دیه ۹۹: جدول / دیه زن سال ۹۹ / دیه در ماههای حرام و غیر حرام / یک درصد دیه کامل

اجتماعی 🔥 ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ بدون دیدگاه

دیه: دیه سال ۹۹ / جدول دیه سال ۹۹ / دیه زن سال ۹۹ / یک درصد دیه کامل / دیه تصادف / دیه مقدر و غیر مقدر / ماههای حرام / دیه زن و مرد / تعدد دیه

دیه ۹۹: در این مطلب از بخش اخبار اجتماعی وب سایت نایریکا به دیه, دیه سال ۹۹, جدول دیه سال ۹۹, دیه زن سال ۹۹, یک درصد دیه کامل سال ۹۹, دیه تصادف, یک درصد دیه کامل سال ۹۹, دیه سال ۹۹, دیه چیست, دیه مقدر چیست, دیه غیر مقدر چیست, ماههای حرام کدامند, دیه زن و مرد, تعدد دیه, یک درصد دیه سال, دیه سال ۱۴۰۰ می پردازیم.

جزئیات مربوط به دیه ۹۹ هنوز اعلام نشده.

این مطلب با جدیدترین اخبار مربوط به دیه ۹۹ به روز می شود.

با ما همراه باشید.

دیه, دیه سال 99, جدول دیه سال 99, دیه زن سال 99, یک درصد دیه کامل سال 99, دیه تصادف, یک درصد دیه کامل سال ۹۹, دیه سال ۹۹, دیه چیست, دیه مقدر چیست, دیه غیر مقدر چیست, ماههای حرام کدامند, دیه زن و مرد, تعدد دیه, یک درصد دیه سال 99, دو درصد دیه سال, سه درصد دیه سال, چهار درصد دیه سال, پنج درصد دیه سال, ده درصد دیه سال, بیست درصد دیه سال, پنجاه درصد دیه سال,

دیه, دیه سال ۹۹, جدول دیه سال ۹۹, دیه زن سال ۹۹, یک درصد دیه کامل سال ۹۹, دیه تصادف, دیه سال ۹۹, دیه چیست, دیه مقدر چیست, دیه غیر مقدر چیست, ماههای حرام کدامند, دیه زن و مرد, تعدد دیه, یک درصد دیه سال, دیه سال ۱۴۰۰

نرخ دیه سال ۹۹ اعلام شد

۱۳۹۸/۱۲/۲۷

سخنگوی قوه قضائیه از تعیین میزان دیه سال ۹۹ خبر داد.

غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری خود که از شبکه اینترنتی سیمای عدالت پخش شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مبلغ دیه در سال ۹۹ اظهار کرد:به موجب قانون در پایان هر سال برای سال جدید قوه قضائیه باید نرخ دیه را اعلام کند.

وی گفت: این موضوع در جلسه شورای عالی قضایی مطرح و نرخ دیه در ماه‌های غیرحرام با رشد ۲۰ درصدی نسبت به امسال، ۳۳۰ میلیون‌ تومان تعیین شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: دیه سال ۹۸ در ماه‌های غیر حرام ۲۷۰ میلیون تومان بود که به ۳۳۰ میلیون تومان رسید و از اول فروروین ۹۹ لازم‌الاجراست.


دیه سال ۹۸ اعلام شد

۱۳۹۷/۱۲/۱۵

دیه سال ۱۳۹۸ در ماههای عادی ۲۷۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان و در ماههای حرام ۳۶۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان توسط قوه قضاییه تعیین شد .

طبق قانون قوه قضائیه مکلف است تا پایان پانزدهم اسفند هر سال میزان ریالی دیه موضوع ماده (۵۴۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ را تعیین و برای اجرا از ابتدای سال بعد اعلام کند.( ماده ۵۲ قانون بیمه شخص ثالث )

دیه چیست ؟

دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، به موجب قانون مقرر میشود.(ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی)

دیه مقدر چیست ؟

دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است. (ماده ۴۴۸قانون مجازات اسلامی )

ارش یا دیه غیر مقدر چیست ؟

ارش، دیه غیرمقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین میکند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد، مگر این‌که در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود.( ماده ۴۴۹قانون مجازات اسلامی )

ماههای حرام کدامند ؟

اعراب در دوران جاهلیت و پیش از اسلام با هدف برقراری امنیت نسبی در چهار ماه از سال دست از جنگ و خونریزی میکشیدند تا فرصتی برای تجارت ، پرستش بت ها و سایر امور زندگی فراهم گردد. پس از ظهور اسلام این سنت حفظ و مورد تایید قرار گرفت .ماههای حرام عبارتند از محرم، رجب، ذیالقعده، ذیالحجه . هرگاه رفتار مرتکب و فوت مجنی علیه هر دو در ماههای حرام «محرم، رجب، ذیالقعده، ذیالحجه» یا در محدوده حرم مکه، واقع شود خواه جنایت عمدی خواه غیرعمدی باشد، علاوه بر دیه نفس، یک‌سوم دیه نیز افزوده می گردد، سایر مکانها و زمانهای مقدس و متبرک مشمول حکم تغلیظ دیه نیست.(ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی )
دیه ماههای حرام یا تغلیظ دیه مخصوص قتل نفس است و در جنایت بر اعضاء و منافع جاری نیست.(ماده ۵۵۷ قانون مجازات اسلامی )

همه چیز گران شد به جز جان انسان ها !

مقدار دیه در اسلام یکصد راس شتر یا دویست راس گاو یا هزار راس گوسفند تعیین شده است اما از آنجاییکه نوع دیه را مقصر انتخاب میکند بنابراین شتر به عنوان ارزانترین نوع دیه مبنای محاسبه دیه قرار میگیرد.با افزایش افسار گسیخته قیمت ها در سال ۹۷ و بالا رفتن قیمت شتر انتظار میرفت مبلغ دیه در سال ۹۸ حداقل در ماههای عادی ۵۰۰ میلیون و در ماههای حرام ۶۶۶ میلیون تومان اعلام گردد لیکن قوه قضاییه شاید با مصلحت اندیشی همه کارشناسان را شگفت زده کرد . دیه ۳۶۰ میلیونی در سال ۹۸ همانقدر کا باعث خوشحالی سهامداران شرکت های بیمه شد موجب ناراحتی و تضییع حقوق خانواده هایی شد که یا عزیزی را از دست داده اند و یا دچار صدمات جسمانی شده اند .

نیازی به دریافت الحاقی نیست

با افزایش مبلغ دیه به طور خودکار تعهدات بیمه نامه های صادره شخص ثالث تا سقف مبلغ دیه جدید افزایش میابد و نیازی به دریافت الحاقی نیست .
بیمه گر یا صندوق حسب مورد مکلفند خسارت بدنی تعلق گرفته به شخص ثالث را به قیمت یوم الاداء و با رعایت این قانون و سایر قوانین و مقررات مربوط پرداخت کنند. بیمه گر، در صورتی که خسارت بدنی که به زیان دیده پرداخت نموده بیشتر از تعهد وی مندرج در ماده (۸) این قانون باشد، می تواند نسبت به مازاد پرداختی، به صندوق رجوع یا در صورت موافقت صندوق در حسابهای فی مابین منظور کند مشروط بر اینکه افزایش مبلغ قابل پرداخت بابت دیه منتسب به تأخیر بیمه گر نباشد.( ماده ۱۳ قانون بیمه شخص ثالث )

نکته مهم : فقط بیمه گذاران بیمه های شخص ثالث از خرید الحاقی بی نیاز هستند و بیمه گذاران بیمه های مسئولیت میبایست نسبت به افزایش تعهد بیمه نامه های خود اقدام کنند .

افزایش سقف خسارت مالی بیمه نامه ها

حداقل تعهد مالی بیمه نامه های شخص ثالث طبق قانون معادل ۲٫۵% دیه ماههای حرام است لذا با افزایش مبلغ دیه در سال جدید این رقم معادل ۹ میلیون تومان خواهد بود. ضمن اینکه شرکت های بیمه خسارت های تا سقف ۹ میلیون تومان را در سال ۹۸ بدون کروکی میبایست پرداخت کنند .
حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون در بخش خسارت بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماههای حرام با رعایت تبصره ماده (۸) این قانون است و در هر حال بیمه گذار موظف به اخذ الحاقیه نمی باشد. همچنین حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون در بخش خسارت مالی معادل دو و نیم درصد (۲/۵%) تعهدات بدنی است. بیمه گذار می تواند برای جبران خسارت های مالی بیش از حداقل مزبور، در زمان صدور بیمه نامه یا پس از آن، بیمه تکمیلی تحصیل کند.(ماده ۱۳ قانون بیمه شخص ثالث )

برابری دیه زن و مرد

دیه قتل زن، نصف دیه مرد است.(ماده ۵۵۰ قانون مجازات اسلامی)

هر چند طبق قانون مجازات اسلامی دیه زن نصف دیه مرد است لیکن در قانون بیمه شخص ثالث شرکت های بیمه و صندوق تامین خسارت های بدنی مکلف شده اند که دیه زن و مرد را یکسان پرداخت کنند .

لازم به ذکر است دامنه پوشش این قانون صرفا محدود به حوادث رانندگی و شرکت های بیمه است و در سایر موارد قانون مجازات اسلامی حاکم خواهد بود

بیمه گر مکلف است در ایفاء تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضائی موظفند در انشای حکم پرداخت دیه، مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث درج کنند.(ماده ۱۰ قانون بیمه شخص ثالث )

در سال ۹۸ خودرو با ارزش بیش از ۱۸۰ میلیون تومان غیر متعارف محسوب خواهد شد

طبق قانون بیمه شخص ثالث خودروهای موجود در جامعه به دو گروه خودروهای متعارف و خودروهای غیر متعارف تقسیم بندی شده اند ، بر اساس این تقسیم بندی خودروهایی که ارزش آنها بیشتر از نصف دیه یک مرد مسلمان در ماههای حرام باشد خودرو غیر متعارف شناخته خواهند شد و خودروهایی که ارزش آنها کمتر از این مبلغ باشد خودرو متعارف محسوب میشوند .
خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.(تبصره۴ ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث )

دیه اقلیت های دینی

ماده ۵۵۴ قانون مجازات اسلامی: براساس نظر حکومتی مقام رهبری، دیه اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اندازه دیه مسلمان تعیین میگردد.

تعدد دیه

گاهی در بعضی از حوادث مقدار جراحت های وارده به مصدوم زیاد است به طوری که پس از محاسبه دیه تک تک اعضای آسیب دیده جمع کل دیه بیش از مبلغ یک دیه کامل میشود در چنین مواقعی شرکت های بیمه مکلف به پرداخت کامل دیه هستند .

در صورتی که در یک حادثه، مسؤول آن به پرداخت بیش از یک دیه به هر یک از زیان دیدگان محکوم شود، بیمه گر مکلف به پرداخت کل خسارات بدنی است، اعم از اینکه مبلغ مازاد بر دیه، کمتر از یک دیه کامل یا بیشتر از آن باشد. (تبصره ماده ۹ قانون بیمه شخص ثالث )

درصدهای دیه سال ۹۸ :

مبنای محاسبه برای تعیین دیه نقص عضو ، دیه ماه های عادی است و درصدی از مبلغ ۲۷۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان به شرح زیر خواهد بود .

یک درصد دیه سال ۹۸ : ۲/۷۰۰/۰۰۰ تومان

دو درصد دیه سال ۹۸ : ۵/۴۰۰/۰۰۰ تومان

سه درصد دیه سال ۹۸ : ۸/۱۰۰/۰۰۰ تومان

چهار درصد دیه سال ۹۸ : ۱۰/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پنج درصد دیه سال ۹۸ : ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان

ده درصد دیه سال ۹۸ : ۲۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان

بیست درصد دیه سال ۹۸ : ۵۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان

پنجاه درصد دیه سال ۹۸ : ۱۳۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان

توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت نایریکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments