مکانیسم ماشه: آخرین اخبار / مکانیزم ماشه فعال شد / مکانیسم حل اختلاف برجام

سیاسی 🔥 ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ بدون دیدگاه

مکانیسم ماشه چیست: آخرین اخبار / مکانیزم ماشه فعال شد / مکانیسم حل اختلاف برجام

مکانیسم ماشه : در این مطلب از بخش اخبار سیاسی وب سایت نایریکا به موضوع مکانیسم ماشه, مکانیسم ماشه چیست, مکانیسم حل اختلاف برجام, مکانیزم ماشه, مکانیسم ماشه یعنی چه, مکانیسم ماشه برجام چیست می پردازیم.

این مطلب با جدیدترین اخبار مربوط به مکانیسم ماشه / مکانیسم حل اختلاف برجام به روز می شود.

با ما همراه باشید.

مکانیسم ماشه, مکانیسم ماشه چیست, مکانیزم ماشه, مکانیسم ماشه یعنی چه, مکانیسم ماشه برجام چیست, مکانیسم حل اختلاف برجام

مکانیسم ماشه, مکانیسم ماشه چیست, مکانیزم ماشه, مکانیسم ماشه یعنی چه, مکانیسم ماشه برجام چیست, مکانیسم حل اختلاف برجام

روسیه: آمریکا برای پیشنهاد مکانیسم ماشه باید دوباره عضو برجام شود

۱۳۹۹/۲/۲۸

نماینده دائم روسیه درسازمان‌های بین‌المللی در وین:

آمریکا می خواهد اسنپ بک را پیشنهاد دهد اما این کشور در ابتدا باید این مساله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهد.

برای این منظور باید موقعیت این کشور را به عنوان عضو کمیسیون مشترک برجام احیا کرد و این کشور (آمریکا) بطور کامل مفاد برجام را رعایت کند به گونه ای که قابل بازرسی و راستی آزمایی باشد.آمریکا به پیش!

آمریکا به اشتباه فکر می کند بندهای ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به این کشور امکان می دهد به اسنپ بک برای احیای تحریم های شورای امنیت در مورد ایران متوسل شود.

شرکای آمریکایی باید با دقت بیشتری متن این قطعنامه (۲۲۳۱) را بخوانند. هر دو بند به صراحت می گویند که این اقدام (استفاده از اسنپ بک) فقط با کمک مراحل پیش بینی شده در برجام ممکن است.


رئیس دفتر رئیس جمهور: به نظر می رسد، مکانیسم ماشه عملیاتی نخواهد شد.

۱۳۹۸/۱۱/۱۶


خبرگزاری رسمی چین: فعلا راه اندازی مکانیسم ماشه منتفی است

۱۳۹۸/۱۱/۵

شینهوا: حساسیت موضوع بیشتر از هر زمانی ایجاب می کند که از برجام حراست شود زیرا جوانب ذی ربط به این نتیجه رسیده اند که حفظ توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی به نفع همه است./ ایرنا


اتحادیه اروپا: بازه زمانی مکانیسم حل اختلاف در برجام تمدید می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۴

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز جمعه اعلام کرد حسب درخواست وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان بازه زمانی ساز و کار حل و فصل اختلاف در برجام تمدید شده است.


وال استریت ژورنال خبر داد: شرط اروپایی‌ها برای ارجاع ندادن پرونده ایران به شورای امنیت

۱۳۹۸/۱۱/۴

در صورتی که ایران روند کاهش تعهدات هسته‌ای خود در برجام را که در پنج گام انجام شده، محدود کند، اروپایی‌ها پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت ارجاع نخواهند داد.

اروپایی‌ها از ایران خواسته‌اند که گام‌های کاهش تعهدات برجامی را متوقف کند، اما در صورتی که ایران گسترش فعالیت هسته‌ای خود را محدود کند، آن‌ها به مذاکره ادامه خواهند داد.

اروپایی‌ها اکنون آماده تمدید مهلت ۶۰ روزه برای مذاکرات مربوط به مکانیسم حل اختلاف هستند./ ایرنا


اروپایی‌ها احتمالا ضرب‌الأجل حل اختلاف برجام را تمدید می‌کنند

۱۳۹۸/۱۱/۳

وال‌استریت ژورنال نوشت:

تا زمانی که ایران برنامه هسته‌ای خود را بیش از این گسترش ندهد، اروپایی‌ها به سمت بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی حرکت نمی‌کنند

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند در فکر تمدید ضرب‌الأجل ۶۰ روزه احیای تحریم‌ها هستند

اولین جلسه کمیسیون مشترک احتمالا اواسط تا اواخر فوریه (اوایل تا نیمه اسفند) برگزار می‌شود

از دید اروپا، مهمترین اولویت حفظ دسترسی و بازرسی‌های آژانس است

ایران از زمان اعلام گام پنجم، اقدامی برای گسترش برنامه هسته‌ای خود انجام نداده است/فارس


جوزف‌بورل: برجام جایگزینی ندارد / «ماشه» برای حفظ توافق است

۱۳۹۸/۱۰/۳۰

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه با شرکت در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: لندن از من خواسته است تا برای حل موضوع توافق هسته‌ای (برجام) اقدام کنم.

جوزف بورل با یادآوری این مطلب که تروئیکای اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) از وی خواسته اند تا مکانیسم حل اختلاف در برجام (مکانیسم ماشه) رافعال کند، گفت که این ۳ کشور تاکید کرده اند که این اقدام برای حفاظت از توافق است و نه جایگزین کردن آن با توافقی دیگر./مهر


مکانیسم ماشه بی خاصیت شد / ترامپ باقیمانده اقتصاد ایران را هم تحریم کرد

۱۳۹۸/۱۰/۲۶

رئیس جمهور آمریکا با صدور دستور اجرایی جدید، زیرساخت حقوقی تحریم بخش‌های اقتصاد ایران را فراهم کرد.

البته با توجه به اینکه تحریم جدید عملا بی معناست، به نظر می رسد ترامپ که موفق نشده است ایران را وادار به مذاکره کند، می خواهد نشان دهد که همچنان ابزار فشار دارد و در مذاکرات احتمالی، رفع این تحریم ها که در عمل اثری ندارند را به عنوان امتیاز قلمداد کند.

تا پیش از این اگرچه در عمل امکان مراودات بانکی وجود نداشت و عملا تمامی بخش های اقتصاد ایران مجبور بودند از طرق غیررسمی به فعالیت بپردازند، اما از نظر حقوقی بخش کوچکی از اقتصاد ایران، تحریم نبود.

در عین حال تحریم‌های شورای امنیت از نظر عملیاتی بودن و ضمانت اجرا به هیچ وجه قابل مقایسه با تحریم‌های آمریکا نیستند و عملا با وجود تحریم آمریکا، بود و نبود آنها تفاوت چندانی ندارد. به همین دلیل ترامپ با این تحریم‌ها حتی اثر روانی به کار افتادن مکانیسم ماشه و بازگشت قطعنامه تحریمی شورای امنیت را نیز بی‌خاصیت کرده است.

تکمیلی

در این دستور آمده که تمامی بخش‌های اقتصاد ایران همگی شامل تحریم می‌شود و تمامی افراد و نهادهایی که در این بخش‌ها فعال هستند یا هرگونه خدمات برای آنها تامین می‌کنند، در لیست تحریم قرار می‌گیرند و بانک‌ها نیز در صورت انجام تراکنش برای این بخش‌ها از نظام مالی آمریکا محروم می‌شوند

بانک و موسسات مالی نیز در صورت انجام تراکنش برای این بخش ها از نظام مالی آمریکا محروم می شوند.

در این دستور ورود هرخارجی به خاک آمریکا که شامل بخش های اقتصادی ایران هستند نیز با ممنوعیت و محدودیت روبه رو شده است


آلمان فشار ترامپ برای فعال کردن ساز و کار حل اختلاف را تأیید کرد

۱۳۹۸/۱۰/۲۶

وزیر دفاع آلمان:

کاخ سفید کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار داده است تا با فعال کردن ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران را احیا کنند.

تصمیم کشورهای اروپایی برای فعال کردن ساز و کار حل اختلاف، تحت فشار آمریکا انجام نگرفته و اروپایی‌ها مستقلا این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند.


رئیس دفتر رئیس جمهور: مکانیزم ماشه اجرا نخواهد شد

۱۳۹۸/۱۰/۲۵

آنچه که از سوی اروپایی ها اعلام می‌شود تبلیغاتی است

درباره برجام دقیقاً همان کاری را کردیم که اروپا انجام داد. آنها برجام را حفظ کردند ولی به تعهداتشان عمل نکردند، ما هم به برجام پایبندیم ولی به تعهدات عمل نمی‌کنیم

در گام پنجم تمام محدودیت‌های هسته‌ای با نظارت آژانس انرژی اتمی برداشته شد و این به معنی خروج ایران از برجام نیست


واکنش ایران به فعال شدن مکانیسم ماشه

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

سخنگوی وزارت امور خارجه: در حقیقت اعلام آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات و فعال کردن بند ۳۶ برجام از سوی طرف‌های اروپایی در فضایی مطرح می‌شود که این بند از مدت‌ها پیش توسط جمهوری اسلامی ایران مورد استناد قرار گرفته است و وضعیت جدیدی ایجاد نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره بیانیه سه کشور اروپایی مبنی بر آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام، گفت: اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملا انفعالی و از موضع ضعف به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بیانیه سه کشور اروپایی مبنی بر آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام توسط این سه کشور به خبرنگاران گفت: ابتدا این توضیح لازم است که اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملا انفعالی و از موضع ضعف به شمار می‌رود.

فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام را جمهوری اسلامی ایران از یکسال و اندی پیش و با ارسال نامه‌های رسمی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز کرده و لذا نه به لحاظ فرآیندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیفتاده است.

موسوی گفت: واقعیت آن است که به دنبال اعلام خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور که بایستی وفق برجام لغو می‌شدند، برجام در یک وضعیت عدم توازن و ناپایدار قرار گرفت. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران وفق بند ۳۶ برجام با آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات، مساله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع داد و این کمیسیون درجلساتی که برای رسیدگی به درخواست ایران برگزار شد، چه در سطح مدیران سیاسی و چه در سطح وزرا، با اجماع و تاکید همه طرف‌های برجام مبنی بر اینکه سبب اصلی وضعیت بغرنج کنونی، خروج غیرقانونی آمریکا از برجام است، راه حل‌هایی را برای جبران این وضعیت تصویب نمود.

اما متاسفانه در مدت یکسال طرف‌های اروپایی برجام به رغم تعهداتی که هم در برجام داشتند و هم صراحتا و به طور رسمی پس از خروج آمریکا از برجام در جلسات کمیسیون مشترک برعهده گرفتند، نتوانستند اقدامی ملموس و جدی برای ایفای تعهدات خود صورت دهند و به همین سبب نیز، کشورمان از مقررات پیش بینی شده در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام استفاده کرده و اجرای بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را طی پنج گام با فواصل زمانی قابل ملاحظه متوقف نمود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در حقیقت اعلام آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات و فعال کردن بند ۳۶ برجام از سوی طرف‌های اروپایی در فضایی مطرح می‌شود که این بند از مدت‌ها پیش توسط جمهوری اسلامی ایران مورد استناد قرار گرفته است و وضعیت جدیدی ایجاد نخواهد شد.

البته چنانچه اروپایی‌ها – که در بیانیه خود مدعی هستند این اقدام را با حسن نیت و با هدف حفظ برجام صورت داده اند- به جای تلاش برای ایفای تعهدات خود و بهره‌مند کردن ایران از آثار لغو تحریم‌ها وفق پیوست دو برجام، به تداوم مسیر وادادگی در برابر آمریکا ادامه دهند و یا بخواهند از فرآیند حل و فصل اختلافات در کمیسیون مشترک برجام سوءاستفاده کنند، باید خود را برای پذیرش تبعات آن نیز آماده کنند که این تبعات قبلا به آنان از طرق مقتضی گوشزد شده است.

جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته آمادگی کامل دارد با هرگونه حسن نیت و تلاش سازنده برای حفظ این توافق مهم بین المللی با نهایت حسن نیت روبرو شود و در این مسیر از هر ابتکار عمل سازنده‌ای حمایت به عمل آورد. در مقابل، بار دیگر برای همگان، خصوصا برای سه کشور اروپایی طرف برجام، روشن می‌سازد که به هرگونه بدعهدی، سوءنیت و اقدامات غیرسازنده با جدیت و قاطعیت به طور مناسب پاسخ خواهد داد.


وزیر خارجه ایران:

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

اقدام اروپا در استفاده از مکانیزم حل و فصل اختلافات، اشتباهی راهبردی است

موضع ما دفاع و حمایت از برجام است و روح نامه سه وزیر اروپایی تخریب برجام نیست


رژیم صهیونیستی از فعال شدن ساز و کار حل اختلاف برجام استقبال کرد

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

«دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد: رهبران اروپایی امروز با فعال کردن ساز و کار اختلافات توافق با ایران، تصمیمی درست اتخاذ کرده‌اند

تنها، فشار حداکثری است که مسیر ایران را تغییر می‌دهد، نه دلجویی کردن


مسکو: هیچ دلیلی برای فعال‌سازی مکانسیم حل‌وفصل اختلاف در برجام وجود نداشت

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

ما هیچ دلیلی برای چنین اقدامی نمی‌بینیم. ما عملکرد ضعیف تروئیکای اروپایی [آلمان،‌ انگلیس، فرانسه] که منجر به ایجاد تنش در برجام شد و اجرای برجام در چارچوبی که در ابتدا بر سر آن توافق شده بود را عملاً [برای ایران] غیرممکن کرد را فراموش نمی‌کنیم


یک منبع در وزارت خارجه روسیه:

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

مسکو آغاز مکانیسم حل اختلاف برجام را غیرقابل قبول می‌داند.

اقدامات تروئیکای اروپایی را که با اهداف و روح توافق هسته‌ای در تضاد هست، قبول نمی‌کنیم/ فارس


مسکو: امیدواریم ساز و کار حل اختلاف شرایط را بیش از پیش پیچیده نکند

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی:

سه کشور اروپایی تصمیم گرفتند آنطور که در بند ۳۶ برجام آمده، وارد ساز و کار حل اختلاف شوند.

آن‌ها عنوان کرده‌اند این کار را با حسن‌نیت و با هدف حفظ این توافق انجام داده‌اند و تصمیمشان با سیاست فشار حداکثری ارتباطی ندارد.

بیائید امیدوار باشیم این گام اوضاع را از آنچه هست پیچیده‌تر نکند.


مکانیسم حل اختلاف برجام چیست؟

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

این مکانیزم شامل گزارش اختلاف میان ایران و یکی از اعضای توافق به کمیسیون مشترک برجام است که شامل کشورهای عضو این توافقنامه است.

اگر این کمیته در حل اختلاف شکست بخورد به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.

در صورتی که شورای امنیت نیز نتواند طی ۳۰ روز به تمدید رفع تحریم‌ها رای دهد،‌ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام وجود داشت بازخواهد گشت.

دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریم‌های سازمان ملل.


اسپوتنیک مدعی شد:

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

انگلیس، فرانسه و آلمان مکانیسم حل اختلاف برجام را فعال کردند/ فارس


رویترز: اروپایی‌ها امروز مکانیسم ماشه را فعال می‌کنند

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد فرانسه، انگلیس و آلمان روز سه‌شنبه ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای ایران را فعال خواهند کرد./باشگاه خبرنگاران


مکانیسم ماشه / مکانیسم حل اختلاف برجام

امروز کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند. اما مکانسیم ماشه چیست و با فعال شدن آن، چه اتفاقاتی رخ خواهد دارد؟

امروز خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شده فرانسه، انگلیس و آلمان روز سه‌شنبه ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای ایران موسوم به « مکانیسم ماشه » را فعال خواهند کرد.

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.

آن طور که باشگاه خبرنگاران جوان در این مورد روایت کرده، در صورتی که شورای امنیت نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

در اواخر آذر ماه خبرگزاری رویترز به نقل از شش دیپلمات غربی و اروپایی گزارش داد کشور‌های اروپایی باقی‌مانده در برجام، احتمالا مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام (مکانیسم ماشه) را در ماه ژانویه (دی-بهمن) ۲۰۲۰ فعال می‌کنند.

اما پس از این، فارس هم گزارش داد که آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.

جزئیات بیانیه مکانسیم ماشه

در بیانیه فرانسه آمده است، «با توجه به اقدامات ایران، هیچ انتخاب دیگری نداشتیم، برای ثبت نگرانیهایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است، ما وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در منافع امنیتی مشترک و بنیادین با دیگر شرکای اروپایی مشترک هستیم. یکی از انها حمایت از رژیم منع تکثیر سلاحهای اتمی است و اطمینان از این که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. برحام یک نقش کلیدی در این مقوله ایفا میکند، همانطور که رهبران ما نیز بر آن تاکید کرده اند.

برجام یک دستاورد کلیدی با دیپلماسی چند جانبه است. ما در برجام مذاکره کردیم و مطمئن شدیم که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است و باعث ایجاد صلح و ثبات بین المللی خواهد شد.

همچنین ما با یکدیگر نگرانی و تاسف خود را از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریمها علیه ایران بیان کردیم. از مه ۲۰۱۸ ما با یکدیگر کار کردیمتا توافق را حفظ کنیم. بر تعهدات برجامی خود از جمله لغو تحریمها همانطور که در برجام پیش بینی شده بود تاکید کردیم.علاوه بر آن برای برداشتن همه تحریمها، براساس تعهد ما در این توافق، ما بی وقفه کار و تلاش کردیم تا از تجارت مشورع با ایران حمایت کنیم از جمله از طریق سازو کار اینستکس.

ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلماتهای اروپایی گزارش داده بود که آلمان، فرانسه و انگلیس احتمالا روز سه شنبه مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال می‌کنند.

این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد.

با این حال دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل. / تجارت نیوز

توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت نایریکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments