استامینوفن: اطلاعات دارویی و مضرات / قرص استامینوفن ۳۲۵ و کدئین ۵۰۰ کودکان

اطلاعات دارویی ۱۶ آبان ۱۴۰۲ بدون دیدگاه

استامینوفن: اطلاعات دارویی / مضرات استامینوفن / استامینوفن ۳۲۵ / قرص استامینوفن کدئین ۵۰۰ / قرص استامینوفن برای کودکان / استامینوفن خواب اور است

استامینوفن : هر جایی از بدنمان درد که بگیرد بدون توجه به دلیل درد به استامینوفن به عنوان یک مسکن پناه می بریم.

اگر متوجه مضرات استامینوفن شوید احتمالا راضی نمی شوید، با کوچکترین دردی به سراغ این دارو بروید.

استامینوفن می تواند سبب مشکلات کبد و کلیه شود و در صورت مصرف بیش از حد سبب مسمومیت گردد.

استامینوفن, اطلاعات دارویی استامینوفن, مضرات استامینوفن, استامینوفن کدئین, استامینوفن ۳۲۵, استامینوفن کدئین ۵۰۰, قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن خواب اور است, قرص استامینوفن ۵۰۰ برای کودکان, استفاده قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن کودکان, استامینوفن ۳۲۵ جالینوس

استامینوفن, اطلاعات دارویی استامینوفن, مضرات استامینوفن, استامینوفن کدئین, استامینوفن ۳۲۵, استامینوفن کدئین ۵۰۰, قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن خواب اور است, قرص استامینوفن ۵۰۰ برای کودکان, استفاده قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن کودکان, استامینوفن ۳۲۵ جالینوس

ضایعات پوستی، اگزما، و کهیر از عوارض دیگر استامینوفن است.

هدف ما در این مقاله علاوه بر اطلاعات دارویی استامینوفن این است که به شما توصیه کنیم در مصرف آن زیاده روی نکنید.

اگر فشار خون بالایی دارید بهتر است از استامینوفن استفاده نکنید.

فراموش نکنید از مصرف بیش از حد استامینوفن کدئین نیز خودداری کنید.

در ادامه این مقاله از نایریکا به اطلاعات دارویی استامینوفن، مضرات استامینوفن، استامینوفن ۳۲۵، قرص استامینوفن کدئین ۵۰۰، قرص استامینوفن برای کودکان و اینکه آیا استامینوفن خواب آور است یا خیر می پردازیم.

با ما همراه باشید.


برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:


اطلاعات دارویی استامینوفن

یک گروه از داروها به نام داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند

که دارای اثرات ضد درد، تب بر و ضد التهاب است و فاقد کورتون (کورتیکواستروئید) می باشند.

یکی از مهمترین داروهای ضد درد غیر استروئیدی استامینوفن است که نام دیگر آن پاراستامول است

اثرات ضددرد و ضد تب استامینوفن از اثرات ضدالتهابی آن بیشتر است در حالیکه بعضی از داروهای این گروه اثرات ضدالتهابی بیشتری دارند.

استامینوفن, اطلاعات دارویی استامینوفن, مضرات استامینوفن, استامینوفن کدئین, استامینوفن ۳۲۵, استامینوفن کدئین ۵۰۰, قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن خواب اور است, قرص استامینوفن ۵۰۰ برای کودکان, استفاده قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن کودکان, استامینوفن ۳۲۵ جالینوس

اطلاعات دارویی استامینوفن

شکل های مختلفی از این دارو وجود دارد از جمله:

قطره٬ قرص٬ شربت٬ سوسپانسیون٬ شیاف٬ آمپول و ویال

استامینوفن اگر به مقدار مناسب مصرف شود داروی کم عارضه و موثری است که بدون نیاز به نسخه می توانید از داروخانه تهیه کنید.

این دارو در سردرد٬ دندان درد٬ کمردرد٬ دردهای روماتیسمی٬ سرماخوردگی و تب کاربرد فراوانی دارد.

شیاف استامینوفن

‎شیاف استامینوفن در درد های خفیف عضلانی استخوانی ، کمر درد و سردرد کاربرد دارد.

‎در سرماخوردگی و آنفولانزا ، دندان درد ، درد های قاعدگی و همچنین کاهش تب نیز استفاده می شود.

‎بیشترین مصرف این دارو در کاهش تب کودکان و نوزادان می باشد .

استامینوفن این کار را با اثر بر روی مواد شیمیایی موجود در مغز که مسئول تحریک درد و تنظیم دما در اعصاب هستند، انجام می دهد .

‎نحوه مصرف شیاف استامینوفن

‎-دست های خود را قبل و پس از استعمال شیاف بشویید.

‎-در صورتی که شیاف نرم شده است ، پیش از مصرف به مدت ۱۵ دقیقه آن را در یخچال قرار دهید.

‎-شیاف را از پوشش خود خارج نمایید و با کمی آب سرد مرطوب نمایید ، سپس به یک پهلو دراز کشیده و شیاف را در جهت مناسب ، با کمی فشار وارد مقعد نمایید .

-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید.

توصیه ها

‎-در صورتی که از الکل یا فرآورده های الکلی استفاده نموده اید ، مصرف استامینوفن می تواند برای شما عوارض کبدی به همراه داشته باشد .

‎-در صورتی که تب بیمار بالا تر از ۴۰ درجه سانتی گراد باشد یا همراه با علائمی مانند اسهال ، استفراغ ، گلو درد ، سر درد شدید و ادامه دار می باشد ، مراجعه به پزشک الزامی است و تنها کاهش با داروهای ضد تب، کفایت نمی کنند . لذا از مصرف استامینوفن بیش از ۲ روز یا برای کودکان زیر ۳ سال بدون نظر پزشک خودداری نمایید.

‎-مصرف شیاف استامینوفن می تواند منجر به خطا درجواب آزمایشات بالینی شود، لذا پیش از انجام آزمایش خون، ادرار و سایر موارد ، پزشک و یا مسئول آزمایشگاه را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

‎-مصرف استامینوفن در اطفال با توجه به سن و وزن آن ها توسط پزشک محاسبه می شود. بطور کلی مصرف بیش از اندازه ی استامینوفن در کودکان و بزرگسالان منجر به عوارض کبدی می شود. به همین دلیل پیش از شروع مصرف این دارو مقدار مناسب مصرف روزانه را از پزشک خود سوال بفرمایید.

‎-در کودکان در صورت ادامه دار شدن تب بیشتر از ۳ روز یا تشدید علائم و عدم بهبودی تا ۵ روز ، بروز قرمزی یا تورم در بدن ، دارو را قطع و به پزشک مراجعه نمایید.

‎-در بزرگسالان در صورت ادامه ی علائم و عدم بهبودی بیشتر از ۱۰ روز ، یا ادامه ی تب بیشتر از ۳روز ، مصرف استامینوفن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

‎استامینوفن خوراکی

‎استامینوفن که با نام تجاری پاراستامول معروف شد ، متعلق به دسته داروهای ضد درد می باشد .

این دارو در تسکین درد های خفیف تا متوسط مانند سر درد ، درد عضلانی ، دردهای قاعدگی و دندان درد کاربرد دارد.

‎این دارو همچنین برای کاهش دمای بدن ، به عنوان داروی ضد تب در سرماخوردگی ، آنفولانزا و… در اطفال و بزرگسالان استفاده می شود.

‎این دارو علاوه بر فرم تزریقی و شیاف، انواع خوراکی مختلف مانند قرص ، قطره ، شربت و سوسپانسیون خوراکی موجود می باشد.

‎همچنین از این دارو کپسول و قرص های خوراکی متنوعی در ترکیب با داروهای دیگر ( مانند کافئین ، آنتی هیستامین و … ) نیز جهت تسکین درد و تب و رفع علائم عمومی سرماخوردگی و سایر بیماری ها تولید شده است.

‎نحوه ی مصرف استامینوفن

‎-مقدار مصرف داروی استامینوفن در اطفال با توجه به وزن ، سن و نوع بیماری توسط پزشک یا داروساز قابل محاسبه است . به همین دلیل این دارو را دقیقاً به مقداری که پزشک توصیه نموده است مصرف نمایید .

‎-مصرف استامینوفن در بزرگسالان به طور معمول ۵۰۰میلی گرم تا ۱گرم هر ۴تا ۶ ساعت می باشد . همچنین حداکثر مجاز مصرف روزانه ی استامینوفن ، ۴گرم در روز می باشد .

‎نکته: گاهی بیمار چند داروی حاوی استامینوفن را همزمان با هم مصرف می کند و متوجه مصرف بیش از حد مجاز استامینوفن نمی شود .

بطور مثال بیماری که برای درمان تب و سرماخوردگی خود هم قرص استامینوفن و هم قرص سرماخوردگی را هر ۴تا ۶ساعت مصرف می کند ، مصرف استامینوفن روزانه ی وی ممکن است بیش از حد مجاز گردد.

_این دارو با غذا تداخل ندارد می توان قبل یا بعد از غذا آن را مصرف نمایید.

‎-در صورتی که از فرم مایع استامینوفن استفاده می نمایید ، مقدار مصرف در هر نوبت را دقیقاً طبق تجویز پزشک یا داروساز با پیمانه ، سرنگ یا قطره چکان مخصوص اندازه گیری نمایید .

-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید.

توصیه ها

‎-در صورتی که از الکل یا فرآورده های الکلی استفاده نموده اید ، مصرف استامینوفن می تواند برای شما عوارض کبدی به همراه داشته باشد .

‎-در صورتی که تب بیمار بالا تر از ۴۰ درجه سانتی گراد باشد یا همراه با علائمی مانند اسهال ، استفراغ ، گلو درد ، سر درد شدید و ادامه دار می باشد ، مراجعه به پزشک الزامی است و تنها کاهش تب با داروهای ضد تب، کفایت نمی کند . لذا از مصرف استامینوفن بیش از ۲ روز یا برای کودکان زیر ۳ سال بدون نظر پزشک خودداری نمایید .

‎-مصرف استامینوفن می تواند منجر به خطا درجواب آزمایشات بالینی شود ، لذا پیش از انجام آزمایش خون ، ادرار و. سایر موارد ، پزشک و یا مسئول آزمایشگاه را از مصرف این دارو مطلع نمایید .

‎-مصرف استامینوفن در اطفال با توجه به سن و وزن آن ها توسط پزشک محاسبه می شود . بطور کلی مصرف بیش از اندازه ی استامینوفن در کودکان و بزرگسالان منجر به عوارض کبدی می شود. به همین دلیل پیش از شروع مصرف این دارو مقدار مناسب مصرف روزانه را از پزشک خود سوال بفرمایید .

‎-در کودکان در صورت ادامه دار شدن تب بیشتر از ۳ روز یا تشدید علائم و عدم بهبودی تا ۵ روز ، بروز قرمزی یا تورم در بدن ، دارو را قطع و به پزشک مراجعه نمایید .

‎-در بزرگسالان در صورت ادامه ی علائم و عدم بهبودی بیشتر از ۱۰ روز ، یا ادامه ی تب بیشتر از ۳روز ، مصرف استامینوفن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید .

‎- در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید. ‎

آمپول استامینوفن

  • ACETAMINOPHEN 150MG/ML 6.7ML VIAL
  • ACETAMINOPHEN 1G/100ML INJ
  • ACETAMINOPHEN 150MG/ML 4ML INJ
  • ACETAMINOPHEN 300MG/2ML AMP

موارد مصرف:

– برای دردهای خفیف تا متوسط با منشا مختلف مثل سردرد، دندان درد، میگرن، دردهای عصبی و …/تب در بیماری های عفونی و التهابی

هر آمپول پاراستامول قبل از تزریق حتما باید با ۱۰۰ml از محلول سدیم کلراید ۰٫۹% تزریقی مخلوط گردد و سپس به صورت وریدی انفوزیون شود.

بین هر دو تزریق نیز باید ۴ ساعت فاصله زمانی باشد.

بزرگسالان با وزن بالای ۵۰kg:

۱g پاراستامول ۴ بار در روز هر آمپول در ۱۰۰ml از محلول نرمال سالین تزریقی مخلوط گردد حداقل باید بین هر دو تزریق ۴ ساعت فاصله زمانی باشد و دوز روزانه پاراستامول نباید از ۴gتجاوز نماید.

بزرگسالان باوزن کمتر از ۵۰ و کودکان بیشتر از ۳۳kg ( حدود ۱۱ ساله):

۱۵mg پاراستامول به ازاء هر کیلو وزن بدن در هر نوبت و ۴ بار در روز . در صورت اختلاط محتویات یک آمپول در ۱۰۰cc سرم سدیم کلراید ۰٫۹% ، معادل با ۱٫۵ml از محلول حاصله به ازاء هر کیلو وزن بدن. دوز روزانه نباید از kg/mg 60 ( تقریبا معادل ۳g پاراستامول) تجاوز نماید.

کودکان با وزن ۱۰ تا ۳۳kg (1 تا ۱۱ ساله):

۱۵mg/kg وزن بدن ۴ بار در روز . در صورت اختلاط محتویات یک آمپول در ۱۰۰ سی سی سرم سدیم کلراید ۰٫۹% ، معادل با ۱٫۵ml از محلول حاصله به ازاء هر کیلو وزن بدن. ماکزیمم میزان مصرفی در طول یک روز نباید از ۶۰mg/kg ( تقریبا معادل ۲g پاراستامول) تجاوز نماید.

نوزادان با وزن کمتر از ۱۰kg ( زیر یک سال):

۷٫۵mg پاراستامول به ازاء هر کیلو وزن بدن در هر نوبت و ۴ بار در روز . در صورت اختلاط محتویات یک آمپول در ۱۰۰cc سرم سدیم کلراید ۰٫۹% ، معادل با ۰٫۷۵میلی لیتر از محلول حاصله به ازاء هر کیلو وزن بدن. دوز روزانه نباید از ۳۰mg/kg تجاوز نماید.

در افراد با نارسائی کلیوی حاد:

در این بیماران با کلیرانس کراتین کمتر از۳۰ml/min باید فاصله بین دو تزریق تا ۶ ساعت افزایش یابد.

محلول تزریقی باید در زمان بیشتر از ۱۵ دقیقه انفوزیون گردد.


مضرات استامینوفن

‎عوارض شایع شیاف استامینوفن

‎-احتمال حساسیت به استامینوفن در برخی افراد و بروز علائمی مانند مشکلات تنفسی ، ورم صورت یا لب ها، وجود دارد .

‎-در صورت مصرف طولانی مدت استامینوفن اگر شاهد تیرگی یا کاهش حجم ادرار ، شکم درد شدید ، خستگی زیاد یا زردی صورتی و چشم ها شدید ، به پزشک خود مراجعه نمایید .

‎-در صورت مصرف ناخواسته یا بیش از حد استامینوفن حتما با مرکز کنترل مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید. ادرار تیره، تعرق زیاد ، خستگی تهوع و استفراغ یا اسهال همراه با شکم درد می تواند از علائم مسمومیت با استامینوفن باشد .

عوارض شایع استامینوفن

‎- احتمال حساسیت به استامینوفن در برخی افراد و بروز علائمی مانند مشکلات تنفسی ، ورم صورت یا لب ها، وجود دارد .

‎- در صورت مصرف طولانی مدت استامینوفن اگر شاهد تیرگی یا کاهش حجم ادرار ، شکم درد شدید ، خستگی زیاد یا زردی صورتی و چشم ها شدید ، به پزشک خود مراجعه نمایید .

‎- در صورت مصرف ناخواسته یا بیش از حد استامینوفن حتما با مرکز کنترل مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید.ادرار تیره، تعرق زیاد ، خستگی تهوع و استفراغ یا اسهال همراه با شکم درد می تواند از علائم مسمومیت با استامینوفن باشد .

-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم وبروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

استامینوفن, اطلاعات دارویی استامینوفن, مضرات استامینوفن, استامینوفن کدئین, استامینوفن ۳۲۵, استامینوفن کدئین ۵۰۰, قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن خواب اور است, قرص استامینوفن ۵۰۰ برای کودکان, استفاده قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن کودکان, استامینوفن ۳۲۵ جالینوس

مضرات استامینوفن

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر ،ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود.

اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

از جمله عوارض جانبی استامینوفن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • CNS: تغییرات مغزی، ضعف
  • Derm: راش، کهیر، خارش
  • EENT: زخمهای دهانی
  • GI: تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکمی
  • GU: ادرار خونی یا کدر، ادرار دردناک، کاهش حجم ادرار
  • HEMA: آنمی
  • Hepatic: انهدام شدید کبد (در دوز های سمی)
  • Other: یرقان

استامینوفن کدئین

استامینوفن کدئین شامل دو ماده ضد درد پاراستامول و کدئین است.

این دارو برای از بین بردن شرایط دردناکی که در آن پاراستامول به تنهایی موثر نیست ، تجویز می‌شود.

استامینوفن کدئین سه نوع مختلف دارد که می‌توانید بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید.

مقدار پاراستامول در هر سه دوز مختلف،یکسان(۵۰۰ میلی‌گرم) است، اما مقدار کدئین، متفاوت است و این تعیین‌کننده قدرت و دوز قرص می‌باشد.

استامینوفن کدئین یکی از مسکن های مخدر است که برای بهبود درد مفید است و برای کاهش و از بین بردن تب تجویز می شود.

کدئین یا متیل مرفین یک داوری مخدر ضد درد، ضد سرفه و ضد اسهال است و در آن مقدار کمی تریاک و حدود ۰/۱۲ مرفین وجود دارد.

استامینوفن, اطلاعات دارویی استامینوفن, مضرات استامینوفن, استامینوفن کدئین, استامینوفن ۳۲۵, استامینوفن کدئین ۵۰۰, قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن خواب اور است, قرص استامینوفن ۵۰۰ برای کودکان, استفاده قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن کودکان, استامینوفن ۳۲۵ جالینوس

استامینوفن کدئین

مصرف طولانی مدت کدئین مانند سایر مخدرها موجب وابستگی فرد نسبت به آن می شود و به علت ترکیبات موجود در آن موجب اعتیاد فرد می شود و همچنین مصرف بیش از ۸۰۰ میلی گرم آن برای یک فرد بالغ می تواند مرگ آور باشد.

کدئین به صورت خوراکی(قرص،‌کپسول، شربت) ، مقعدی(شیاف) و تزریقی(زیر جلدی و عضلانی) است، قرص های کدئین بیشتر در ترکیب داروهای ضد درد غیره مخدر مانند آسپرین ، بروفن و استامینوفن استفاده می شود که تاثیر ضد درد مطلوبی برای هر دو (استامیفون و کدئین) دارو را به همراه دارد و همچنین کدئین در شربت های ضد سرفه نیز موجود است.

اثرات جانبی

اثرات ناشی از مصرف استامینوفن کدئین شامل یبوست، سرگیجه، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، برافروختگی، سبکی سر، کاهش اشتها، تهوع، مشکل یا درد به هنگام ادرار و تعرق است.

این اثرات جانبی پس از سازگاری بدن با دارو از بین می‌روند.

در صورت یبوست باید مواد فیبری بیشتری (میوه تازه و سبزیجات، سالاد، نان سبوس‌دار) مصرف کرد.

ورزش و نوشیدن آب بیشتر هم به رفع این مشکل کمک می‌کند.

برای رفع خشکی دهان، آدامس بدون قند بجوید.

در صورت خواب آلودگی یا سبک‌سری، مدتی نشسته یا دراز بکشید.

به هنگام بلند شدن آرام برخیزید و مراقب پله‌ها نیز باشید.

عوارض اصلی

در صورتی که اثرات جانبی از بین نرفت یا آزاردهنده شد حتما با پزشک مشورت کنید.

بخصوص اگر دچار اضطراب، دشواری در تنفس، برانگیختگی، خستگی، تپش قلب، راش یا بثورات جلدی، گلودرد و تب، لرز، خونریزی‌های غیرطبیعی، کبودی پوست، ضعف یا زرد شدن چشم و سفید شدن چشم‌ها، حتما پزشک معالج خود را آگاه کنید.

استامینوفن و کدئین با انواع داروها تداخل می‌کنند:

مصرف همزمان استامینوفن کدئین دار با دیگر داروهای دپرسان سیستم عصبی مرکزی (مانند آنتی هیستامین‌ها، باربیتورات‌ها، آرامبخش‌های عضلانی و…) یا با داروهای آنتی دپرسان سه حلقه‌ای می‌تواند باعث خواب آلودگی شدید شود.

یک بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAO) در مدت ۱۴ روز مصرف این دارو می‌تواند منجر به عوارض جانبی شدید و غیرقابل پیش‌بینی شود.

مصرف طولانی مدت و دزهای بالای استامینوفن می‌تواند اثرات داروهای ضدانعقاد مانند وارفارین و هپارین را افزایش دهد، ترکیب این داروها به این طریق، ممکن است منجر به خونریزی شود.

داروهای ضد غش و باربیتورات‌ها ممکن است باعث افزایش اثرات سمی استامینوفن بر کبد شوند.

در صورتی که داروهای دیگری مصرف می‌کنید و بویژه اگر با موارد زیر مواجه شدید حتما پزشک خود را مطلع سازید:

در صورت مشاهده هرگونه واکنش آلرژیک یا غیرعادی پس از مصرف هر دارو به ویژه استامینوفن ساده یا کدئین و یا سایر مخدرها مانند هیدروکدون، هیدرومورفون، مپریدین، متادون، مورفین، اکسی کدون و پروپوکسی فن.

سابقه ابتلا به ناراحتی‌های حاد گوارشی، آسم، اختلال خونی، بیماری مغزی، کولیت، صرع، سنگ مثانه یا سنگ صفرا، آسیب سر، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، کبدی، ریوی، روانی، پروستات، تیروئید یا ادراری.

دچار شدن به سرگیجه یا خواب آلودگی در اثر مصرف دارو. در ضمن عدم شرکت در هر فعالیتی که نیازمند هشیاری است مانند رانندگی یا کار با تجهیزات خطرناک توصیه می‌شود.

پیش از جراحی یا هر روش درمانی پزشکی یا دندانپزشکی، پزشک را از مصرف استامینوفن کدئین آگاه کنید.

به دلیل آنکه استامینوفن کدئین حاوی کدئین است امکان استفاده از آن به عنوان داروی مخدر وجود دارد.

معمولا این دارو به مدت طولانی مصرف نمی‌شود، چرا که تحمل نسبت به آن به سرعت ایجاد می‌شود بنابراین در مصرف را بالا نبرید یا به طور ناگهانی آن را قطع نکنید.

در هر مورد با مشورت پزشک اقدام نمایید.

اگر به مدت طولانی آن را مصرف کرده‌اید ممکن است با واکنش‌هایی مانند تهوع، آبریزش بینی، اختلالات خواب، انقباضات معدی، تعرق یا ضعف مواجه شوید.

در این موارد زیرنظر پزشک دز دریافتی را کم کنید.

افزایش دز استامینوفن به تنهایی هم نباید اولین بار سر خود و بدون مشورت با پزشک صورت گیرد.

پیش از مصرف داروهای بدون نسخه برای سینوزیت،

مسکن‌ها، ضد آلرژی و آسم قرص‌های رژیمی و غیره از محتوای استامینوفن آن آگاه شوید.

در صورت بارداری حتما پزشک را مطلع سازید. اثر این دارو در این دوران کاملا در انسان مطالعه نشده است.

اگر طی بارداری کدئین به طور مرتب مصرف شود می‌تواند منجر به اعتیاد جنین به دارو و بروز نشانه‌هایی به هنگام تولد نوزاد شود.

در صورتی که کودک با شیر مادر تغذیه می‌شود و مادر استامینوفن کدئین مصرف می‌کند لازم است پزشک را در جریان گذارد.

مقادیر کم این دارو ممکن است از طریق شیر وارد بدن کودک شده و باعث خواب آلودگی او شود.


استامینوفن کدئین ۳۲۵

در علم داروسازی، اصطلاحی داریم به نام سینرژیسم یا هم‌افزایی.

به این معنا که برخی داروها تاثیر خودشان دارند، اما در کنار داروی دیگر اثرشان بیشتر می‌شود.

مثلا استامینوفن ساده ۳۲۵ میلی‌گرم یک اثر درمانی دارد وقتی به آن ده میلی‌گرم کدئین اضافه شود اثر آن ۳۲۵ میلی‌گرم بسیار زیاد می‌شود.

استامینوفن, اطلاعات دارویی استامینوفن, مضرات استامینوفن, استامینوفن کدئین, استامینوفن ۳۲۵, استامینوفن کدئین ۵۰۰, قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن خواب اور است, قرص استامینوفن ۵۰۰ برای کودکان, استفاده قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن کودکان, استامینوفن ۳۲۵ جالینوس

استامینوفن ۳۲۵


استامینوفن کدئین ۵۰۰

بزرگسالان میتوانند بین ۳۲۵ تا ۵۰۰ میلیگرم از دارو را هر ۴ یا ۶ ساعت یک بار مصرف کنند و میزان مصرف در کودکان، ۱۰ تا ۱۵ میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر ۴ یا ۶ ساعت یک بار است.

استامینوفن, اطلاعات دارویی استامینوفن, مضرات استامینوفن, استامینوفن کدئین, استامینوفن ۳۲۵, استامینوفن کدئین ۵۰۰, قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن خواب اور است, قرص استامینوفن ۵۰۰ برای کودکان, استفاده قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن کودکان, استامینوفن ۳۲۵ جالینوس

استامینوفن کدئین ۵۰۰

دوز هر بار مصرف استامینوفن با در نظر گرفتن وزن افراد بزرگسال از ۳۲۵ تا ۱۰۰۰ میلیگرم متفاوت است، اما مقدار مصرف روزانه استامینوفن در بزرگسالان نباید از ۴۰۰۰ میلیگرم تجاوز کند.


قرص استامینوفن برای کودکان

نحوه و مقدار مصرف استامینوفن در بالغین، کودکان و نوزادان به شرح زیر می باشد:

بالغین و کودکان بالای ۱۲ سال:

۳۲۵ میلی گرم تا ۶۵۰ میلی گرم از دارو با توجه به شدت درد، از راه خوراکی (قرص استامینوفن ۳۲۵ یا ۵۰۰) یا رکتال (شیاف استامینوفن ۳۲۵ برای بزرگسالان) هر ۴ ساعت در صورت نیاز مصرف می شود.

کودکان ۱۱ تا ۱۲ سال:

۴۸۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت از راه خوراکی (قرص استامینوفن ۳۲۵، قرص جویدنی استامینوفن) یا رکتال (شیاف استامینوفن برای کودکان) مصرف می شود.

کودکان ۹ تا ۱۱ سال:

۴۰۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت از راه خوراکی (قرص یا شربت استامینوفن) یا رکتال (شیاف استامینوفن برای کودکان) مصرف می شود.

کودکان ۶ تا ۹ سال:

۳۲۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت از راه خوراکی (شربت استامینوفن یا سوسپانسیون خوراکی) یا رکتال (شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودکان) مصرف می شود.

کودکان ۴ تا ۶ سال:

۲۴۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت از راه خوراکی (شربت استامینوفن یا سوسپانسیون خوراکی) یا رکتال (شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودکان) مصرف می شود.

کودکان ۲ تا ۴ سال:

۱۶۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت از راه خوراکی (شربت استامینوفن یا سوسپانسیون خوراکی) یا رکتال (شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودکان) مصرف می شود.

نوزادان ۱۲ تا ۲۴ ماه:

۱۲۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت از راه خوراکی (شربت یا قطره خوراکی استامینوفن برای نوزادان) یا رکتال مصرف می شود.

نوزادان ۴ تا ۱۱ ماه:

۸۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت از راه خوراکی (قطره خوراکی استامینوفن برای نوزادان) یا رکتال مصرف می شود.

نوزادان زیر ۳ ماه:

۴۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت از راه خوراکی (قطره خوراکی استامینوفن برای نوزادان) یا رکتال مصرف می شود.

استامینوفن, اطلاعات دارویی استامینوفن, مضرات استامینوفن, استامینوفن کدئین, استامینوفن ۳۲۵, استامینوفن کدئین ۵۰۰, قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن خواب اور است, قرص استامینوفن ۵۰۰ برای کودکان, استفاده قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن کودکان, استامینوفن ۳۲۵ جالینوس

قرص استامینوفن برای کودکان

اگر قرار است براى درمان تب کودک، از قطره استامینوفن استفاده کنید، باید هر ۶ ساعت ، دو برابر وزن کودک، بهش قطره بدید..

براى مثال اگه کودکى ١۵ کیلو وزن داره، باید هر ۶ ساعت، ٣٠ قطره استامینوفن در دهانش بچکانید!

اگه کودک سن بالاترى داره و دیگه قطره کفافِ درمانِ تب رو نمیده، بهتره از شربت استامینوفن استفاده کنید!

اگه قرار به کودک شربت استامینوفن بدید، باید هر ۶ ساعت ، نصف وزن کودک بهش شربت بدید(بر حسب سى سى)..

یعنى به یک کودک ١۵ کیلویى ، باید هر ۶ ساعت ، ٧/۵ سی سی شربت استامینوفن بدید (میدونید که هر قاشق غذاخورى حدودا ۵ سی سی حجمشه)

اگه کودک استفراغ داره و نمیتونید از راه خوراکى بهش استامینوفن بدید، بهتره از شیاف استامینوفن استفاده کنید!

نحوه محاسبه شیاف استامینوفن در کودکان، به این صورته :هر ۶ ساعت، به ازاىِ هر ده کیلو از وزن کودک، یک شیاف کامل بهش بدید!

مثلا براى کودک ١۵ کیلویى باید ١/۵ شیاف و براى کودک ٢٠ کیلویى باید ٢ شیاف هر ۶ ساعت استفاده بشه! (منظور شیاف ١٢۵ میلى گرمیه)

– یادتون باشه که فواصل دادنِ استامینوفن ( چه قطره،چه شربت،چه شیاف) معمولا هر ۶ ساعته!

و فقط در مواردى که تبِ کودک خیلى شدیده، میشه هر ۴ ساعت هم بهش استامینوفن داد!

اما هرگز در کمتر از ۴ ساعت، داروى استامینوفن رو تکرار نکنید! چون باعث مسمومیت میشه!

اگه کودک زیر ۴ ساعت مجدد تب کرد، از پاشویه استفاده کنید تا سر ۴ ساعت که بتونید استامینوفن رو تکرار کنید!

قطره استامینوفن در هر سی سی واحد ۱۰۰ میلی گرم دارو است.

تقریبا در هر قطره ۶٫۵ میلی گرم داروی موثر وجود دارد.

بر این اساس میزان و نحوه مصرف قطره استامینوفن در نوزادان ۶ قطره هر ۴ تا ۶ ساعت، در شیرخواران حدود ۱۵ قطره هر ۴ تا ۶ ساعت است.

به طور متوسط دوز اطفال برای قطره خوراکی استامینوفن، ۲ قطره به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.


استامینوفن خواب اور است

قرص استامینوفن با نام تجازی “پاراستامول” نیز عرضه می شود.

نوع کدئین دار استامینوفن ممکن است به علت داشتن کدئین سبب اعتیاد شود و تکرار مصرف آن سبب وابستگی جسمی و روانی به دارو شود.

از آن جایی که این دارو سبب خواب آلودگی می شود، در هنگام مصرف آن از انجام فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری کنید و به بیماران سالخورده و ناتوان آن را تجویز نکنید.

استامینوفن, اطلاعات دارویی استامینوفن, مضرات استامینوفن, استامینوفن کدئین, استامینوفن ۳۲۵, استامینوفن کدئین ۵۰۰, قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن خواب اور است, قرص استامینوفن ۵۰۰ برای کودکان, استفاده قرص استامینوفن برای کودکان, استامینوفن کودکان, استامینوفن ۳۲۵ جالینوس

استامینوفن خواب اور است

استامینوفن جزء داروهای خواب آور محسوب می شوند.

در صورت مصرف طولانی مدت و خودسرانه موجب اعتیاد به دارو می شود.

همچنین موجب تغییرات رفتاری و روانی مثل پرخاشگری، سرگیجه، اختلالات عاطفی و درکی، اختلالات جنسی، برهم خوردن تعادل، افسردگی، ناراحتی های گوارشی، ایجاد اختلال در حافظه، یبوست، خواب آلودگی، خشک شدن دهان، کاهش اشتها، حالت تهوع و خواب آلودگی می شود.

البته اغلب این عوارض با سازگار شدن بدن با این دارو از بین خواهند رفت.

توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت نایریکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments