گذرنامه و عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ / آخرین اخبار تمدید گذرنامه

اقتصادی 🔥 , گردشگری ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ بدون دیدگاه

گذرنامه و عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ / آخرین اخبار تمدید  و اعتبار گذرنامه

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ : در این مطلب از بخش اخبار اقتصادی وب سایت نایریکا به عوارض خروج از کشور چیست, عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴, عوارض خروج از کشور برای کودکان, عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج, نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور, پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ می پردازیم.

این مطلب با جدیدترین اخبار مربوط به عوارض خروج از کشور به روز می شود.

با ما همراه باشید.

عوارض خروج از کشور, عوارض خروج از کشور چیست, عوارض خروج از کشور سال ۹۸, عوارض خروج از کشور سال ۹۹, عوارض خروج از کشور برای کودکان, عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج, نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور, پرداخت عوارض خروج از کشور 98, پرداخت عوارض خروج از کشور 99, عوارض خروج از کشور ۹۸, عوارض خروج از کشور ۹۹, عوارض خروج از کشور 98, عوارض خروج از کشور 99

عوارض خروج از کشور, عوارض خروج از کشور چیست, عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۳, عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۴, عوارض خروج از کشور برای کودکان, عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج, نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور, پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳, پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳, عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳, عوارض خروج از کشور ۱۴۰۴, عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳


افزایش ۳۰ درصدی عوارض خروج از کشور

۱۴۰۳/۱/۲۵

طبق جدول تعرفه‌های درآمدهای دولت، عوارض خروج از کشور برای هر نفر در سال جاری در سفر اول ۵۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

البته عوارض خروج از کشور برای سفر دوم به میزان ۵۰ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

گفتنی است عوارض خروج از کشور برای هر نفر در سال گذشته در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. بر این اساس عوارض خروج از کشور برای هر نفر نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است.


مدت اعتبار گذرنامه‌های افراد بالای ۱۵ سال ده ساله شد

۱۴۰۲/۴/۲۲

سخنگوی دولت: هیئت دولت مصوب کرد مدت اعتبار گذرنامه افراد بالای ۱۵ سال از ۵ سال به ۱۰ سال افزایش پیدا کند.


ابلاغ عوارض خروج از کشور در سال ۹۹

۱۳۹۹/۳/۲

عوارض خروج از کشور برای سفر اول هر مسافر ایرانی به خارج از کشور به غیر از سفرهای زیارتی، ۲۶۴ هزار تومان در نظر گرفته‌ شده است.

برای سفر دوم این هزینه ۵۰ درصد درصد اضافه می‌شود و در واقع به مبلغ ۳۹۶ هزارتومان می‌رسد.

هزینه عوارض خروج از کشور برای سفرهای سوم و بیشتر از آن نسبت به سفر اول ۱۰۰ درصد درصد افزایش می‌یابد و به مبلغ ۵۲۸ هزارتومان می‌رسد./تسنیم

چه گروه‌هایی از پرداخت عوارض خروج از کشور مستثنی شدند؟

۱۳۹۸/۱۰/۲۹

دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌گردند، دارندگان پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی (ع) به مقصد عراق از کشور خارج می شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند از پرداخت مالیات موضوع این ماده، مستثنی هستند/خبرآنلاین


عوارض خروج از کشور چیست

در کشور ایران و برخی از کشورهای دیگر برای خروج افراد از کشور هزینه ای تحت عنوان “عوارض خروج از کشور” دریافت می شود.در برخی از کشورهای دیگر نیز این مبلغ در قیمت بلیط هواپیما گنجانده شده است.

این عوارض همانند مسافرت های بین شهری است که از هر شهر به شهر دیگر باید مبلغی پرداخت کنید. هزینه ی عوارض خروج از کشور در سفر اول ۲۲۰ هزار تومان است که در سفر دوم ۵۰ درصد به آن افزوده می شود و شامل ۳۳۰ هزار تومان می گردد و اما سفر سوم به بعد ۱۰۰ درصد افزایش می یابد. اما این هزینه برای زائران حج تمتع و عتبات عالیات متفاوت است و مبلغ آن ۱۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

تا چند سال پیش زمانی که به فرودگاه می رفتید شاهد صف های طولانی بودید اما امروزه پرداخت به صورت آنلاین انجام می گیرد و تعداد افرادی که به صورت حضوری عوارض خروج از کشور پرداخت می کنند کاهش یافته اند.

برای پرداخت عوارض خروج از کشور می توانید به لینک زیر مراجعه نمائید اما توصیه می گردد حتما پرینت آن را با خود به همراه داشته باشید. کافی است با پر کردن نام و نام خانوادگی، کدملی، شماره تماس و یک ایمیل فعال درخواست خود را ثبت نمایید تا پس از پرداخت کد تراکنش به موبایل شما ارسال شود. همچنین رسید پرداخت به ایمیل شما ارسال می شود.

پرداخت عوارض خروج از کشور از چه زمانی شروع شد؟

شاید دوست داشته باشید فلسفه و تاریخچه آن را بدانید. باید بگویم در سال های قدیم زمانی که جمهوری اسلامی ایران در جنگ با کمبود منابع و امکانات رو به رو بود تصمیم بر این گرفته شد تا مدتی که اوضاع سر و سامان بیابد عوارض خروج از کشور دریافت گردد اما چرا هنوز این موضوع ادامه دارد مشخص نیست.

آیا عوارض خروج از کشور فقط شامل پروازهای هوایی می شود؟

خیر این عوارض شامل مسافرت های زمینی و دریایی نیز می گردد اما میزان هزینه در مسافرت های زمینی و دریایی کمتر است در اینجا نیز، مسافرت های زیارتی زمینی مبلغ کمتری نسبت به، تفریحی و سیاحتی می پردازند.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج معاف هستند؟

تمامی افرادی که گذرنامه ی سیاسی و خدمت را دارند، خدمه وسایل نقلیه عمومی پروازی، زمینی و دریایی، دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند البته با داشتن مجوز خروج دانشجویی، بیمارانی که با مجوز جهت درمان به خارج از کشور منتقل شده اند، معالجه جانبازان انقلاب اسلامی که به خارج از کشور اعزام می شوند، ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی هستند از پرداخت عوارض خروج ازر کشور معاف هستند.

نکته : سن مسافرین تاثیری روی مبلغ عوارض خروج از کشور ندارد.

آیا عوارض خروج از کشور برای کودکان هم باید پراخت شود؟

این نکته را در نظر داشته باشید که تعدد مسافرت و سن تاثیری در پرداخت مبلغ عوارض نخواهد داشت. تمام افراد حتی کودکان زیر دو سال نیز مشمول پرداخت عوارض در هنگام خروج از کشور می‌شوند.


عوارض خروج از کشور سال ۹۸ – نحوه پرداخت و مدارک مورد نیاز

عوارض خروج از کشور, عوارض خروج از کشور چیست, عوارض خروج از کشور سال ۹۸, عوارض خروج از کشور سال ۹۹, عوارض خروج از کشور برای کودکان, عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج, نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور, پرداخت عوارض خروج از کشور 98, پرداخت عوارض خروج از کشور 99, عوارض خروج از کشور ۹۸, عوارض خروج از کشور ۹۹, عوارض خروج از کشور 98, عوارض خروج از کشور 99

عوارض خروج از کشور سال ۹۸ / عوارض خروج از کشور سال ۹۹

تنها چند سال پس از شروع جنگ تحمیلی بود که برای اولین بار صحبت هایی در مورد پرداخت عوارض خروج از کشور برای سفرهای خارجی مطرح شد. این قانون در سال ۱۳۶۵ تصویب شد و در آن زمان به دلیل کمبود درآمد و منابع تصمیم گرفته شد که مبلغ ۵ هزارتومان به عنوان عوارض از مسافران پروازهای خارجی دریافت شود.

سوالات و ابهامات زیادی در مورد عوارض خروج از کشور وجود دارد که در ادامه به توضیح کامل این موارد می پردازیم و هر اطلاعاتی که در مورد این قانون وجود دارد را برایتان شرح می دهیم. در این مقاله توضیح می دهیم که:

  • نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور چگونه است؟
  • قوانین معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور به چه شکل است؟
  • زمان پرداخت عوارض خروج از کشور چه وقت است؟
  • مدارک لازم جهت پرداخت عوارض شامل چه مواردی است؟
  • نرخ عوارض خروج در سال های گذشته به چه شکل بوده است؟

در انتها نیز در مورد عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ و ۹۸ توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید. اما اگر حوصله خواندن مقاله را ندارید، ما برای شما یک ویدئو آماده کردیم که با تماشای آن از ۰ تا ۱۰۰ قوانین عوارض خروج از کشور آشنا شوید.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور می توانید از چند راه مختلف اقدام کنید. تا چند سال پیش برای پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور در فرودگاه مجبور بودید زمان زیادی را در صف منتظر بمانید. اما اکنون راه های دیگری هم برای پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد. اکنون امکان پرداخت اینترنتی فراهم شده است و پرداخت اینترنتی هم به روشی آسان انجام می شود.

پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور

در سال ۹۵ بانک ملی ایران خبر راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور را منتشر کرد. با این وجود امکان پرداخت آنلاین این هزینه از هر جایی و در هر زمانی از طریق این سامانه امکان پذیر است. مسافران سفرهای خارجی می توانند با استفاده از کارت های عضو شتاب و مراجعه به بخش خدمات الکترونیکی و انتخاب گزینه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. راه اندازی این سامانه باعث شده که صرفه جوبی مالی و زمانی زیادی در این بخش صورت بگیرد و مسافران بتوانند به راحتی نسبت به انجام امور خروج از کشور خود اقدام کنند.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه

همچنین در حال حاضر فرودگاه های کشور و در راس آن فرودگاه امام خمینی مجهز به دستگاه های Cashless ATM هستند که می توانید از طریق آن ها به صورت آنلاین اقدام به پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور کنید. همچنین امکان پرداخت آنلاین این هزینه نیز در اختیار مسافران قرار گرفته است. استفاده از این دستگاه برای پرداخت عوارض خروج از کشور برای رفاه حال و تسریع امور پرداخت عوارض خروج در نظر گرفته شده است. طبق پیشبینی های صورت گرفته در طول چند سال آینده تمام فرودگاه های بین المللی ایران به این دستگاه ها مجهز خواهند شد.

قوانین معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور

پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که پرداخت عوارض خروج از کشور تنها شامل سفرهای هوایی نیست و کسانی که قصد سفر از طریق مرزهای زمینی و یا دریا را داشته باشند نیز موظف به پرداخت این هزینه هستند. البته اگر قصد سفر زیارتی داشته باشید مبلغ پرداختی تا حدی کاهش می یابد.

استثناهایی در پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد که شامل موارد زیر است. در واقع این افراد از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند و نیازی به پرداخت این هزینه ندارند. خدمه وسایل سفر، دانشجویانی که در کشورهای خارجی به تحصیل اشتغال دارند (تنها دانشجویان دارای مجوز)، بیمارانی که با مجوز برای درمان به کشورهای خارجی سفر داشته اند، جانبازانی که در حال معالجه در کشورهای خارجی باشند و ایرانیانی که در کشور خارجی مقیم و مشغول به کار شده اند (دارای کارنامه شغلی) دارای معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند.

ضمنا کودکان خردسال دارای معافیت نبوده و پرداخت هزینه عوارض باید برای آنان نیز انجام شود.

قانون عوارض خروج از کشور در کشورهای دیگر

این قانون در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، اما در برخی کشورها همچون استرلیا، اتریش و کامبوج این مبلغ به قیمت بلیط افزوده شده است. در کشور چین هم این عوارض تنها برای مسافران پروازهای هوایی در نظر گرفته می شود و مسافران سفرهای زمینی و دریایی از پرداخت این هزینه معاف هستند.

نرخ عوارض خروج از کشور در سال های گذشته

طبق قوانین کشوری، نرخ عوارض خروج از کشور هر ۳ سال یکبار و با توجه به میزان تورم تغییر می کند. عوارض خروج از کشور در بین سال های ۸۷ تا ۹۰ برای سفرهای هوایی ۲۵ هزارتومان و برای سفرهای زمینی و دریایی ۵ هزار تومان بود. این مبلغ در سال ۹۰ تا ۹۳ به ۵۵ هزارتومان برای سفرهای هوایی و ۱۱ هزارتومان برای سفرهای زمینی و دریایی افزایش یافت. در این زمان عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی نیز ۲۵ هزارتومان بود.

از سال ۹۳ تا امسال نیز هزینه عوارض خروج از کشور برای سفرهای زمینی ۲۵ هزارتومان و برای سفرهای هوایی ۷۵ هزارتومان بود. هزینه سفرهای زیارتی به روش زمینی ۱۲٫۵۰۰ تومان و به روش هوایی ۳۷٫۵۰۰ اعلام شده بود. اما در سال ۹۷ نیز طبق برنامه ی سه ساله شاهد تغییرات قیمت بودیم.

هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۹۷

عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ طبق نظر دولت، با افزایشی سه برابری به ۲۲۰ هزارتومان افزایش یافت. با اینکه طبق تنظیم لایحه دولت این مبلغ برای سفرهای زیارتی به ۵۰ درصد مبلغ تعیین شده (۱۱۰ هزارتومان) کاهش می یافت، اما مبلغ ۲۲۰ هزارتومان برای سفرهای دوم و سوم به میزان ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش داشت. این تعیین مبلغ با اعتراضات زیادی در رسانه ها رو به رو شد و به همین دلیل مجلس تغییراتی بر روی آن اعمال کرد.

بنابراین طبق تغییراتی که مجلس بر روی این لایحه به انجام رساند، قرار بر این شده که این موارد اصلاحی در قانون تغییرات نرخ عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ اعمال شود.

  1. هزینه عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات عالیات سال ۹۷ با نرخ سال ۹۶ (نرخ قبلی) تعیین شد.
  2. مسافرین اربعین حسینی در لیست مسافران معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور قرار گرفتند.
  3. رقم ۲۲۰ هزارتومانی برای نرخ جدید عوارض خروج از کشور تایید شد، اما با افزایش ۵۰ و ۱۰۰ درصدی آن برای سفرهای دوم و سوم مخالفت شد.

جدول هزینه عوارض خروج از کشور سال ۹۷

هزینه عوارض خروج از کشور سال ۹۷ طبق قانون در جدول زیر مشخص شده است. تمامی قیمت ها به تومان می باشد.

بار اولبار دومبار سوم
سفرهای زیارتی (عوارض خروج زائرین)۱۱۰٫۰۰۰۱۶۵٫۰۰۰۲۲۰٫۰۰۰
سفرهای غیر زیارتی۲۲۰٫۰۰۰۳۳۰٫۰۰۰۴۴۰٫۰۰۰

جدول هزینه عوارض خروج از کشور سال ۹۸

تغییراتی که در لایحه عوارض خروج از کشور سال ۹۸ آمده است بسیار محدود است. در جدول زیر می توانید هزینه عوارض خروج از کشور سال ۹۸ را به طور کامل مطالعه کنید. تفاوتی که در عوارض خروج از کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ وجود دارد، این است که در سال ۹۸ عوارض خروج از کشور سفرهای زمینی پلکانی نخواهد بود. مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده است در لایحه عوارض خروج از کشور سال ۹۸ افرایش پلکانی فقط شامل سفرهای هوایی خارج از کشور و سفر هوایی به عتبات شود.

عوارض خروج برای هر نفر۲۲۰٫۰۰۰
عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره۱۱۰٫۰۰۰
عوارض خروج هوایی زائرین عتبات عالیات۵۰٫۰۰۰
عوارض خروج زمینی و دریایی زائرین عتبات عالیات۱۲٫۷۵۰
زائران اربعینمعاف

عوارض خروج از کشور زمینی در سال ۹۷ و ۹۸

عوارض خروج از کشور زمینی در سال ۹۷ در حدود ۱۳ هزارتومان (۱۲۷۵۰ تومان) بود و در سفرهای بعدی به صورت پلکانی به این عدد اضافه می شد، اما در سال ۹۸ بر خلاف سال گذشته عوارض خروج از کشور زمینی ثابت است و با سفرهای بیشتر به آن افزوده نمی شود. ضمنا زائران اربعینی که به صورت زمینی به کشورهای زیارتی سفر می کنند نیز از پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور معاف می شوند.


نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور از روش های حضوری و اینترنتی

برای خارج شدن ازکشور چه به صورت کاری و تفریحی و چه به صورت زیارتی ، باید علاوه بر تهیه گذرنامه و ویزا و طی مراحل قانونی خروج ، هزینه ای را نیز بابت عوارض خروج ازکشور ، پرداخت نمایید. در زیر با این روش ها آشنا شوید.

یکی از سوالاتی که برای مردم در زمان خروج از کشور مطرح می شود، پرداخت عوارض خروج از کشور است و اینکه آیا باید برای پرواز های هوایی و زمینی عوارض را پرداخت کرد؟ در ادامه با روش های پرداخت عوارض خروج از کشور آشنا شوید.

همه هموطنان (حتی افراد زیر ۲ سال) که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند باید قبل از مراجعه به فرودگاه عوارض خروج از کشور خود را از طریق بانک ملی سراسر کشور پرداخت کرده تا در هنگام انجام فرآیندهای پذیرش مسافر و حضور در گیت های گذرنامه با ارائه آن به ماموران کنترل گذرنامه به سهولت تردد کنند.

پرداخت این وجوه به ۲ روش زیر انجام می شود:
درگاه الکترونیکی بانک ملی
تمامی شعب بانک ملی سراسر کشور

پرداخت عوارض اینترنتی خروج از کشور

پرداخت عوارض خروج از کشور تا قبل از روی کار آمدن دولت الکترونیک، مشکلات عدیده‌ای را برای مسافران به وجود آورده بود و صف‌های طولانی در مرز یا فرودگاه‌ها سردرگمی برای مسافران ایجاد کرده بود.اما با توسعه پرداخت های الکترونیکی در بخش‌های مختلف، پرداخت عوارض خروج از کشور هم الکترونیکی شد و بانک ملی از آذر ماه سال ۱۳۹۵  سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور را راه اندازی کرد.

حالا برای پرداخت عوارض خروج از کشور نیازی به مراجعه حضوری نیست و از طریق اینترنت می‌توان این کار را انجام داد.

برای پرداخت غیرحضوری عوارض خروج از کشور ابتدا باید وارد سایت بانک ملی به نشانی https://bmi.ir شد.

در مرحله بعد به منوی “خدمات الکترونیکی” مراجعه کرده که  یک پنجره جدید نمایش داده می‌شود.

از پنجره جدیدی که نمایش داده شده است کافیست روی گزینه “پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور” کلیک کنید.

در صفحه جدید اطلاعات درخواستی از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، ایمیل و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. همچنین در کادر نوع خروج باید یکی از دو گزینه خروج سیاحتی یا خروج زیارتی را انتخاب کنید و با انتخاب هر گزینه در کادر مبلغ، به صورت اتوماتیک میزان عوارض نمایش داده می شود. پس از تکمیل اطلاعات روی گزینه ” پرداخت (تمام موارد فوق مورد تایید اینجانب می‌باشد) ” کلیک کنید.

در صفحه جدید کادری به شما نمایش داده می‌شود که بعد از ۳۰ دقیقه از زمان پرداخت،پیغام امکان سفرهوایی وجود دارد،به شما نمایش داده می شود که باید روی گزینه Ok‌کلیک کرد.

در مرحله بعد گزینه پرداخت را انتخاب و وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید اطلاعات کارت بانکی خود را به جهت پرداخت عوارض درج کنید و با وارد کردن شماره کارت، رمز دوم تاریخ انقضای کارت و CVV۲ و کد امنیتی گزینه پرداخت را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است؛ امکان پرداخت عوارض  خروج از کشور برای سفرهای زمینی از طریق سامانه پرداخت الکترونیکی در سایت بانک ملی فراهم نیست و برای زائران اربعین حسینی که به صورت پیاده قصد سفر به کربلای معلی را دارند پیش بینی پرداخت الکترونیکی نشده است.

پرداخت عوارض خروج ازکشور حضوری

یکی دیگر از راههای پرداخت عوارض خروج ازکشور ، استفاده از روش حضوری و بانک ملی ایران است . برای این منظور می توانید به شعب مختلف بانک ملی مراجعه کرده و سپس ازطریق پرکردن فرم مربوطه وهزینه های آن ، اقدام نمایید . برخی از افراد نیز این مورد را هنگام خروج از کشور در محل فرودگاه انجام داده و ازطریق مراجعه به بانک ملی شعبه فرودگاه ، اقدام به پرداخت عوارض مربوطه می نمایند . به هرحال چه ازطریق اینترنتی و چه ازطریق مراجعه حضوری در بانک ، اقدام نمایید ، تفاوتی ایجاد نکرده و پرداخت عوارض ، با موفقیت انجام خواهد شد.

توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت نایریکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments