چربی خون: علائم، درمان خانگی و طب سنتی / چربی خون عصبی و راه کاهش آن

بیماری های شایع , قلب و عروق ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ یک دیدگاه

چربی خون: علائم، درمان خانگی، درمان در طب سنتی و درمان قطعی / علائم چربی خون عصبی / برای کاهش چربی خون چه بخوریم / بهترین دمنوش برای چربی خون / داروی چربی خون

چربی خون: در این مقاله از وبسایت نایریکا در بخش قلب و عروق به علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون می پردازیم.

با ما همراه باشید.

چربی خون, علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون

چربی خون, علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون

برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:


علائم چربی خون

خواب رفتن پا‌ها و احساس حالت گز گز در پاها (چربی خون و قندخون بالا و همچنین غلظت بالای خون باعث گزگز، مورمور شدن و خواب‌رفتگی پا می‌شود و به هنگام خواب، کف پا بسیار داغ می‌شود و فرد را بیدار می‌کند.)

چربی خون, علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون

علائم چربی خون

سرگیجگی و تعریق زیاد

احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن

خواب آلودگی

سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن به خصوص کف پا که معمولاً در شب تشدید می‌شود

دردهای نسبتاً مقاوم به درمان در ناحیه ساق و کف پا و گاهی هم در سایر نواحی بدن

سردردهایی که معمولاً به صورت سنگینی سر خودنمایی می‌کند.

خشکی و یا تلخی دهان

سرگیجه و گاهی وزوز گوش

سردرد، سرگیجه، سنگینی، خواب آلودگی، طپش قلب و علایمی از این دست، پس از مصرف غذاهای چرب؛ و تسکین این علایم با مصرف موادی مثل آبغوره، آبلیمو یا سرکه

ورم و پف کردن صورت

علائم ذکر شده در بالا ناشی از سنگین و غلیظ شدن خون در اثر افزایش چربی خون است که باعث کندی حرکت خون در عروق می‌شود و لذا باعث اختلال خون‌رسانی و کمبود نسبی اکسیژن در بافت‌ها خواهد شد و دیگری افزایش حرارت بدن در اثر افزایش صفرا است.


علائم چربی خون عصبی

بررسی های جدیدی که توسط پژوهشگران به عمل آمده حاکی از آن است که بین میزان کلسترول موجود در بدن هر فرد و نحوه عکس العمل وی در برابر ناملایمات، ارتباط مستقیم وجود دارد.

بر اساس این گزارش، کلسترول به عنوان عاملی که در بروز ناراحتی های قلبی و تنگ شدن رگ های قلب و ایجاد سکته نقش دارد، نه تنها برای متخصصان، بلکه در بین عامه مردم کم و بیش شناخته شده است.

چربی خون, علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون

علائم چربی خون عصبی

نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد افراد عصبی، و کسانی که در برخورد با بالا دست ها خشم خود را فرو می خورند و سپس آن را بر سر زیردستان خالی می کنند ، بیش از دیگران در معرض عوارض ناشی از ازدیاد کلسترول قرار دارند

به نحوی که اگر این افراد در نوع غذای مصرفی نیز بی مبالات باشند به طور بسیار جدی در معرض خطرات ناشی از وجود مقادیر زیاد این ماده در خون قرار می گیرند.

به اعتقاد پژوهشگران، عصبانی شدن یا عکس العملهای عصبی شدید ، سبب ترشح هورمون های خاص می گردد که میزان قند و چربی موجود در خون را بالا می برد و اگر این شیوه رفتار و خلق و خو ادامه پیدا کند الگوی ازدیاد چربی در خون به صورت یک روند مستمر در خواهد آمد.


درمان خانگی چربی خون

رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید

رژیم غذایی حاوی چربی بالا و مملو از خوراکی‌های التهاب‌آور می‌تواند چربی خون بالا را تشدید کرده یا ریسک ابتلا به آن را افزایش -دهد.

به این دلیل است که باید خوراکی‌های ضدالتهاب بخورید و مصرف خوراکی‌های فرآوری شده و مضر را به حداقل برسانید.

از مصرف خوراکی‌های این لیست خودداری کنید و چربی خون بالایتان را درمان کنید:

چربی خون, علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون

درمان خانگی چربی خون

قند و محصولات غله‌ایی فرآوری شده – هر دو کبد را تحریک می‌کنند که کلسترول بیشتری تولید کند و باعث افزایش التهاب می‌شود.

انواع خوراکی‌های بسته‌بندی و فرآوری شده – معمولا سرشار از  نمک، قند و چربی‌های ناسالم هستند، قطعا باید از خوراکی‌های بسته‌بندی شده و به شدت فرآوری شده دوری کنید.

چربی‌های هیدروژنه – روغن‌های گیاهی ملتهب‌کننده هستند و ممکن است باعث افزایش کلسترول شوند.

چربی‌های ترانس – این نوع از چربی‌ها، کلسترول ال دی ال ( که به کلسترول بد معروف است)، التهاب و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.

فرآورده‌های لبنی معمولی – ( غیرارگانیک، هموژنیزه و پاستوریزه) – پاستوریزه و هموژنیزه کردن محصولات لبنی، ساختار شیمیایی آنها را تغییر می‌دهد، چربی‌ها فاسد می‌شوند، مواد مغذی را نابود می‌سازد و در نتیجه باعث شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود.

محصولات حیوانی پرورشی در محیط مصنوعی– کشاورزی صنعتی، گوشت‌‌های حیوانی و محصولات ارزان اما ناسالم و خطرناک را برای ما تولید می‌کنند.

کافئین خیلی زیاد – کافئین خیلی زیاد منجر به افزایش سطح کلسترول می‌شود.

قهوه و یا چایی را به حداقل ممکن، یعنی یک یا دو فنجان در روز برسانید.

الکل خیلی زیاد – الکل کبد را تحریک می‌کند کلسترول بیشتری تولید کند، سطح کلسترول و التهاب را افزایش می-دهد.

الکل به ویژه می‌تواند برای افرادی که گلیسیرید بالایی دارند خطرناک باشد.

مصرف هر روزه یک لیوان آب انگور قرمز می‌تواند محافظ قلب باشد اما بیش از این مقدار می‌تواند منجر به بالا رفتن کلسترول ‌شود.

خوراکی‌های درمانگر

اسید‌های چرب امگا۳ – خوراکی‌های حاوی  امگا۳ می‌تواند به افزایش کلسترول خوب کمک کند و ریسک ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را کاهش دهد.

ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ که برای سلامت قلب مفید است، شامل ساردین، ماهی تن، سالمون، ماهی قزل آلا، شاه ماهی خال مخالی است.

خوراکی‌های سرشار از فیبر محلول – فیبر محلول، کلسترول را در سیستم گوارشی بهم متصل می‌کند و باعث می‌شود توسط بدن دفع شود.

برای این منظور، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل یا مغز‌های جوانه‌زده و دانه‌ها و دیگر خوراکی‌های با فیبر بالا مصرف کنید.

روغن زیتون – روغن زیتون طبیعی فرابکر و با کیفیت بالا، دارای ترکیبات ضدالتهاب، آنتی‌‌اکسیدان‌ها و مقدار زیادی درشت‌مغذی‌های مفید برای قلب است.

هم‌چنین کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

سیر و پیاز – این دو خوراکی کاهنده‌ی کلسترول، به دلیل دارا بودن ترکیبات حاوی سولفور به پایین آمدن کلسترول ال دی ال کمک می‌کنند که باعث پاکسازی شریان‌ها می‌شوند.

سرکه سیب – مصرف روزانه فقط یک قاشق سوپ‌خوری سرکه سیب، به پایین آمدن کلسترول به صورت طبیعی کمک می‌کند.

ثابت شده است سرکه سیب تولید صفرا را افزایش داده و به کبدتان که مسئول پردازش کلسترول است کمک می‌کند.

ادویه‌ها – هر روز انواع مختلفی از ادویه‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید مثل  ریحان،  رزماری و زردچوبه که همه آنها سرشار از آنتی اکسیدان‌های محافظ قلب هستند و به پایین آمدن کلسترول به صورت طبیعی کمک می‌کنند.

روغن ماهی ( روزانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم)

ایی‌پی‌ای و دی‌اچ‌ای (چربی‌های امگا۳) موجود در روغن ماهی به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند که به نوبه خود از بروز چربی خون بالا جلوگیری می‌کند.

برنج مخمر قرمز (۱۲۰۰ میلی‌گرم دوبار در روز)

برنج مخمر قرمز ماده‌ای است که از برنج استخراج می‌شود و به وسیله نوعی از مخمر‌ها به نام موناسکوس پرپورئوس تخمیر می‌شود.

قرن-ها است که این ماده در چین و بسیاری از کشور‌های آسیایی به عنوان یک داروی سنتی استفاده می‌شود و تحقیقات نشان داده است که کلسترول خون را تا ۳۲ درصد کاهش می‌دهد.

بهتر است با کوآنزیم۱۰ (حداقل روزانه ۱۰۰- ۹۰ میلی‌گرم) مصرف شود تا از کمبود آن پیشگیری شود، و تحقیقات نشان داده است این شیوه مصرف تاثیرات مثبت بخصوصی بر چربی خون بالا دارد.

محققان دریافتند که برنج مخمر قرمز مانع افزایش وزن شده و پارامتر‌های چربی خون، آنزیم‌های کبدی و سطح لپتین را کاهش داده و شاخص آتروژنیک را بهبود بخشیده است.

این برنج مخمر قرمز می‌تواند چاقی و چربی خون بالا را درمان کند.

نیاسین (روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم)

نیاسین (ویتامین ب۳) کلسترول ال دی ال را به مقدار ۲۵ درصد کاهش داده و کلسترول خوب را به مقدار ۳۵ درصد افزایش می‌دهد، به همین خاطر است که باید خوراکی‌های حاوی نیاسین را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

بخش غدد دانشکده‌ی پزشکی دوک دریافت که نیاسین به بهبود وضعیت دیابت در افرادی که به تازگی دچار دیابت ناشی از چربی خون بالا شده‌اند کمک می‌کند، یعنی می‌تواند این چربی خون بالا و همچنین دیابت را درمان کند.

کروم (روزانه ۲۰۰ -۱۰۰۰ میلی‌گرم با توجه به سن و وضعیت سلامتی فعلی)

کروم برای سوخت و ساز چربی‌ها از جمله کلسترول مورد نیاز است.

تحقیقیات رابطه‌ای بین میزان مصرف بالای کروم و عروق و سطح کلسترول خون سالم‌تر را نشان ‌می‌دهد.

حتی بعضی از مطالعات نشان داده است افرادی که بخاطر بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند، هنگام مرگ میزان کروم کمتری در خون‌شان دارند.

گیاه خار مریم (روزانه ۵۰-۱۵۰ میلی‌گرم)

گیاه خار مریم برای سلامت قلب مفید بوده و با کاهش التهاب و پاکسازی خون و جلوگیری از آسیب فشار اکسیداتیو در شریان‌ها به پایین آمدن سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که خار مریم بخصوص برای بیماران دیابتی که از چربی خون بالا رنج می‌برند مفید است.

سیر (روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم)

اگر با مصرف سیر در وعده‌های غذایی خود مشکل دارید می‌توانید آن را به صورت مکمل مصرف کنید.

سیر باعث افزایش کلسترول HDL شده و

کلسترول کل را کاهش می‌دهد.

ورزش

یک روش عالی و حیاتی برای حفظ چربی خون در شرایط پایدا، ر ورزش کردن است.

ورزش با وزنه و تمرین‌های انفجاری هورمون رشد انسان را افزایش می‌دهد که کلسترول HDL یا کلسترول خوب را بهبود بخشیده و کلسترول LDL یا همان کلسترول بد را پایین می‌آورد.

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، بهتر است وزن خود را کاهش دهید.

کاهش وزن به اندازه ۱۰ درصد می‌تواند تا حد بسیار زیادی ریسک ابتلا به چربی خون را پایین آورد و یا روند آن را معکوس می‌کند.

ترک دخانیات

سیگار کشیدن به طور مستقیم با افزایش کلسترول بد و تری‌گلیسیرید مرتبط است، پس ترک آن در درمان چربی خون نقش کلیدی دارد.

روغن‌های معطر

مطالعه‌ای نشان داد وقتی به حیوانات مبتلا به کلسترول بالا روغن ریواس داده می‌شد میزان آن به شدت کاهش میافت.

مصرف روغن ریواس باعث حفظ سطح سالم تری‌گلیسیرید شده و میزان کلسترول بد را در بدن کاهش می‌دهد.

این عمل باعث افزایش گردش خون در شریان‌ها می‌شود و در مقابله با اختلالات قلبی سودمند است.

تحقیقات ثابت کرده است روغن اسطوخودوس با کاهش فشار احساسی سطح کلسترول را کاهش می‌دهد.

روغن درخت سرو نیز با افزایش چرخش خون، کلسترول خون را کاهش می‌دهد، و روغن رزماری هم به دلیل خواص آنتی اکسیدان منحصر به فردش کلسترول خون را کاهش می‌دهد و سلامت قلب و عروق را تضمین می‌کند.


درمان چربی خون در طب سنتی

برای درمان چربی خون در طب سنتی از زرشک استفاده کنید.

زرشک به صورت مصرف دم کرده یا مصرف عصاره طبیعی آن برای کاهش چربی خون توصیه می شود.

به طور کلی از داروهای کاهنده چربی خون میتوان به تخم گشنیز، تخم و ریشه کاسنی، تخم و گیاه خرفه، عرق خارشتر، عرق بید، عناب، قره قات، بنفشه، انار، اسپرزه، کدو، خیار، ترشک، تمبر هندی، کاهو و تخم کاهو، قدومه، سپستان، سماق و … اشاره کرد.

چربی خون, علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون

درمان چربی خون در طب سنتی

گیاه کاسنی Chicore و عرق کاسنی یکی دیگر از روشهای بدرمان چربی خون در طب سنتی است.

کاسنی تقویت کننده معده، ضد درد و ضد تب است و در درد چشم، بیماری های کبدی، یرقان، قولنج نارسای کلیوی و در بیماری های اعصاب از آن استفاده می شود.

شاه تره تصفیه کننده خون، صفرا آور، بر طرف کننده خارش های جلدی و اشتها آور است و به درمان چربی خون کمک می کند.

آرتیشو یا کنگر فرنگی (Cynara Scolymus) هم جزو گیاهان پایین آورنده کلسترول خون است.

طبق اطلاعات بدست آمده سیر پایین آورنده فشار خون و چربی خون است و اثرات ضد میکروبی دارد.

عصاره برگ گیاه «مرزه» چربی خون را کاهش می دهد.

آبغوره، آبلیمو و سرکه هم به بهبود شما کمک می کند.

بعد از هر وعده غذا ۲-۱ قاشق سرکه را با کمی آب مخلوط و میل کنید.

مصرف سماق همراه غذا نیز به دلیل تأثیراتی که روی صفرا دارد، می تواند چربی خون را پایین آورد.

برای درمان چربی خون در طب سنتی تخم شوید (Anethum Graveolens) و سبزی شوید را فراموش نکنید.

در داروخانه ها دارویی بنام آنتوم حاوی شاه تره، کاسنی و شوید است که برای کاهش چربی خون استفاده می شود.

همچنین شوید موجب کاهش وزن هم می شود.

برای درمان چربی خون در طب سنتی سیر، سویا، گشنیز، جعفری و شوید بسیار کارساز هستند.

مصرف روزانه یک قاشق چای خوری پودر یا نیمکوب شده سیاه دانه یا دانه تره هم موجب کاهش چربی خون می شود.


چربی خون به انگلیسی

Blood lipids

چربی خون, علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون

چربی خون به انگلیسی


برای کاهش چربی خون چه بخوریم

دانه های گشنیز:

برای استفاده و اعمال دانه های گیشنیز به عنوان یکی از داروهای خانگی برای چربی خون بالا مراحل زیر را دنبال کنید:

حدود ۲ تا ۳ قاشق چای خوری از دانه های گشنیز را (اگر میتوانید پودر کنید) به یک فنجان آب بیفزایید و اجازه دهید تا بجوشند.

اجازه دهید تا کمی خنک شود و بعد بنوشید.

استفاده مکرر از این درمان به طور قابل توجهی به کاهش چربی خون کمک خواهد کرد.

چربی خون, علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون

برای کاهش چربی خون چه بخوریم

آجیل

آجیل و دانه ها، لوبیا و جوانه لوبیا موثر در درمان چربی خون:

آجیل هایی مثل:بادام زمینی، گردو و بادام غنی از فیبر هستند، به همین دلیل در بهبود کلسترول بالا تاثیرگذار هستند.

کارشناسان معتقدند که گردو می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

جوانه های لوبیا نیز دارای فیبر و ویتامین C هستند.بنابراین می تواند با چربی خون بالا مبارزه کند.

قارچ عالی برای درمان چربی خون:

بسیاری از گروه ها و مواد تشکیل دهنده قارچ می تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کنند که عبارتند از:

بتا گلوکان:یک نوع فیبر محلول است که مانع جذب کلسترول در خون می شود.

اربتادنین:یک ماده فعال است که می تواند متابولیسم فسفولیپیدها در کبد را تغییر دهد.

مونیولین:متابولیسم کلسترول در کبد را مهار می کنند.این مواد ممکن است بسته به نوع قارچ مختلف متفاوت باشند.

برای بهبود مشکلات مربوط به کلسترول و چربی خون بالا ،قارچ را به غذا های روزانه خود بیافزایید.

تاثیرات کاهو بر درمان چربی خون:

این درمان عجیب به نظر می رسد، اما در درمان های چربی خون بالا بسیار موثر واقع شده اند.

کاهو حاوی مقدار زیادی سلولز است که به کاهش چربی خون کمک میکند.

سلولز های آن در بدن جذب نمی شوند.

این کار برای پر کردن شکم و کاهش توانایی جذب غذا در بدن مفید است .

در عین حال برای کاهش LDL(کلسترول ید) نیز کاربرد دارد.

درمان چربی خون با چای( چای سبز، چای سیاه و اسکواش):

مدت های مدیدی است که چای به عنوان یک نوشیدنی محبوب به حساب می آید و اثرات آنتی اکسیدانی دارد.

امروزه دریافته اند که چای در کاهش کلسترول LDL نیز موثر است.

مصرف چای سیاه به مدت سه هفته می تواند سطوح چربی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

چای اسکواش نیز دارای محتوای چربی ،سدیم بسیار کم است و اثرات مثبتی دارد.

همچنین دارای اسید مالونیک است که می تواند چربی خون را کاهش داده و چربی اضافی را از بدن دفع کند.

سرکه سیب موثر در رفع و درمان چربی خون:

همان طور که می دانید سرکه سیب دارای کاربردهای بسیار زیادی است.

یکی از مزایای آن، بهبود و کاهش کلسترول و تری گلیسیرید است.

راه های استفاده از سرکه سیب بسیار ساده است.

شما می توانید آن را به یکی از روش های زیر مصرف کنید:

یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید و دو تا سه بار در طول روز بنوشید.

این درمان را حداقل به مدت یکماه ادامه دهید.

همچنین می توانید مقداری آب میوه مانند انگور، پرتقال یا سیب را اضافه کنید تا هم مخلوط را تغییر دهید.

یا میتوانید:

۳ قاشق چای خوری عسل را با ۳ قاشق چای خوری سرکه سیب و دو فنجان آب داغ ترکیب نمایید و دوبار درروز این ترکیب را مصرف نمایید.

درمان چربی خون بالا با پرتقال:

پرتقال یکی از میوه هایی است که حاوی روغن های معطر می باشد و مقدار زیادی ویتامین C دارد، که برای مرطوب ماندن و تغذیه بدن بسیار مناسب و موثر است.

علاوه بر مواد مغذی، آب پرتقال نیز یک اثر شفابخش در کاهش چربی خون دارد.

تاثیر روغن نارگیل برای درمان چربی خون:

این یکی از بهترین داروهای خانگی برای کلسترول بالا محسوب می شود.

اخیراً به طور فزاینده ای محبوب تر از قبل در جهان شده است.

روغن نارگیل قند خون را متعادل میکند.

خاصیت ضد التهابی دارد و جذب ویتامین ها و مواد غذایی را افزایش می دهد.

روغن نارگیل را به غذاهای خود بیافزایید و به این ترتیب شرایط کلسترول بالا را بهبود ببخشید .

بلغور جو دوسر برای درمان چربی خون:

جو نه تنها برای مراقبت های سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه برای پیشگیری و درمان بیماری هایی که در بدن وجود دارند نیز استفاده می شود.

به خصوص در مورد کلسترول یا چربی خون بالا که تاثیر خوبی دارد.

دارای فیبر است و همچنین برای کاهش جذب کلسترول بد نیز موثر است.

خوردن جو دوسر به طور مرتب به بهبود وضعیت کلسترول بالا کمک می کند.

غلات:

دانه های غلات، حاوی منگنز می باشند که می توانند از عروق کرونر جلوگیری کنند.

غلات می تواند در برابر افزایش چاقی و در کنترل چربی خون تاثیر داشته باشد.

بهتر است که بیماران کلسترول بالا، مرتبا غلات بخورند تا شرایطشان بهبود یابد.

خواص مرغ بدون پوست برای درمان چربی خون:

در مقایسه با گوشت گاو ،گوسفند و دیگر گوشت های قرمز ،مرغ حاوی مقدار زیادی اسید چرب اشباع نشده است.

بنابراین برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مناسب می باشد، اما باید مطمئن شوید که تمام پوست آن را بکنیم، زیرا پوست مرغ غنی از پروتئین و چربی است.

سیب موثر در درمان چربی خون:

سیب، حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است.

ویتامین C و پکتین موجود در سیب می تواند به کلسترول در کبد ترکیب شود و سپس آن را از طریق صفرا خارج کند، به این ترتیب می تواند کلسترول بالا را کاهش دهد.

روزانه خوردن یک عدد سیب، نه تنها باعث کاهش سطح چربی خون می شود، بلکه باعث می شود پوستی زیبا داشته باشید.

درمان چربی خون با سیر :

سیر، حاوی یک ماده فعال به نام گوگرد است که آلیسبین نیز نامیده می شود.

مطالعات نشان می دهند که آلبسین می تواند کلسترول اضافی در کبد را مهار کند.

همه کاری که باید انجام دهیم، این است که سیر را به عنوان یک چاشنی به غذاهایتان اضافه کنید، نه تنها مزه بی نظیری به غذاهایتان می دهد بلکه باعث کاهش کلسترول یا چربی خون در بدن می شود.

سایر موارد:

آلبالو، گیلاس، نارنج، لیموترش و گریپ‌فروت نیز از میوه‌هایی هستند که مصرفشان هم به صورت آبمیوه و هم میوه تازه، چربی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

همچنین کدو حلوایی، جعفری، پیاز، جو، فلفل سبز، بادمجان و عدس نیز از جمله مواد غذایی هستند که به کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول خون کمک می‌کنند.

البته باید دقت داشته باشید، این گیاهان باید به مقدار متناسب مصرف شود و روش طبخ‌شان نیز مورد توجه قرار گیرد.

سه نوع نوشیدنی کاهش‌ دهنده فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسرید، شامل آب گوجه‌فرنگی، آب انار و آبغوره می‌باشد.

این نوشیدنی‌ها می‌توانند بین وعده‌های غذایی یا همراه غذا مصرف شوند.

فلفل سیاه علاوه برداشتن مزیت‌های بسیار بر سلامتی، میزان چربی جریان خون را کاهش می‌دهد.

مصرف خرفه به صورت خام یا پخته موجب کاهش چربی خون و رفع التهاب بدن می‌شود

میوه زیتون و روغن آن هم کلسترول را کاهش می‌دهند.

مصرف برخی از روغن‌ها نیز HDL (کلسترول خوب) را بالا و LDL (کلسترول بد) را پایین می‌آورد مانند روغن بادام‌ زمینی، هسته انگور، کنجد، ماهی و کتان.

این روغن‌ها کلسترول و تری‌گلیسرید خون را هم پایین می‌آورند.

دانه کنگر فرنگی نیز تری‌گلیسرید خون را پایین می‌آورند و مصرفش در بسیاری از کشورهای دنیا شایع است

مصرف آرتیشو تاثیر چشمگیری در کاهش کلسترول‌خون دارد

مصرف سماق همراه غذا نیز واسطه کاهش چربی‌خون میشود.


بهترین دمنوش برای چربی خون

سیر، سویا، گشنیز، جعفری و شوید نیز از سبزیجات موثر در کاهش چربی و کلسترول‌ خون هستند.

دمنوش شوید و لیموعمانی

نوشیدن دمنوش شوید و لیموعمانی یک ساعت پس از غذا نیز سبب کاهش کلسترول و چربی‌خون می‌شود.

چربی خون, علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون

بهترین دمنوش برای چربی خون

چای پور

چای پور (Puer) یکی از معروف‌ترین انواع چای چینی است که مصرف آن کاهش چربی و کلسترول‌خون را به همراه دارد.

خواص دمنوش پوست نارنگی و  زنجبیل

دَم‌کرده پوست نارنگی و زنجبیل نیز در کاهش چربی خون مفید است.

دَم‌کرده زینان و عناب

نوشیدن دم‌کرده زینان و عناب نیز تاثیر بسزایی در کاهش چربی‌خون دارد.

دمنوش آویشن

مصرف دَم‌کرده آویشن نقش موثری در دفع رطوبت و بلغم از بدن و کاهش چربی‌خون دارد.


داروی چربی خون

لیپیتور

لیپیتور که احتمالاً شناخته‌شده‌ترین داروی کلسترول و چربی خون است، نامی است که بیشتر مردم آن را مرتبط با درمان میزان بالای چربی خون می‌دانند.

لیپیتور یک آتورواستاتین مصنوعی است که تاثیر آن کاهش میزان چربی خون بوده و با مزایای ضد التهابی خود موجب کاهش خطر سکته قلبی و تثبیت پلاک‌های موجود در شریان‌ها می‌گردد.

عوارض جانبی لیپیتور مانند درد عضلانی، یکی از شایع‌ترین مشکلات بوده و پدیده‌ای است که در میان داروهای چربی خون بالا رایج است.

چربی خون, علائم چربی خون, علائم چربی خون عصبی, درمان خانگی چربی خون, درمان چربی خون در طب سنتی, چربی خون به انگلیسی, برای کاهش چربی خون چه بخوریم, بهترین دمنوش برای چربی خون, داروی چربی خون, درمان قطعی چربی خون, درمان چربی خون

داروی چربی خون

زوکور

زوکور نوعی استاتین است که برای کنترل میزان بالای چربی خون همراه با تغییرات سالم در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی که این اقدامات جهت اصلاح شیوه زندگی ناموفق باشند، مناسب در نظر گرفته می‌شود.

عوارض جانبی زوکور شبیه به دیگر گونه‌های داروهای استاتین می‌باشد که شایع‌ترین آن‌ها مشکلاتی در دستگاه گوارش، خستگی و ضعف است.

عوارض جانبی جدی‌تر زوکور ممکن است شامل مشکلات عصبی مانند از دست دادن حافظه و آسیب جدی به کبد باشد.

لواستاتین

لواستاتین اغلب تحت نام تجاری مواکور به بازار عرضه می‌شود و در صورتی که با تغییرات در شیوه‌ی زندگی همراه شود، موجب افزایش کلسترول خوب و نیز کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسیریدها می‌شود.

یک نکته‌ی جالب درباره‌ی لواستاتین این است که یک مکانیزم طبیعی برای پایین آوردن کلسترول دارد.

مانند مکمل‌های گیاهی استرول، جو، بادام و گریپ فروت نیز در پایین آوردن کلسترول موثر هستند.

با این حال نباید با لوواستاتین مصرف شوند زیرا مانند سایر استاتین‌ها گریپ فروت نیز ممکن است اثرات نامطلوبی بر دارو داشته باشد.

مانند سایر داروهای مربوط به کلسترول بالا خطرات آسیب‌های عضلانی، آسیب کلیوی و کبدی ممکن است در کنار عوارض جانبی شایع این دارو به ندرت رخ دهد.

پراواکول

پراواکول به منظور کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسرید و افزایش کلسترول خوب استفاده می‌شود، که می‌تواند تاثیر مثبتی بر خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی داشته باشد.

با اینکه مصرف این دارو شایع است، اما برخی عوارض جانبی غیر متداول ممکن است با مصرف آن بروز پیدا کنند که شامل مشکلات حافظه، مشکلات عضلانی جدی و آسیب به کبد می‌باشند.

لسکول

لسکول نامی تجاری برای گروهی از داروهای شناخته شده تحت عنوان فلووستاتین‌ها است.

همچنین با نام‌های تجاری واستین و کانف نیز شناخته می‌شود.

نکته جالب این است که با اینکه داروهای کلسترول بالا مرتبط با آسیب‌های نادر اما جدی کبدی هستند، اما یک مطالعه کوچک نشان داد که فلووستاتین ممکن است موجب افزایش خواص ضد ویروسی در افراد مبتلا به هپاتیت سی شود، هر چند این فرضیه به اثبات نرسیده است.

کرستور

کرستور دارویی است که برای کلسترول و چربی خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، که بهترین تاثیر را همراه با تغییرات سالم در شیوه‌ی زندگی مانند کاهش وزن، ترک سیگار و تغییرات در رژیم غذایی دارد.

در موارد نادر کرستور ممکن است منجر به شرایط جدی‌تر کلیوی، کبدی یا عضلانی شود.

ویتورین

ویتورین یکی از چندین داروی ترکیبی کلسترول و چربی خون بالا است، که دو مکانیزم عملی متفاوت را ارائه می‌کند.

این دارو تاثیرات کاهش کلسترول داروی زوکور را با داروی دیگری که باعث کاهش میزان کلسترول در پلاسما شده و مانع از جذب آن در روده‌ی کوچک می‌گردد را ترکیب می کند.

هر چند این روش ترکیبی ممکن است موجب اضافه شدن عوارض جانبی به عوارض متعددی که مرتبط با استاتین‌ها هستند، شود.

کادوئت

کادوئت یکی دیگر از محصولات ترکیبی است.

این داروی خاص متشکل از یک داروی کاهش کلسترول و چربی خون (یک آتوواستاتین مثل لیپیتور) با یک داروی کاهش فشار خون است.

از آنجایی که فشار خون بالا در افرادی با کلسترول بالا غیرعادی نیست این نوع دارو می‌تواند به طور همزمان هر دو مشکل را برطرف کرده و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را بیشتر کاهش ‌دهد.

هر چند علاوه بر عوارض جانبی مرتبط با داروهای کلسترول بالا، آپلودیپین موجود در کادوئت، ممکن است منجر به ورم، سرگیجه، یا مشکلات دستگاه گوارش و غیر شود.

ادویکر

ادویکور یک داروی درمانی ترکیبی است که خواص کاهنده کلسترول داروی مواکور را با نیاسین (ویتامین ب۳) ترکیب می‌کند.

نیاسین در افزایش کلسترول خوب خون (HDL) بسیار موثر است، در حالی که همزمان کلسترول بد و تری‌گلیسیرید را نیز کاهش می دهد.

سیمکور

ترکیب کاملی از داروهای کلسترول بالا از طریق استین درمانی، سیمکور باشد.

سیمکورداروی دیگری است که اثر نیاسین درمانی را گرفته و آن را با زوکور ترکیب می‌کند.

متاسفانه در حالی که عوارض جانبی نیاسین غالباً کم هستند (از جمله گرگرفتگی و مور مور شدن)، اما این محصول ترکیبی همچنان اثرات بالقوه منفی غالب ناشی از زوکور را دارد.

باید به خاطر داشته باشید که مصرف تمام داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، ضروری است.

داروهای کلسترول بخش عمده ای از داروهای تجویزی در کشور را تشکیل می‌دهند چرا که ثابت شده است که در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی موثر هستند.

گاهی اوقات ممکن است پیش از پیدا کردن داروی مناسب نیاز به مصرف بیشتر از یک دارو باشد.

بحث در مورد مزایا، خطرات و عوارض جانبی هر یک به شما و پزشکتان کمک خواهد کرد تا بتوانید برای انتخاب بهترین دارو (در صورت وجود) تصمیم‌گیری کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که شیوه زندگی نقش مهمی را در موفقیت هر دارو ایفا می‌کند و به دست آوردن سلامتی می‌تواند به افزایش کارایی داروهای کلسترول و چربی خون بالا کمک کند و یا حتی نیاز به آن‌ها را به طور کامل از بین ببرد.

توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت نایریکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments