اسفناج: خواص و مضرات و طبع / خواص اسفناج برای بارداری / اسفناج پخته و جوشانده

خوراکی ها و گیاهان ۰۳ دی ۱۴۰۲ بدون دیدگاه

اسفناج: خواص و مضرات و طبع اسفناج / خواص اسفناج برای بارداری / اسفناج پخته و جوشانده اسفناج

اسفناج گیاهی با طبعی سرد و معروف به سوپر خوراکی!

به نظرتان چرا این لقب به اسفناج داده شده است؟

زیرا شما با مصرف اسفناج سلامت قلب خود را تضمین می کنید.

به دلیل سرشار بودن از ویتامین A پوست را از هرگونه عارضه ای مثل آکنه محافظت می کند.

فیبر بالای آن موجب بهبود حرکات روده شده و یبوست را به خوبی رفع می کند.

اسفناج, خواص اسفناج, مضرات اسفناج, طبع اسفناج, خواص اسفناج برای مو, اسفناج پخته, جوشانده اسفناج, پختن اسفناج, اسفناج سرده, شکل اسفناج, طبیعت اسفناج

اسفناج, خواص اسفناج, مضرات اسفناج, طبع اسفناج, خواص اسفناج برای مو, اسفناج پخته, جوشانده اسفناج, پختن اسفناج, اسفناج سرده, شکل اسفناج, طبیعت اسفناج

مخلوط اسفناج با روغن زیتون یا کرچک می تواند علاوه بر سرعت بخشیدن به رشد مو، ریزش های ارثی را هم از بین ببرد.

با مصرف آن می توانید به خواب عمیق و راحتی فرو بروید.

برای کاهش وزن روی اسفناج حساب کنید، چرا که در کنار این همه خاصیت دارای کالری بسیار کمی است.

غذای بسیار مناسبی برای نوزادان به حساب می آید چرا که در کنار هضم راحت، سرشار از کلسیم می باشد که برای رشد استخوان کودک بسیار مناسب است.

در ادامه این مقاله از نایریکا به خواص و مضرات و طبع اسفناج، خواص اسفناج برای مو، اسفناج پخته و جوشانده اسفناج می پردازیم.

با ما همراه باشید.


برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:


مصرف اسفناج در باردری

اسفناج به ویژه برای زنان باردار مفید است، زیرا فولات فراوان موجود در آن باعث رشد طبیعی سیستم عصبی جنین می‌شود.

فولات همچنین از بروز نقص مادرزادی لوله‌ی عصبی جلوگیری می‌کند.

فولات سبب رشد طبیعی بافت‌ها نیز می‌شود و به حفظ عملکرد مناسب سلولی کمک می‌کند.

بنابراین اگر باردار هستید، گنجاندن اسفناج در رژیم غذایی شما قطعا یک ایده‌ی خوب است.

برخی از خواص اسفناج در بارداری

موثر در رشد شناختی نوزاد

از آنجا که اسفناج اسید فولیک بسیار زیادی دارد، برای جلوگیری از سقط جنین و پیشرفت رشد نخاعی و شناختی جنین بسیار موثر است. همچنین اسفناج یک منبع غنی از آهن است و به همین جهت به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک کرده و می‌تواند خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد.

تقویت روحیه

ویتامین B موجود در اسفناج در بهبود روحیه دوران بارداری موثر است. مصرف اسفناج در بارداری از افسردگی پیشگیری می‌کند و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

کمک به رشد استخوان‌ها و دندان‌ها

یکی دیگر از فواید اسفناج در بارداری، کلسیم بالای آن است. کلسیم موجود در اسفناج، خصوصا اسفناج پخته، در سلامت استخوان‌ها و رشد مناسب دندان‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین کلسیم اسفناج می‌تواند در پیشگیری از لخته شدن خون در عروق خونی کمک می کند و منجر به بهبود عملکرد عصبی و عضلانی شود.

کمک به تعادل سطح کلسترول

ویتامین E موجود در اسفناج می‌تواند به مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد، بهبود بینایی و تعادل سطح کلسترول بدن در دوران بارداری کمک می کند.

کمک به تکامل ریه‌ها

اسفناج از منابع ویتامین آ است. ویتامین A موجود در اسفناج منجر به رشد مناسب ریه‌ها در جنین می‌شود. همچنین این ویتامین به سوخت و ساز بدن نیز کمک می کند. همچنین مصرف اسفناج می‌تواند از ابتلا به دژنراسیون سنی ماکولا (تخریب لکه زرد شبکیه ناشی از کهولت) و نیز از ابتلا به دیابت کودکان و بزرگسالان جلوگیری کند.

تسکین درد

اسفناج حاوی ترکیبات ضد التهابی موسوم به گلیکولیپید است؛ از همین جهت می‌تواند دردهای دوران بارداری را تسکین دهد. دردهای بارداری معمولا در نتیجه تغییرات هورمونی شدید در این دوران ایجاد می‌شود که با خوردن اسفناج می‌توان آنها را کنترل کرد.

تقویت‌کننده سیستم ایمنی

از دیگر خواص اسفناج تقویت سیستم ایمنی بدن است. از آنجا که اسفناج حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است، در تقویت سیستم ایمنی تاثیر زیادی دارد و مدافع خوبی از بدن در برابر بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا است.

تنظیم سطح فشار خون

با جای دادن اسفناج در رژیم غذایی خود در دوران بارداری، می‌توانید سطح فشار خون را کنترل کنید؛ زیرا نیترات موجود در اسفناج سبب تنظیم سطح فشار خون در بدن می‌شود و میزان بالای پتاسیم در اسفناج هم سبب می‌شود سطح فشار خون به سطح طبیعی برسد.

کمک به بهبود بینایی

خاصیت اسفناج در بینایی هم نباید نادیده گرفت. اسفناج منبع غنی از ویتامین B1 و ویتامین B2 است. این ویتامین‌ها تاثیر زیادی در تکامل بینایی و سیستم عصبی جنین دارند.

کمبود ویتامین B1 در رژیم بارداری می‌تواند منجر به یک بیماری با نام نوروپاتی محیطی (peripheral neuropathy) شود. نوروپاتی محیطی به معنی التهاب چندین عصب محیطی مختلف است. نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می‌گیرند. نوروپاتی محیطی می‌تواند بر اعصاب مسئول احساس (نوروپاتی حسی)، حرکت (نوروپاتی حرکتی) یا هر دو (نوروپاتی حسی-حرکتی) یا بر اعصاب خودمختار مسئول کنترل عملکرد‌هایی مانند هضم غذا، دفع ادرار، فشار خون و ضربان قلب تأثیر بگذارد.

ویتامین B2 هم به تکامل اندام‌ها و بافت‌های تناسلی در داخل بدن کمک می کند.

درخشان کننده پوست

پروتئین اسفناج می‌تواند برای ترمیم سلول‌ها، تولید اسیدهای آمینه در بدن و حفظ سلامت پوست، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها موثر باشد.

برخی از مضرات اسفناج در بارداری

عوارض اسفناج در بارداری را نیز نادیده نگیرید؛ در واقع فواید استفاده از اسفناج در بارداری نباید باعث شود که در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

تداخل با جذب مواد معدنی

اسید اگزالیک موجود در اسفناج با سایر مواد معدنی مانند روی، کلسیم و منیزیم می‌تواند تداخل ایجاد کند، اگر بیش از اندازه مصرف شود. مصرف زیاد اسفناج می‌تواند منجر به کمبود مواد معدنی در بدن شده و در نتیجه مانع رشد و تکامل جنین شود.

یبوست و نفخ

مصرف زیاد اسفناج می‌تواند منجر به یبوست، تشکیل گاز در دستگاه گوارش، نفخ و شکم درد شود؛ زیرا اسفناج فیبر بسیار زیادی دارد و مصرف بیش از اندازه آن در دوران بارداری می‌تواند به یبوست و نفخ دامن بزند.

نکته مهم این است که حتما در دوران بارداری مراقب یبوست خود باشید؛ زیرا یبوست و فشاری که وزن جنین به روده و رکتوم و نهایتا مقعد وارد می‌کند، می‌تواند منجر به فیشر، شقاق مقعدی و نهایتا بواسیر شود. هر یک از اینها می‌توانند مشکلات جدی و دردناکی را برای مادر باردار ایجاد کنند.

اسهال

اسهال هم مشکل گوارشی دیگری است که در نتیجه مصرف بیش از اندازه اسفناج رخ می‌دهد. این مشکل ناشی از فیبر بالای اسفناج و ناسازگاری بدن با این میزان فیبر است. اسهال می‌تواند با تب و دردهای شکمی نیز همراه باشد.

سنگ کلیه

اسفناج حاوی مقدار زیادی پورین است. پورین‌ها گروه خاصی از ترکیبات هستند که هنگام مصرف زیاد، در داخل بدن به اسید اوریک تبدیل می‌شوند. اسید اوریک زیاد باعث رسوب کلسیم شده و در نتیجه منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شود. همچنین میزان اسید اگزالیک در اسفناج زیاد است که باعث رسوب اگزالات کلسیم می‌شود. از همین جهت حتما حتما اسفناج را در حد اعتدال و به اندازه مصرف کنید.


خواص اسفناج

اسفناج و سلامت چشم

زآگزانتین یک کاروتنوئید خوراکی حیاتی است که برای جلوگیری از بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته سن (تباهی لکه‌ی زرد)، به داخل چشم جذب می‌شود.

بنابراین، زآگزانتین آنتی‌اکسیدان و خواص محافظتی فیلتر نور برای چشم‌های شما دارد.

لوتئین موجود در اسفناج باعث بهبود عملکرد چشم و جلوگیری از تحلیل شبکیه می‌شود.

اگر شما وقت زیادی را در مقابل کامپیوتر یا لپ تاپ خود سپری می‌کنید خوردن اسفناج بسیار برای‌تان فایده دارد.

لوتئین با تجمع در بافت‌های چشم، تنش را در چشم کاهش می‌دهد.

در واقع، لوتئین همچنین مانع از بروز مشکلات چشم مرتبط با پیری می‌شود.

اسفناج, خواص اسفناج, مضرات اسفناج, طبع اسفناج, خواص اسفناج برای مو, اسفناج پخته, جوشانده اسفناج, پختن اسفناج, اسفناج سرده, شکل اسفناج, طبیعت اسفناج

خواص اسفناج

اسفناج و بیماری آلزایمر

ویتامین K همچنین باعث کاهش آسیب عصبی در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

ویتامین K برای سلامت مغز مهم است، به همین دلیل است که حتی می‌تواند از بروز آلزایمر نیز پیشگیری کند در صورتی که به صورت منظم مصرف شود.

اسفناج و سطح انرژی

اسفناج همچنین غنی از ویتامین‌های گروه B است.

ویتامین ب کمپلکس سطح انرژی شما را در طول روز بالا نگه می‌دارد.

اسفناج و سیستم ایمنی

اسفناج سرشار است از ویتامین A و B و صد گرم اسفناج حاوی ۲۸.۱ میلی‌گرم ویتامین C است که ۴۷ درصد از ارزش روزانه‌ی این ویتامین را برای بدن تامین می‌کند.

در مقایسه با اسفناج، صد گرم گریپ‌فروت فقط کمی بیش‌تر از اسفناج ویتامین C دارد ( ۳۱.۲ میلی‌گرم).

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان مهم است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و کمک می‌کند که بدن‌تان با عفونت‌ها مبارزه کند و آن را از رادیکال‌های آزاد ناشی از اکسیژن پاکسازی می‌کند.

بیماری‌های قلبی و کم خونی

اسفناج همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که بدن شما از آن برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف قلبی و تنظیم فشار خون استفاده می‌کند.

پتاسیم نیز ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می‌کند.

از آن‌جایی که اسفناج آهن فراوانی دارد (۲.۷میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم)، با خوردن آن به صورت روزانه از بروز کم‌خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می‌کنید.

اسفناج و دستگاه گوارش

با خوردن اسفناج، می‌توانید یبوست را فراموش کنید، زیرا اسفناج با توجه به فیبر و آب فراوانی که دارد، فعالیت دستگاه گوارش را منظم می‌کند.

اسفناج هم فیبر محلول و هم فیبر غیر محلول دارد که هر دو دارای اثرات مفید روی سلامت شما دارند.

در حالی که فیبر نامحلول از یبوست جلوگیری می‌کند و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد، فیبر محلول باعث جلوگیری از جذب چربی و کلسترول از مواد غذایی توسط بدن می‌شود.

قند خون و کلسترول

فیبر محلول همچنین قند خون و کلسترول را تنظیم می‌کند و به بدن شما کمک می‌کند که سموم را از بین ببرد و به این ترتیب در طول روز احساس خوبی خواهید داشت.

اسفناج و دیابت

اسفناج دارای خواصی است که از بدن در برابر دیابت محافظت می‌کنند.

اگر دچار دیابت هستید، می‌توانید سطح قند خون خود را با خوردن اسفناج، تقویت حساسیت به انسولین و جلوگیری از تغییرات اکسیداتیو در بدن به لطف مقدار فراوان آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه خوراکی به نام اسید آلفا لیپوئیک کاهش دهید.

در واقع نوروپاتی محیطی و/یا نوروپاتی اعصاب خودکار (اتونوم) در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند به واسطه‌ی اسید آلفا لیپوئیک کاهش بیابد.

با این حال، شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد هر کدام از این مزایای کنترل دیابت برای مصرف خوراکی اسید آلفا لیپوئیک درست باشد، زیرا بیشتر مطالعات با استفاده از اسید آلفا لیپوئیک داخل وریدی انجام شده‌اند.

اسفناج و سرطان

اسفناج همچنین می‌تواند از سرطان جلوگیری کند، به دلیل کلروفیل فراوانی که در آن وجود دارد.

کلروفیل اثرات سرطان‌زایی آمین‌های هتروسیکلیک را از بین می‌برد.

این آمین‌ها زمانی آزاد می‌شوند که مواد غذایی در معرض دمای بالا باشند.

بنابراین افزودن اسفناج به سس باربیکیو یک ایده‌‌ی عالی است.

اسفناج همچنین در برابر سرطان ریه از بدن محافظت می‌کند، زیرا مقدار فراوانی ویتامین A دارد.

خواه شما سیگاری باشید یا قبلا سیگار می‌کشیده‌اید و خواه فقط در معرض دود سیگار قرار می‌گیرید، مصرف اسفناج خطر ابتلا به سرطان ریه را در شما کاهش می‌دهد.

اسفناج و آسم

بتاکاروتن که به میزان فراوانی در اسفناج وجود دارد، خطر ابتلا به آسم را کاهش می‌دهد.

بنابراین خوردن اسفناج و دیگر منابع غذایی حاوی بتاکاروتن به طور مرتب، می‌تواند از آسم جلوگیری کند.

۱۰۰ گرم اسفناج حاوی ۵۶۲۶ میکروگرم بتا کاروتن است.

در مقابل، صد گرم زردآلو حاوی ۱۰۹۴ میکروگرم از این ویتامین است.

اسفناج و سلامت استخوان

اسفناج با توجه به ویتامین K فراوانی که دارد باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود و به طور مداوم به عنوان متعادل‌کننده‌ی پروتئین‌های ماتریکس استخوان عمل می‌کند.

اسفناج همچنین جذب کلسیم را بهبود می‌دهد و حتی کمک می‌کند تا سطح کلسیم خود را تحت کنترل نگه دارید.

اسفناج و تاثیر آن روی پوست

چنان‌چه در بالا ذکر شد، اسفناج منبعی غنی از ویتامین A است، ‌ویتامینی که برای حفظ سلامت و زیبایی پوست و موی شما ضروری است.

ویتامین A به تولید سبوم کمک می‌کند و به این ترتیب موهای شما را مرطوب نگه می‌دارد.

این ویتامین همچنین برای توسعه‌ی همه‌ی بافتهای بدن، از جمله پوست و مو که بازسازی هر دوی آنها هرگز متوقف نخواهد شد، لازم است.

علاوه بر این، ویتامین C موجود در اسفناج برای تولید و حفظ کلاژن که ساختار مناسبی به مو و پوست شما می‌دهد، حیاتی است.

اسفناج و از دست دادن مو

اسفناج همچنین غنی از آهن است و به همین دلیل می‌توانید با مصرف آن ریزش موهای‌تان را از بین ببرید.

کمبود آهن یکی از شایع‌ترین علل ریزش مو است، بنابراین مصرف آهن به طور مرتب باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود.

اسفناج و غده‌ی تیروئید

اسفناج همچنین با توجه به به مقدار فراوان یدی که دارد، برای افراد مبتلا به مشکلات غده‌ی ‌تیروئید توصیه می‌شود.

ید برای ساخت هورمون‌های تیروئید ضروری است، و سلول‌های تیروئید تنها سلول‌های بدن هستند که می‌توانند ید را جذب کنند.

اسفناج و سموم بدن

اسفناج دارای خواصی است که به از بین بردن سموم از بدن انسان کمک می‌کنند.

با کمک اسفناج، می‌توانید متابولیسم بدن‌تان را تنظیم کنید، سطح هموگلوبین خود را بالا ببرید و انرژی‌تان را افزایش بدهید.

اسفناج به راحتی قابل هضم و جذب است.

اسفناج را می‌توان به راحتی هضم و جذب کرد، به این معنی که هرگز دچار نفخ و یبوست نخواهید شد.

مصرف اسفناج برای کودکان هیچ خطری ندارد.

اسفناج راحت هضم می‌شود و سبک است، به همین دلیل مصرف آن به کودکان، افرادی که میلی به خوردن چیزی ندارند و افرادی که در دوره‌ی بهبودی پس از جراحی‌های پیچیده و شیمی درمانی هستند، توصیه می‌شود.

اسفناج و التهاب

اسفناج دارای خواص ضد التهابی است، به همین دلیل است که مصرف آن اغلب از سوی دندانپزشکان به عنوان یک داروی مفید برای درمان التهاب در لثه‌ها و گلو توصیه می‌شود.

اسفناج و از دست دادن وزن

آب اسفناج بسیار سالم است و می‌تواند به صورت جداگانه و در ترکیب با سایر آب‌میوه‌ها، مانند آب هویج مصرف شود.

این نوشیدنی کارایی شما را در کارها افزایش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌دهد و باعث کاهش وزن می‌شود.

اسفناج و سوختگی

اسفناج برای درمان سوختگی‌ها نیز مؤثر است.

برای این منظور، توصیه می‌شود از خمیر اسفناج مخصوص استفاده کنید که می‌توانید آن را توسط جوشاندن برگ اسفناج در روغن زیتون تهیه کنید.

ترکیب حاصل را باید روی مناطق دچار سوختگی استعمال کنید.

اسفناج و مشکلات عصب‌ها

اسفناج با توجه به مقدار فراوان آنتی‌اکسیدان‌ها و پتاسیمی که دارد، مزایای زیادی برای عصب‌ها دارد مثلا این‌که از تحلیل عصبی و شناختی جلوگیری می‌کند و تمرکز و فعالیت عصبی و شناختی را بهبود می‌دهد.

اسفناج و آب مروارید

اسفناج به علت میزان فراوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌اش مانند لوتئین و زآگزانتین، خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد.

این دو آنتی اکسیدان، اثرات منفی رادیکال‌های آزاد و اشعه‌ی UV را که هر دو به بروز آب مروارید کمک می‌کنند، کاهش می‌دهد.

اسفناج گرسنگی و ولع خوردن را مهار می‌کند.

اسفناج همچنین کل متابولیسم شما را بهبود می‌دهد و سبب می‌شود که هر ارگانی در بدن شما در سطح مطلوب خود عمل کند.

اسفناج علاوه بر این‌ها، با توجه به مقدار بالای ریزکیسه‌هایی که دارد، ولع خوردن و گرسنگی را محدود می‌کند، که هر دو به شما کمک می‌کنند که کم‌کم وزن از دست بدهید.

اسفناج یک سبزی ضد زخم است.

اسفناج از غشای مخاطی معده محافظت می‌کند، و در نتیجه با مصرف آن خطر ابتلا به زخم معده کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، glycocyclerolipids موجود در اسفناج پوشش دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.

آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) و سکته‌ی مغزی

لوتئین که به میزان فراوانی در اسفناج وجود دارد خطر ابتلا به آترواسکلروزیس، حملات قلبی، سکته‌ی مغزی و سایر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

پروتئین موجود در اسفناج نیز به کاهش کلسترول کمک می‌کند و رگ‌های خونی را از سایر رسوبات چربی پاک می‌کند.

خواص دیگر

خواص دارویی : برگ اسفناج از نظر طب قدیم ایران کمی سرد و تر است و برخی عقیده دارند

که متعادل است یعنی نه سرد است و نه گرم .

▪ برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A ، B۳ ، C و آهن و پتاسیم می باشد .

▪ بدن را قلیایی می کند .

▪ خنک کننده است و برای پائین آوردن تب مفید است .

▪ ورم روده کوچک را رفع می کند .

▪ برای ورم ریه مفید است .

▪ ملین است و یبوست را برطرف می کند .

▪ برای لاغر شدن و وزن کم کردن مفید است .

▪ خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثر است .

▪ برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است .

▪ بهترین دارو برای کسانی است که مبتلا به کم خونی هستند .

▪ اسفناج روده بزرگ را تمیز می کند .

▪ ترشحات لوزالمعده را افزایش می دهد .

▪ اسفناح سبزی مفید برای تقویت اعصاب است .

▪ اسفناج برای رفع بیماری آسم و گرفتگی صدا بسیار موثر است .

▪ رماتیسم و نقرس را درمان می کند .

▪ برای زیاد کردن شیر در مادران شیر ده موثر است .

▪ تخم اسفناج ملین و خنک کننده است .

▪ تخم اسفناج برای برطرف کردن ورم کبد و یرقان مفید است .

▪ اسفناج تعداد گلبولهای قرمز خون را افزایش می دهد .

▪ اسفناج را در سالاد خود بریزید و میل کنید .

▪ اسفناج کلسترول خون را پائین می آورد .

▪ آش اسفناج با گشنیز برای سردردهایی که ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است مفید می باشد.

▪ تحقیقات دانشمندان نشان داده است که اسفناج در پیشگیری سرطان روده بزرگ ، معده ، پروستات ،‌حنجره و رحم موثر است .


مضرات اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات پر خاصیت است که سرشار از آهن می باشد و مصرف آن سبب پیشگیری از بسیاری بیماری ها می شود.

اما حتی زیاده روی در خوردن این سبزی پرخاصیت هم می تواند سبب بروز مشکلاتی برای سلامت شماشود.

اسفناج, خواص اسفناج, مضرات اسفناج, طبع اسفناج, خواص اسفناج برای مو, اسفناج پخته, جوشانده اسفناج, پختن اسفناج, اسفناج سرده, شکل اسفناج, طبیعت اسفناج

مضرات اسفناج

کارشناسان به تازگی دریافته اند مصرف سبزیجات حاوی آهن از جمله اسفناج می‌تواند در مغز فرآیندی شبیه به زنگ زدگی سطح فلزات ایجاد و زمینه ساز ابتلا به بیماری آلزایمر شوند.

اسفناج به علت داشتن اگزالات، برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگ های کلیه و مثانه مناسب نیست.

افرادی که سرد مزاج هستند، باید اسفناج را با ادویه های گرم نظیر فلفل، دارچین، زنجبیل و هل میل نمایند.


طبع اسفناج

بر اساس نظر حکمای طب سنتی طبع اسفناج کمی سرد و تر و البته می توان گفت تا حدی معتدل است؛ از این رو با هر مزاجی سازگار می­ باشد.

با این وجود اشخاص سرد مزاج بهتر است آن را با کمی فلفل یا دارچین مصرف نمایند.

اسفناج, خواص اسفناج, مضرات اسفناج, طبع اسفناج, خواص اسفناج برای مو, اسفناج پخته, جوشانده اسفناج, پختن اسفناج, اسفناج سرده, شکل اسفناج, طبیعت اسفناج

طبع اسفناج


خواص اسفناج برای مو

اسفناج حاوی ویتامین های K، A، C، B2، B6، B1، E، منگنز، روی، آهن، و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد.

این مواد مغذی باعث تقویت و رشد مو ی شما می شوند.

اسفناج حاوی میزان بالایی از آنتی اکسیدان ها بوده که از آسیب های مو جلوگیری کرده و سلامت پوست سر را افزایش می دهد.

ویتامین های B و C موجود در اسفناج، با افزایش سطح کلاژن و کراتین باعث افزایش سرعت رشد مو می شوند.

آهن موجود در اسفناج اکسیژن لازم برای فولیکول های مو را فراهم می کند.

اسفناج, خواص اسفناج, مضرات اسفناج, طبع اسفناج, خواص اسفناج برای مو, اسفناج پخته, جوشانده اسفناج, پختن اسفناج, اسفناج سرده, شکل اسفناج, طبیعت اسفناج

خواص اسفناج برای مو

تقویت و افزایش رشد مو

اسفناج غنی از ویتامین های B، C و E، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای رشد و تقویت مو ضروری هستند.

جلوگیری از ریزش مو

مقادیر بالای آهن و فولات موجود در اسفناج اکسیژن و خون بیشتری را به فولیکول های مو منتقل کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

طرز تهیه ماسک اسفناج برای رشد و تقویت مو

مواد لازم: ۱ فنجان برگ اسفناج، ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق غذاخوری روغن گیاهی (روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن کرچک و غیره).

همه مواد را در یک مخلوط کن ریخته و آنها را با هم مخلوط کنید تا خمیری صاف و یکدست پدید آید.

این خمیر را بر روی پوست سر و موهای تان مالیده و پس از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت، موهای خود را با آب سرد و شامپویی ملایم شستشو دهید.

این کار را یک تا دو بار در هفته انجام دهید.


اسفناج پخته

در کل پختن سبزی‌ها می‌تواند آنتی‌اکسیدان موجود در آن‌ها را بالا ببرد.

چون گرم کردن سبزیجات باعث می‌شود دیوار سلول‌های آن‌ها شکسته شود و به آزاد کردن آنتی‌اکسیدان آن‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین برای مقابله با بیماری‌های قلب و ریه مصرف اسفناج پخته بهتر است.

اسفناج پخته همچنین ماده‌ای به نام لوتئین دارد که از بیماری آب مروارید و انحطاط ماکولا جلوگیری می‌کند.

اسفناج باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.

چه پخته باشد چه خام! ولی پخته‌اش مقوی‌تر است.

ویتامین کا موجود در اسفناج (تقریباً %۲۰۰ از ارزش روزانه در یک فنجان اسفناج تازه و بیش از %۱۰۰۰ از ارزش غذایی روزانه در یک فنجان اسفناج بخارپزشده) در سلامت استخوان‌ها اهمیت بسیاری دارد.

اسفناج, خواص اسفناج, مضرات اسفناج, طبع اسفناج, خواص اسفناج برای مو, اسفناج پخته, جوشانده اسفناج, پختن اسفناج, اسفناج سرده, شکل اسفناج, طبیعت اسفناج

اسفناج پخته

ویتامین K۱، استئوکلسین را فعال می‌سازد که اصلی‌ترین پروتئین غیر کلاژنی در استخوان‌هاست.

استئوکلسین، مولکول‌های کلسیم را در داخل استخوان‌ها محکم می‌کند.

به همین خاطر بدون ویتامین K۱ کافی، سطح استئوکلسین در بدن به مقدار لازم نخواهد بود و تامین موادمعدنی مورد نیاز بدن ناقص می‌شود.

یک نکته دیگر این است که سبزیجاتی مانند اسفناج و چغندر از کلسیم بالایی برخوردار هستند، اما وجود سطح بیشتری از ترکیبی به نام اسید اگزالیک موجود در آن‌ها باعث کاهش جذب کلسیم می‌شود.

پختن این سبزیجات باعث آزادسازی کلسیم گرفتار شده در اسید اگزالیک می‌شود و جذب کلسیم را افزایش می‌دهد.

برای مثال سه لیوان اسفناج خام دارای ۹۰ میلی‌گرم کلسیم است درحالی که تنها یک لیوان اسفناج پخته سه برابر کلسیم موجود در سه لیوان خام آن را دارد یعنی ۲۵۹ میلی‌گرم.

پختن اسفناج همچنین منیزیم و آهن موجود در آن را بالا می‌برد.

به هر حال فراموش نکنید که جوشاندن سبزیجات باعث از دست رفتن ویتامین‌های محلول در آب می‌شود؛ بنابراین وقتی اسفناج را می‌پزید به اندازه سالاد اسفناج خام ویتامین و فولات دریافت نمی‌کنید.

پس اگر دنبال دریافت ویتامین‌های محلول در آب و فولات هستید باید اسفناج را به صورت خام مصرف کنید.

شما می‌توانید برای دریافت خواص بیشتری از اسفناج خام آن را با پرتقال یا برش‌های گریپ‌فروت که سرشار از ویتامین ث هستند مصرف کنید.


جوشانده اسفناج

۱۰ گرم از برگ اسفناج را در سه لیوان آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه دم نموده و بعد آن را صاف کرده و به تدریج در طی روز میل کنید.

دمنوش اسفناج دارای املاح ید، آهن، ارسنیک، فسف، کلسیم، سدیم و پتاسیم بوده، و دارای ویتامین‌های B, A, C, K, D و کلروفیل‌ها می‌باشد.

اسفناج, خواص اسفناج, مضرات اسفناج, طبع اسفناج, خواص اسفناج برای مو, اسفناج پخته, جوشانده اسفناج, پختن اسفناج, اسفناج سرده, شکل اسفناج, طبیعت اسفناج

جوشانده اسفناج

و به دلیل داشتن مواد قندی و سفیده‌ای بسیاری از غذاشناسان آن را یکی از بهترین سبزی‌ها می‌دانند.

همچنین در این سبزی تمام عواملی که سبب ساختن خون می‌شود، موجود می‌باشد.

توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت نایریکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments