطح استروژن را بالا میبرد و جریان خون ورودی به اندام های تولید مثل را کاهش میدهد.

روغن آلی فراری موجود در جعفری منجر به نازک شدن دیواره رحم میشود و دهانه رحم را نرم کرده و موجب اسپاسم (گرفتگی) رحم میگردد.

سقط جنین با دانه کنجد

دانه کنجد سرشار از خواص مختلف برای سلامتی دارد و حاوی مقدار زیادی کلسیوم، آمینو اسید، پروتئین، آهن، ویتامین B، C، E است .

انقباض ناگهانی رحم یکی دیگر از کار های دیگری که دانه های کنجد میتوانند انجام دهند، میباشد.

تاثیرات پونه بر سقط جنین

سرماخوردگی به درمانهای گیاهی از جمله استفاده از پونه روی می آورند در حالی که استفاده از آن در مقدار زیاد به شدت سقط آور است و می تواند به عنوان یک سم قدرتمند عمل کند و لذا باید با دقت فراوان مصرف شود.

پونه شامل ماده ای به نام پولگان است که موجب خونریزی و انقباض رحم میشود و مصرف زیاد آن به سقط جنین می انجامد.

سقط جنین با مصرف بابونه

خانم های باردار در دوز های بسیار کم میتوانند از بابونه استفاده کنند اما استفاده زیاد از بابونه به علت دارا بودن ترکیبی در بابونه به نام “تاهونِی” باعث انقباض رحم میگردد و ممکن است سبب سقط جنین گردد.

آناناس برای سقط جنین

مصرف آناناس در مقادیر کم نمیتواند سبب سقط جنین در بارداری شود اما مصرف آناناس به مقدار خوردن یک کاسه آناناس تازه پس از بارداری به علت بالا بودن ویتامین سی و بروملاین در آن میتواند برای زنان باردار خطرناک باشد و باعث سقط جنین گردد.

مصرف آناناس در مقادیر بالا در سه ماهه اول بارداری دهانه رحم را نرم کرده و باعث خونریزی و در نهایت سقط جنین میشود.

پیش از این هم در بخش نکات باداری در نمناک گفتیم که آناناس سبز تر و یا نارس تر دارای آنزیم پروتئولیتیک بیشتری است که نقش مهمی در شکستن پروتئینی دارد که جنین در مراحل ابتدایی بارداری از این پروتئین تشکیل شده است.

سقط جنین با کوهوش

مصرف دو نوع کوهوش آبی و کوهوش سیاه باهم به علت دارا بودن دارای موادی به نام اکسایتوسین و کولوساپونین میتواند باعث انقباض رحم شود.

تاثیر سداب بر سقط جنین

در زمان قدیم از سداب در درمان مشکلات باروری، تحریک رحم و سقط جنین استفاده می شده است زیرا سداب حاوی پیلوکارپین و راتینز میباشد که ماهیچه های دیواره رحم را تحریک میکند و راتینز سطح آدرنالین در بدن را افزایش میدهد.

پس مصرف این ماده در بارداری خطرناک است و موجب سقط جنین می گردد.

گوجی بری

گوجی بری حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C است که خوردن آن در بارداری سبب سقط شدن جنین می شود.

گوجی بری همچنین حاوی بتائین است که باعث انقباض رحم و منجر به سقط جنین می شود. مصرف گوجی بری به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد در طول بارداری ممنوع نیست اما مصرف ۱۰ گرم گوجی بری در طول دوران بارداری بی ضرر است و مصرف زیاد آن مضر می باشد.

ریشه آنجلیکا

استفاده از ریشه آنجلیکا در دوز بالا میتواند منجر به سقط جنین شود.

دکمه طلایی

دکمه طلایی از گیاهان دیگری است که اگر در بارداری مصرف گردد سبب سقط جنین می شود اما نمیتوان بصورت دقیق مقدار دکمه طلایی که میتواند باعث سقط جنین شود را گفت .

قبل از استفاده از دکمه طلایی باید بدانید که این گیاه دارویی سمی و خطرناک است.

روغنی که از گل های گیاه دکمه طلایی استخراج میشود هرگز نباید خورده شود.

این روغن حتی در مقادیر خیلی کم هم سمی است.

روغن گل مغربی

روغن گل مغربی یکی از محبوب ترین روغن ها در رایحه درمانی است که خواص آرامبخش دارد و بدن را تسکین میدهد.

از روغن گل مغربی همچنین برای ریلکس کردن ماهیچه های رحم و آماده شدن جهت زایمان نیز استفاده می شود.

استفاده از روغن گل مغربی در اطراف رحم باعث سقط جنین ناگهانی میشود.

درمنه

درمنه جهت درمان مشکلات باروری ، مشکلات گوارشی، سرماخوردگی، آنفولانزا، صرع، برونشیت، انواع انگل ها، سیاتیک و سفتی ماهیچه ها استفاده میگردد.

این گیاه دارویی حاوی روغن های فرار، فلاونوئید ها و تانن میباشد که رحم را تحریک میکند و موجب سقط جنین، می شود.

سقط جنین با زعفران

مصرف زعفران در ماه های اول بارداری برای خانم های باردار بسیار خطرناک است ومصرف ۲ -۱ گرم از ان سبب سقط جنین می شود؛ بنابر این اگر در مصرف زعفران تعادل را رعایت کنید و کمتر از مقدار ذکرشده از ان مصرف کنید، منجر به سقط جنین نخواهد شد.

زرشک

زرشک از گیاهانی است که دارای آلکالوئیدها و همچنین ترکیبات فنلی از قبیل آنتوسیانین هاستو وجود این ترکیبات در آن سبب انقباضات عضلانی صاف رحم شده و هر گیاهی که شانس انقباض عضلات مختلف بدن را افزایش دهد می تواند سقط جنین را هم تحریک کند.

گلپر

گلپر درمان کننده بیماری های گوارشی به خصوص نفخ و هضم کننده غذا و تقویت کننده معده است.

در دوران بارداری به خصوص ۳ ماهه اول مصرف بیش از ۲ گرم گلپر در روز باعث سقط جنین می شود.

اما مصرف مقدار کم این گیاه به سقط جنین منجر نمی شود.

تخم شوید

تخم شوید خواص فراوانی دارد و می تواند باعث کاهش چربی بدن و لاغری شود و ضد نفخ است.

اما مصرف تخم شوید در بارداری به علت تحریک تولید هورمون های مؤثر در سیکل قاعدگی و افزایش انقباضات رحمی از خطرات سقط جنین در ماه اول بارداری محسوب می شود.

گل پامچال

برخی از خانم ها از روغن گل پامچال بدلیل خواص ضد عفونی کننده در دهانه رحم استفاده میکنند و بعضی هم آن را به صورت خوراکی مصرف میکنند.

در صورتی که مصرف آن در دوران بارداری خطر سقط جنین را به همراه دارد.

چای بابونه و سقط جنین

استفاده از چای بابونه خواص زیادی برای سلامتی دارد اما مادران باردار باید از خوردن چای بابونه در دوران بارداری خودداری کنند زیرا نوشیدن چند فنجان چای بابونه که حداقل ۴ دقیقه دم کشیده باشد، با خطر سقط جنین همراه خواهد بود.

سنبل ختایی

سنبل ختایی گیاهی دارویی است که استفاده بیش از حد ازآن منجر به تحریک قاعدگی ،شل کردن عضلات و کمک به افزایش انقباضات رحم می شود و باعث سقط جنین در ماه اول بارداری می گردد.

مصرف سنبل ختایی در افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند و یا ان هایی که قبل از مصرف نیز خون ریزی های شدید داشته اند، خطر سقط جنین را دوچندان میکند.

کرفس

استفاده از کرفس در سه ماهه نخست بارداری ممنوع است و خوردن خورش کرفس یا سالادی که حاوی کرفس باشد منجر به سقط جنین می شود.

این ممنوعیت استفاده از کرفس باید در تمام دوران بارداری رعایت شود زیرا کرفس می تواند روی سیستم عصبی جنین آنها اثرات سوء بگذارد و باعث ناراحتی های عصبی مخصوصا حملات شبه صرع بعد از تولد نوزاد شود.

گل بنفشه و گل ختمی

مصرف گل بنفشه و گل ختمی موجب سقط جنین می شود.

ختمی باز کننده انتهای عروق رحم و سقط کننده است و زنان باردار نباید از این گیاه و گل بنفشه استفاده کنند.

غوره، آب غوره، بابونه

این مواد قاعده آور هستند و باعث سقط جنین می ‎شوند و مصرفشان برای زنان باردار مفید نیست.

آویشن

آویشن دارای طبیعتی گرم و خشک است که از آن به عنوان ادویه برای طعم دار کردن انواع غذاها و بعضی خوراک هااستفاده می کنند.

آویشن سقط کننده جنین در مادران باردار محسوب می شود بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص زیادی برای زیبایی زنان دارد ، زیرا دارای مواد طبیعی است که به مراقبت و تقویت انواع پوست کمک کند و اثرات زیادی در کاهش چین و چروک و وزن دارد.

اما زنان باردار نباید غذا های فرآوری شده ،با آلوئه ورا مصرف کنند و یا آب آلوئه ورا را بنوشند ،زیرا ممکن است خون ریزی لگن را ایجاد کند و حتی باعث سقط جنین شوند.

دیگر گیاهان سقط آور

بابونه، افسنطین، سداس، کدوی تلخ، نعنای کوهی و مینا از جمله گیاهانی هستند که در کتب طب سنتی بر سقط آور بودن آنها تأکید شده است.

زعفران، جعفری، غوره، آب غوره، مارچوبه، زیره، سیاه دانه، دارچین، مسهل.

سیاه دانه در بارداری به علت قاعده آور بودن آن مضر است و موجب سقط جنین می شود.


عوارض سقط جنین در ماه اول

عفونت لگن

باکتری ها (میکروب ها) از واژن یا دهانه رحم ممکن است به رحم وارد شوند و باعث عفونت شوند.

آنتی بیوتیک ها ممکن است چنین عفونتی را پاک کنند.

اما در مواردی، مکش مجدد، باعث می شود که بستری شدن یا جراحی دوباره در پی آید.

میزان آلودگی برای مکش کورتاژ کمتر از ۱ درصد ، برای D & E (انحلال و تخلیه) ۱٫۵ درصد و برای القای زایمان ۵ درصد است.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

عوارض سقط جنین در ماه اول

سقط ناقص

تکه های جنین یا سایر اجزای حاملگی ممکن است به طور کامل از رحم خالی نشوند و نیازمند روش های پزشکی بیشتری باشند.

سقط ناقص ممکن است منجر به عفونت و خونریزی شود.

این عارضه برای روش D&E کمتر از ۱ درصد و برای روش القای زایمان حدود ۳۶ درصد گزارش شده است

لخته های خون در رحم

لخته های خونی که سبب گرفتگی شدید می شود در حدود ۱ درصد از سقط جنین ها رخ داده است.

لخته ها معمولا با یک مکش کورتاژ مجددا حذف می شوند.

خونریزی شدید

مقداری خونریزی در هر سقط جنین معمول است اما خونریزی شدید معمول نیست و با مکش مجدد، دارودرمانی یا، به ندرت جراحی، درمان می شود.

از دکتر بخواهید در این مورد توضیح دهد و بگوید اگر این اتفاق بیفتد چه باید کرد.

بریده شدن دهانه رحم

کشیده می شود تا ابزار پزشکی بتواند از طریق آن به رحم منتقل شود، ممکن است دهانه رحم پاره شود.

این اتفاق ممکن است در یک درصد موارد از سقط جنین ها پیش آید.

سوراخ شدن دیوار رحم

یک ابزار پزشکی ممکن است باعث سوراخ شدن دیواره رحم شود.

میزان گزارش شده در این باره ۱ مورد از هر ۵۰۰ سقط است.

بسته به شدت آن، می تواند منجر به عفونت، خونریزی شدید یا هر دو شود.

ممکن است جراحی برای ترمیم بافت رحم ضروری باشد و در موارد شدید ممکن است هیسترکتومی نیز مورد نیاز باشد.

عوارض ناشی از بیهوشی

همانند سایر روش های جراحی، بیهوشی، خطر عوارض ناشی از سقط جنین را افزایش می دهد.

خطرات گزارش شده از عوارض ناشی از بیهوشی حدود ۱ مورد در هر ۵۰۰۰ سقط جنین است.

عدم بارداری بعد از سقط جنین در ماه اول

سقط های اولیه که با عوارض ناشی از عفونت همراه نباشد، باعث ناباروری یا مشکل تر شدن حاملگی بعد از زایمان نمی شود.

این عوارض ناشی از سقط جنین و یا داشتن سقط جنین های زیاد است که ممکن است بارداری را در آینده با مشکل مواجه کند.

همچنین در برخی موارد اگر یک زن و جنینش عوامل Rh متفاوت داشته باشد، باید داروهایی را برای جلوگیری از رشد آنتی بادی هایی که حاملگی های آینده را به خطر می اندازند، دریافت کند.

(مواد ژنتیکی موجود در سطح سلولهای قرمز خون به عنوان عامل Rh شناخته می شوند)


سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد

سقط، به دفع جنین از بدن مادر قبل از هفته بیستم بارداری گفته می‌شود که بیشتر دفع جنین با وزن زیر ۵۰۰ گرم رخ می‌دهد.

بیش از ۸۰ درصد سقط‌ها قبل از هفته دوازدهم بارداری اتفاق می‌افتند.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد

اگر مادر، جنین را بعد از ۲۰ هفتگی از دست بدهد، به آن مرده زایی (stillbirth) می‌گویند.

اکثریت سقط‌ها در اوایل بارداری یعنی ۳ ماهه اول اتفاق می‌افتد و شایع‌ترین علت این اتفاق مشکلات جنین است که مشکل وراثتی و ژنتیکی است.

این اتفاق می‌تواند گاهی به خودی خود رخ دهد.


روش سقط جنین با زعفران

یکی از راهکارهای خانگی برای سقط جنین استفاده از زعفران یا دارچین می باشد.

اطلاعات و آمار دقیقی در مورد میزان سقط جنین و احتمال دقیق سقط جنین با زعفران و دارچین و یا چای زعفران و دارچین وجود ندارد زیرا بدن خانم ها و پاسخگویی بدنشان به ابن روش با یکدیگر فرق دارد حتی نمی توان گفت سقط جنین با زعفران چقدر طول می کشد

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

روش سقط جنین با زعفران

در تجربه های شخصی بانوان ، تجریه شخصی هر خانم با خانم دیگر در رابطه با اینکه سقط جنین با زعفران چقدر طول می کشد متفاوت است.

این روش ها راهکارهایی خانگی هستند که معمولا در آمار و ارقام علمی جای نمی گیرند و اما برخی پزشکان معتقدند که احتمال سقط جنین با زعفران و دارچین و گلاب حدود ۸۷ درصد می باشد.

حتی نشانه های سقط جنین با زعفران در بانوان با هم متفاوت است .

در برخی بانوان سقط جنین با زعفران ، دارچین یا گلاب سه هفته الی ۶ ماه طول می کشد اما دربرخی ممکن است سه ماه زمان ببرد.

میزان پاسخگویی بدن هرخانم با یکدیگر با توجه به متفاوت بودن وضعیت جسمانی هر خانم متفاوت است و نشانه ها و عوارش و مدت زمانی که طول می کشد تا جنین سقط شود باهم بسیار فرق دارد.


سقط جنین با قرص

دو روش مورد استفاده به صورت دارویی عبارتند از :

متوترکسات و میزوپروستول (MTX)

MTX یک روش سقط دارویی است که تا ۷ هفته اول (۴۹ روز حاملگی) مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش، متوترکسات به صورت خوراکی یا تزریق در طی مراجعه اول داده می شود.

همچنین آنتی بیوتیک نیز برای جلوگیری از عفونت داده می شوند.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

سقط جنین با قرص

قرص های میزوپروستول نیز سه تا ۷ روز بعد به صورت خوراکی یا به صورت شیاف مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش معمولا باعث انقباضات و بیرون راندن جنین می شود.

این فرآیند ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد.

متوترکسات عمدتا در درمان سرطان و آرتریت روماتوئید استفاده می شود، زیرا به سریع ترین سلول های بدن از نظر رشد حمله می کند.

در مورد سقط جنین نیز باعث جدایی جنین از جفت می شود. استفاده از این دارو برای برای سقط، توسط FDA تایید نشده است.

از عوارض ناشی از استفاده از این قرص ها به صورت تزریقی، خوراکی و یا شیاف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– گرفتگی، تهوع، اسهال، خونریزی شدید، تب

– این روش حدود ۵٪ ناموفق است و ممکن است نیاز به یک جراحی برای تکمیل سقط باشد.

– این روش برای زنان مبتلا به کم خونی، اختلالات خونریزی، بیماری کبد یا کلیه، اختلال تشنج، بیماری التهابی حاد یا افرادی که از دستگاه داخل رحمی استفاده می کنند توصیه نمی شود.

میفپریستون و میزوپروستول

در این روش پس از انجام آزمایشات، میفپریستون در اولین جلسه ویزیت به صورت خوراکی داده می شود.

این دارو پروژسترون را از پوشش رحم جدا می کند و باعث می شود بارداری متوقف شود.

قرص های میوزوپروستول به صورت خوراکی یا شیاف داخل واژن به مدت ۳۶ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف میفپریستون مصرف می شوند.

در صورتی که یکی از موارد زیر را داشته باشید نمی توانید از این روش استفاده کنید:

حاملگی خارج از رحم، توده تخمدان، استفاده از کورتیکواستروئید، نارسایی قلبی، کم خونی، اختلالات خونریزی یا استفاده از رقیق کننده های خونی، آسم، مشکلات کبدی یا کلیه، بیماری قلبی یا فشار خون بالا.

عوارض ناشی از این روش عبارتند از:

– گرفتگی، تهوع، استفراغ، اسهال، خونریزی شدید، عفونت

– این روش حدودا ۸ تا ۱۰ درصد از زمان ناموفق است و احتمال پیگیری سونوگرافی اضافی و جراحی برای پایان دادن به حاملگی را دارد.

– توصیه نمی شود که زنان مبتلا به کم خونی، اختلالات خونریزی، بیماری کبد یا کلیه، اختلال تشنج، بیماری حاد التهابی روده یا کسانی که از دستگاه رحمی داخلی استفاده می کنند از این روش استفاده کنند.


سقط جنین با دارچین

دارچین یکی از محبوب ترین ادویه ها در سراسر جهان است که اگر دارچین بصورت خام در مقادیر بسیار زیاد استفاده شود میتواند باعث سقط جنین میشود.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

سقط جنین با دارچین

مصرف دارچین سبب منقبض شدن ماهیچه های رحم می شود و سرانجام انقباض رحم به سقط جنین منجرمی گردد.


سقط جنین در ایران

مشاور دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت در روزنامه وطن امروز، در خرداد ۱۳۹۳ از وقوع روزانه هزار مورد سقط جنین در کشور خبر داد: ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار سقط جنین در طول سال اتفاق می‌افتد که از این میان ۱۲۰ هزار مورد اعلام کرده‌اند که فرزند نمی‌خواسته‌اند، ۱۰۰ هزار مورد بیمار بوده‌اند و ۲۰ تا ۳۶ درصد به دلیل مسائل اقتصادی رخ می‌دهد.

محمد اسلامی مشاور فنی دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت با اشاره به سقط‌های غیرقانونی در کشور اظهار داشت: ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار سقط جنین در طول سال داریم به طوری که روزانه هزار مورد سقط اتفاق می‌افتد.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

سقط جنین در ایران

وی به دلایل سقط جنین در ایران اشاره کرد و افزود: افزایش سن زن، افزایش سن همسر، فاصله بارداری زیاد پس از ازدواج، بارداری برنامه‌ریزی نشده و تمایل نداشتن به فرزندآوری از این دلایل است و اعتقادات مذهبی مهم‌ترین مانع برای انجام سقط گزارش شده‌اند.

به گفته اسلامی، از ۲۲۰ هزار مورد در سال ۹۱، ۱۲۰ هزار مورد اعلام کرده‌اند که فرزند نمی‌خواسته‌اند، ۱۰۰ هزار مورد گفته‌اند بیمار بوده‌اند، ۲۰ تا ۳۶ درصد به دلیل مسائل اقتصادی بوده و ۵ درصد به دلیل تداخل با تحصیل گزارش شده‌است.

سقط جنین عمدی از نظر دین اسلام گناه می‌باشد و حتی در صورتی که جنین حاصل رابطه غیر مشروع باشد نیز این امر را مجاز نمی‌داند.

بنا به نظر اکثر علمای ایران سقط جنین فقط در مواردی که یقین یا خوف خطر جدی وجود داشته باشد مجاز است.

برخی از شرایطی که به استناد آن می‌توان به صورت قانونی در ایران سقط جنین کرد عبارتند از:

نطفه در لوله آزمایشگاه رشد یافته باشد.

در صورتی که جنین ناقص‌الخلقه شود.

جان مادر در خطر باشد.

سلامتی مادر در خطر باشد.

جنین معیوب یا ناقص‌ الخلقه باشد.

عباس آمیان مدیرکل پزشک قانونی استان کرمان، با اشاره به قانون سقط درمانی مصوب مجلس شورای اسلامی به ایسنا (شهریور ۱۳۹۳) گفت، ماده واحدهٔ سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد پیش از چهار ماه با رضایت زن مجاز به سقط است.

وی ادامه داد، در غیر این‌صورت متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی می‌شوند.

مدیرکل پزشک قانونی استان کرمان یادآور شد، پارسال موارد ارجاعی سقط درمانی به اداره‌کل پزشکی قانونی ۳۶۷ مورد بوده‌است که، نزدیک به ۱۶۷ مورد، منتج به صدور مجوز شده‌اند.

شنیده می‌شود بیشتر مراجعه‌کنندگان دختران جوانی هستند که بدون اینکه خانوادهٔ آن‌ها چیزی از این ارتباط بدانند مراجعه می‌کنند.


سقط جنین در اولین هفته بارداری

بسیاری از زنان در طول هفته اول بارداری خود، خونریزی واژینال دارند که این حالت تشخیص بارداری در آن ها را واقعا دشوار خواهد نمود.

علاوه بر این، بررسی سطح گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در هفته اول بارداری بسیار مهم است.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

سقط جنین در اولین هفته بارداری

از آنجا که شانس بارداری، سقط جنین و لانه گزینی نابه جا در هفته اول بارداری بالا است، تشخیص بارداری توسط پزشک باید به طور کامل و با دقت تمام انجام شود.

هر گونه اشتباه در تشخیص بارداری می تواند برای مادر و جنین داخل رحم او خطرناک باشد.


سقط جنین در اسلام

سقط جنین، پایان یافتن بارداری است در هر مرحله‌ای که زندگی و حیات نوزاد جریان دارد.

سقط جنین یا خود به خود و به سبب علل طبیعی و بدون نقش و دخالت کسی اتفاق می‌افتد و یا به واسطه دخالت و تأثیر عامل انسانی رخ می‌دهد که ممکن است غیرعامدانه نیز باشد.

سقط جنین, سقط جنین چیست, سقط جنین چگونه است, برای سقط جنین چی بخورم, عوارض سقط جنین در ماه اول, سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد, روش سقط جنین با زعفران, سقط جنین با قرص, سقط جنین با دارچین, سقط جنین در ایران, سقط جنین در اولین هفته بارداری, سقط جنین در اسلام

سقط جنین در اسلام

خالق یکتا در قرآن کریم کشتن اولاد و قتل نفس محترم را در ردیف شرک به خدای متعال و ترک احسان به والدین و فواحش قرار داده و از آن‌ها نهی نموده و به اجتناب از آن‌ها سفارش کرده است.

در آیه ۱۵۱ سوره مبارکه انعام می‌فرماید:

قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَ لاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ مِنْ إِمْلاَقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لاَ تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ وَ لاَ‌ تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴿۱۵۱﴾

به بیان علامه طباطبایی قدّس سرّه در المیزان، حرمت اموری که در آیه فوق و آیات بعدی مورد نهی الهی قرار گرفته است مختص اسلام نیست بلکه در همه شرایع و عموم ادیان آسمانی حرام شمرده شده است.

وی در ذیل کریمه فوق می‌نویسد: «تبین الآیات المحرمات العامه التی لا تختص بشریعه من الشرائع الإلهیه» (المیزان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص: ۳۱۵)

علی ایّ حال؛ جنین و سقط آن در همه اعصار و نزد تمام ملل همواره مورد توجه عموم مردم بوده و موضوع تحقیق و اظهار نظر دانشمندان علوم گوناگون بوده است.

مکتب اسلام نیز ضمن توجه به ابعاد دیگر این مسأله، آن را از نظر فقهی، موضوع سؤال و احکام تکلیفی و وضعی متعدّدی قرار داده است که توسط فقها در فصول مختلف فقه مانند حدود و دیات، زکات، کفّارات، طهارت، نکاح و طلاق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

مسایلی مانند این که:

نفس این عمل چه حکمی دارد؟ جایز است یا حرام؟

بر فرض حرمت سقط جنین، آیا مطقا حرام است یا این که شرایط خاصی وجود دارد که در آن شرایط اقدام به چنین عملی مجاز است؟

آیا فقر و نداری، از زنا بودن جنین، احتمال نقص عضو جنین، ضرر جانی برای مادر و اموری از این قبیل مجوز سقط جنین است؟

این کار چه آثار شرعی و حقوقی مشخصی به دنبال دارد؟

در چه صورتی موجب کفّاره و دیه می‌باشد و به چه میزان؟

زنی که جنین او سقط شده آیا حکم زنی را دارد که زایمان کرده است و محرمات و واجبات مربوط به او مانند حرمت نماز و خواندن سور عزائم و توقف در مساجد و …؛ و وجوب غسل نفاس و … را باید رعایت نماید؟

جنینی که در خارج از رحم مادر و در محیط مصنوعی انعقاد یافته است آیا بازداشتن آن از ادامه حیات در حکم سقط جنین طبیعی است؟

از میان پرسش‍های مختلف، قصد ما در این مختصر ارایه پاسخ بر اساس فتوای امام خمینی س به چند سؤال نخست است.

حرمت سقط جنین مورد اتفاق فقهای عظام می‌باشد؛ هر چند که در خصوص مستثنیات آن اختلاف نظر است.

از این رو فتوای امام امت س نیز مبنی بر حرمت آن است.

مطابق فتوای ایشان تنها در صورت خطر جانی و فساد عضو برای مادر و دمیده نشدن روح به جنین، سقط آن جایز است؛ و اموری مانند بیماری و عقب‌ماندگی هوشی یا ابتلای مادر به جنون و احتمال انتقال بیماری به جنین، عدم إمکان مراقبت مادر از فرزند به دلایل روحی و جسمی، فقر اقتصادی و مشکلات اجتماعی، تعدّد أولاد، سنّ بالا، ناقص بودن جنین، احتمال ضرر غیر جانی برای مادر و اموری از این دست مجوز شرعی سقط جنین نمی‌باشد.

در استفتائات متعدّدی که از محضر حضرت امام س به عمل آمده است به این جزئیات تصریح شده است که از بین آن‌ها موارد ذیل جهت ملاحظه ذکر می‌گردد. ( مراجعه شود به کتاب استفتائات ج ۳ صفحه ۲۸۱ و صفحات بعدی)

س – در مورد مادران بیماری که ادامۀ حاملگی آنها با حیاتشان مغایرت پیدا می‌کند و سنّ جنین از چهار ماه بیشتر است، لیکن جنین از نظر سنّی در وضعیتی است که إمکان ادامۀ حیات وی خارج از رحم مادر وجود ندارد و بعد از مرگ مادر او هم فوت خواهد نمود، آیا می‌توان به منظور نجات حدّ أقلّ یک نفر؛ (یعنی مادر) به حاملگی خاتمه داد؟

ج‌- باید تا آخرین ساعات إمکان حفظ حیات مادر منتظر بمانند، چنانچه در آن هنگام جنین در وضعی باشد که إمکان ادامۀ حیاتش نیست سقط او جهت حفظ حیات مادر مانعی ندارد.

س: ‌- در مواردی که إمکان وجود نقائص مادرزادی جسمی و عقلی و روانی، به طور سرشتی یا اکتسابی در جنین هست (مثل انواع بیماریهای ارثی یا ناشی از تأثیر موادّ و داروها و اشعۀ ایکس و غیره …) آیا می‌توان به سقط جنین مبادرت نمود؟ و آیا از این نظر تفاوتی بین جنین زیر و یا بالای چهار ماه وجود دارد؟ و آیا در صورتی که وجود نقص مزبور إثبات شود سقط جنین جائز است؟
ج‌- سقط جائز نیست و فرق نمی‌کند.

س – این جانب متخصّص بیماریهای زنان می‌باشم، ما قادر هستیم سالم یا ناقص بودن جنین را در داخل شکم تشخیص بدهیم، در صورت تشخیص ناسالم بودن آن اگر ما جنین را سقط کنیم و اجازه دهیم که مادر مجدّدا حامله شود و این أمر چندین بار انجام شود إمکان آوردن نوزاد سالم خیلی زیادتر‌می‌شود (بدین معنی که مثلا پس از سه یا چهار بار نوزاد ناقص إمکان نوزاد سالم در بین آنها هست) لطفا تکلیف شرعی را در این مورد بیان فرمائید.

ج – سقط جنین در مفروض سؤال هم جائز نیست.

س – زنی حامله شده و تقریبا یک ماه و نیم از حاملگی او می‌گذرد، دکترها می‌گویند این حمل برای مادر خطر جانی دارد و موجب فلج شدن مادر است، آیا جائز است بچّه را سقط کند یا نه؟

ج‌- اگر ضرر و خطر جانی برای مادر دارد قبل از دمیده شدن روح در جنین، إسقاط جائز است.

س ‌- طبق تشخیص متخصّص اگر حاملگی ادامه پیدا کند خطر فساد عضو برای مادر وجود دارد، آیا إسقاط جنین در این صورت جائز است؟

ج‌- در فرض مذکور با تجویز دکتر مورد وثوق قبل از ولوج روح سقط مانع ندارد.

توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت نایریکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments